3 842 läst ·
11 svar
4k läst
11 svar
3-fas element med 2 faser och jord?
Hej!
Jag tog bort ett element i hallen som var i vägen, och såg att det kom in 2 svarta och en gul-grön kabel till elementet. Det gjorde mig lite konfunderad då det stod på elementet att det var ett 380 volts ( ett äldre element ). När jag mätte upp spänningen så var det 395 volt mellan de svarta och 230 mellan de svarta och den gulgröna.
Så dom måste använt jordkabeln som nolla, får man verkligen göra så? Vi ska installera jordfelsbrytare i centralen om ett tag och då är ju frågan hur det påverkas? När jag tittade efter på de andra elementen ( ja, jag har tyvärr direktverkande el som uppvärming i dagsläget, men en värmepump är på G.) så var de kopplade på samma sätt.
/Jari
Jag tog bort ett element i hallen som var i vägen, och såg att det kom in 2 svarta och en gul-grön kabel till elementet. Det gjorde mig lite konfunderad då det stod på elementet att det var ett 380 volts ( ett äldre element ). När jag mätte upp spänningen så var det 395 volt mellan de svarta och 230 mellan de svarta och den gulgröna.
Så dom måste använt jordkabeln som nolla, får man verkligen göra så? Vi ska installera jordfelsbrytare i centralen om ett tag och då är ju frågan hur det påverkas? När jag tittade efter på de andra elementen ( ja, jag har tyvärr direktverkande el som uppvärming i dagsläget, men en värmepump är på G.) så var de kopplade på samma sätt.
/Jari
De är kopplade för 400 V matning dvs mellan två faser. Ingen nolla krävs och är tydligen inte heller framdragen.
Suck.. jag som hade tänkt sätta ett vägguttag där i stället. Tur man har en svåger och en systerson som är elektriker, så kanske man kan muta dem att dra upp en tamp till så att man kan få ett jordat uttag där.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Matningen till elradiatorn är den infällt draget (dold i väggen) eller utanpåliggande (synlig kabel)?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Haha Oj, den lilla detaljen missade jag.elmont skrev:
(Men det finns ju kabel med två svarta ledare... jag har jobbat med gammal "blyEKLK"-kabel och där fanns brun, svart, svart med vit streck, blå och gul-grön.
//Patrik
Redigerat:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Jo, ett liiitet vitt streck på sidan, knappt synligt. Typ helsvart ledare.stilofunk skrev:
Okej, hade inte en aning om namnet. Var gammal kabel som jag delvis rev och skarvade på med ny EKLK till bel. skenor. Verkade som någon föregångare till EKLK.
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Klicka här för att svara