631 läst ·
5 svar
631 läst
5 svar
Meec Högtryckstvätt 180 bar 2500 W
Medlem
· Västra götaland
· 18 inlägg
Är det någon som har denna?
Såg att den var på rea nu. Funkar den för terasstvätt och tvätt av bil framförallt? (Borste får köpas till separat).
Mvh
Såg att den var på rea nu. Funkar den för terasstvätt och tvätt av bil framförallt? (Borste får köpas till separat).
Mvh
Nu hade du ingen länk men saker som löns att tänka på med högtryckstvättar.
Slangens längd, billiga brukar ha väldigt kort och styv slang.
Pumpen, billiga brukar ha aluminium och de håller inte länge om den har vatten i sig hela tiden, de äts upp av någonting i vattnet alternativ galvanisk korrosion. Dyrare har mässing de är betydligt hållbarare.
Motorn på billiga är oftast en liten motor som pressas till det yttersta, dyrare har en större motor som går svalare och är tystare.
Stora plastiga högtryckstvättar har mycket mera oljud än de som är bara motor, växelhus plus pump.
Finns det underspolningsmunstycken som passar till den, att tvätta undersidan av bilen är nästan viktigaste.
Jag själv använder endast Kränzles, specifikt en HD 10/122. det finns reservdelar till allt på den, den använder en standard elmotor, är mycket tyst och väldigt kraftfull med stort vattenflöde för sin storlek.
Väldigt enkel att serva och byta olja. Och att släppa ventiler som har fastnat p.g.a. kalk.
Den kostade ungefär 7000 kronor då jag köpte den, men den har säkert blivit lite dyrare nu. Men varit enormt nöjd med den och förmodligen håller den i en evighet med underhåll.
Finns en lite billigare version ser jag nu, den har dock mindre flöde.
https://www.briklas.se/product/kranzle-k1050-p
Men allt beror ju på budgeten och användningsändamålet
Pumpen, billiga brukar ha aluminium och de håller inte länge om den har vatten i sig hela tiden, de äts upp av någonting i vattnet alternativ galvanisk korrosion. Dyrare har mässing de är betydligt hållbarare.
Motorn på billiga är oftast en liten motor som pressas till det yttersta, dyrare har en större motor som går svalare och är tystare.
Stora plastiga högtryckstvättar har mycket mera oljud än de som är bara motor, växelhus plus pump.
Finns det underspolningsmunstycken som passar till den, att tvätta undersidan av bilen är nästan viktigaste.
Jag själv använder endast Kränzles, specifikt en HD 10/122. det finns reservdelar till allt på den, den använder en standard elmotor, är mycket tyst och väldigt kraftfull med stort vattenflöde för sin storlek.
Väldigt enkel att serva och byta olja. Och att släppa ventiler som har fastnat p.g.a. kalk.
Den kostade ungefär 7000 kronor då jag köpte den, men den har säkert blivit lite dyrare nu. Men varit enormt nöjd med den och förmodligen håller den i en evighet med underhåll.
https://www.briklas.se/product/kranzle-k1050-p
Redigerat:
Medlem
· Västra götaland
· 18 inlägg
T Talskog skrev:Nu hade du ingen länk men saker som löns att tänka på med högtryckstvättar.
Pumpen, billiga brukar ha aluminium och de håller inte länge om den har vatten i sig hela tiden, de äts upp av någonting i vattnet. Dyrare har mässing de är betydligt hållbarare.
[länk]
Kan lägga in länk
https://www.jula.se/catalog/bil-och...vKdnMwy8iziYA3G7m0H7-t_7HT9yj3r0aAh_SEALw_wcBAlltså det är typ till någon biltvätt här hemma, och altan tvätt 1-2 ggr om året. Jag tror inte ja vinner ett argument för en högtryckstvätt för 7000, tyvärr 😅 annars förstår ja ju att man ofta får vad man betalar för, men ibland kan även vissa saker överraska
Mvh
Det kan säkert vara värt att prova för den pengen. Tyvärr ser det inte ut som att det finns någon underspolningslans att köpa till, bilen blir ju ren på ovansidan men allt salt och skit lämnar kvar i underredet. Till terrassen fungerar den säkert bra. 8 meter är i kortaste laget, har 10 meter på min och då räcker den till att spola runt hela bilen utan att flytta maskinen.
Medlem
· Västra götaland
· 18 inlägg
Ja lite så, är ju på vinst eller förlust, men ingen större förlust heller. Brukar funka finfint med en vanlig lans att tvätta underredet på bilen också, även om man får knixa lite mer 🤗 och jag ska ju bara tvätta mina egna och inte bedriva biltvätt så känns ändå överenskommit.
Medlem
· Västra götaland
· 18 inlägg
Klicka här för att svara