prototypen skrev:
Citat:
"Att komma dragande med en kabel in i kundens kök för att koppla in bakom spisen tycker jag är direkt oprofessionellt."

Det är väl bara proffsen som vet att det finns ström bakom spisen.

Protte
Jag menar att man inte är en professionell hantverkare om man behöver klampa in i kundens kök och dra ut spisen. Ett proffs kommer till kunden med de prylar som behövs för att kunna göra ett jobb. Inklusive elverk.

Jag har både haft hantverkare här och sedan är jag hantverkare hos andra och något elverk förekommer aldrig.

En hantverkare är faktiskt en människa och behöver inte KLAMPA, man kan faktiskt ta av sig skorna och komma in med en ren kabel, kunden är naturligtvis förberedd att ström behövs och det finns bakom spisen.

Mycke_nu kanske är av den mera buffliga och kansjälv typen.

Protte

Sen har vi ju det lilla problemet att en och tvåfas spisarna breder ju ut sig mer och mer så jag tror fortfarande inte på den iden

Perilexuttaget ska fortfarande vara fullkopplat och inte fulkopplat.

Protte

Sedan kan man fortfarande göra mässingbrickor med pålödd kabel och en propphuv (x3)

Tänkte bara tillägga att det är ovanligt med stickpropp bakom spisen i Finland, oftast fasta installationer för spisen.

Det var det jag misstänkte, för många år sedan i Sverige var det bara fast anslutning som gällde.
Perilexen är väl en bra uppfinning.

Protte

prototypen skrev:
Jag har både haft hantverkare här och sedan är jag hantverkare hos andra och något elverk förekommer aldrig.

En hantverkare är faktiskt en människa och behöver inte KLAMPA, man kan faktiskt ta av sig skorna och komma in med en ren kabel, kunden är naturligtvis förberedd att ström behövs och det finns bakom spisen.

Mycke_nu kanske är av den mera buffliga och kansjälv typen.

Protte
Nu missförstod du mej totalt, protte. :) Jag är övertygad om att du kommer till kunden med de verktyg osv som behövs för jobbet.

Givetvis rullar jag gärna fram mina egna trefaskablar när det kommer en yrkesman, men jag skulle inte fortsätta att anlita en hantverkare som begär att man ska dra fram spisen varje gång han kommer.

Behövs det ett elverk i hantverkarens reguljära yrkesutövning, så skall han skaffa det. Inte minst för att kunna bedriva en rationell verksamhet.

Det jag tänkte på var ju att iom hällar och lösa ungnar så brukar man ta bort perilexen och ersätta med uttag mer anpassade för de nya behöven

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.