Hej!

Blev erbjuden köpa en dränkbar pump. Det är 3-fas anslutning. Problemet är att pumpen tydligen är byggd för den Norska marknaden, och alltså har en speciell el-anslutning som tydligen används där, innebärande att det är nolla mellan faserna på något sätt. Är inte helt bevandrad i vad det innebär.

Min fråga är: går det att koppla om så att den funkar med vårt elsystem? Och -viktigt - går det att göra utan att man riskerar att förstöra några tätningar e.d.

Tacksam för svar!
/Micc

Troligtvis inte. Norge kör (i alla fall delvis) med 230 V huvudspänning, och motorn är i så fall lindad så att den skall 230 V vid Y-inkoppling och 130 V vid Deltakoppling.

Specifikt för din pump går inte att svara på, men om motorn är lindad för 400/230V vid Y/D så kan samma pump vara Y-kopplad i Sverige och D-kopplad i Norge. I så fall kan det elektriskt gå att koppla om den. Jag passar på frågan om man kan öppna pumpen utan att förstöra tätningar.

Norge övergår successivt till samma system som vi har i Sverige med 400V huvudspänning. De äldre installationerna har 230V huvudspänning och saknar nolla.

OK, Tack!
Inte självklart lätt alltså om jag förstår rätt. Kanske kan höra med tillverkaren eller generalagenten, de kanske kan ge me info för den specifika modellen (det är en ABS Pirahna 09).

Det bör finnas en märkning på den, en plåt eller liknande nära elinkopplingen. Ta en bild av märkplåten och lägg upp här.

Hej!
Jag har den inte här men skall försöka få fram en bild i helgen. Bra idé - tack!

Hej igen!

Nu har jag fått fram en bild på pumpens skylt - kommer här!
/Micc ABS Pump.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den ser ut att vilja ha 230 V D-kopplad. Det skulle då går att använda den i Sverige om den går att koppla om till Y.

• Gilla
Hybro
  • Laddar…
Menar Du OM den går att ÖPPNA så att man kommer åt...?

Ja det är också en faktor som nämnts...

Nu är jag tyvärr inte med (3-fas-el är extra knöligt för en som inte kan...) - går det normalt att koppla 3-fas motorer till "Y", men det handlar om ifall man kan komma åt anslutningspunkterna (just för att det är en dränkbar pump)? Eller är det så att inte alla 3-fas motorer går att koppla om (oavsett kapsling och mer pga konstruktionen)?

Är som sagt mkt okunnig på detta, det enda jag vet är förr startade man vissa motorer i ett läge - för att sedan - när den fått lite varv - koppla över till det andra läget... Y/D-start. Men förstår att det är ganska ålderdomligt!

Jo, först ska man komma åt anslutningsplinten och sedan ska den vara möjlig att koppla om. Det kan vara problem med båda dessa saker för en liten dränkbar pump.

En "normal" motor har en stor plint med 6 st anslutningar, U1, U2, V1, V2, W1, W2. Med bleck kan man där koppla motorn som Y eller D. Se bilder t.ex här http://www.byggahus.se/forum/el/203292-el-inkoppling-av-3-fas-motor.html

OK förstår. Får prova att lyssna med generalagenten (antar att de inte tillverkas i Sverige, är det en Amerikansk tillverkare?).
Tack för hjälpen gubbar - gå och lägger Er nu - det är sent!:), t.o.m jag är trött!

Om det är en nytillverkad produkt för den norska marknaden, så borde den ju enkelt gå att modifiera för den allt större del av Norge, som har "svensk" standard!

Bortsett ifrån detta, så är det "bara" en av de tre fasanslutningarna som är ett problem. De två resterande går att koppla till valfri fas respektive nollan.

Om Du har tur, så har de varit framsynta och dragit ut samtliga kopplingspunkter genom anslutningskabeln, så att omkoppling kan ske uppe i det torra. Men då ska det till viss tur!

Micc skrev:
Nu är jag tyvärr inte med (3-fas-el är extra knöligt för en som inte kan...) - går det normalt att koppla 3-fas motorer till "Y", men det handlar om ifall man kan komma åt anslutningspunkterna (just för att det är en dränkbar pump)? Eller är det så att inte alla 3-fas motorer går att koppla om (oavsett kapsling och mer pga konstruktionen)?

Är som sagt mkt okunnig på detta, det enda jag vet är förr startade man vissa motorer i ett läge - för att sedan - när den fått lite varv - koppla över till det andra läget... Y/D-start. Men förstår att det är ganska ålderdomligt!
Det var inte bara förr, utan det är än idag vanligt med Y/D-start. Dock så brukar det vara automatiserat, så att användaren slipper tänka på det. Men på motorn ser det lika dant ut. Automatiken sitter i styrdonen.

Dock så är det främst större motorer som behöver startas på detta sätt. Å andra sidan, så är det mest större motorer som har trefasdrift...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.