Hej!
Jag tog bort ett element i hallen som var i vägen, och såg att det kom in 2 svarta och en gul-grön kabel till elementet. Det gjorde mig lite konfunderad då det stod på elementet att det var ett 380 volts ( ett äldre element ). När jag mätte upp spänningen så var det 395 volt mellan de svarta och 230 mellan de svarta och den gulgröna.
Så dom måste använt jordkabeln som nolla, får man verkligen göra så? Vi ska installera jordfelsbrytare i centralen om ett tag och då är ju frågan hur det påverkas? När jag tittade efter på de andra elementen ( ja, jag har tyvärr direktverkande el som uppvärming i dagsläget, men en värmepump är på G.) så var de kopplade på samma sätt.
/Jari

De är kopplade för 400 V matning dvs mellan två faser. Ingen nolla krävs och är tydligen inte heller framdragen.

Suck.. jag som hade tänkt sätta ett vägguttag där i stället. Tur man har en svåger och en systerson som är elektriker, så kanske man kan muta dem att dra upp en tamp till så att man kan få ett jordat uttag där.

Matningen till elradiatorn är den infällt draget (dold i väggen) eller utanpåliggande (synlig kabel)?

Två svarta så bör det väl va FK, för nån typ av kabel med två svarta lär inte vara möjlig att hitta ;)

elmont skrev:
Två svarta så bör det väl va FK, för nån typ av kabel med två svarta lär inte vara möjlig att hitta ;)
Haha Oj, den lilla detaljen missade jag. :p

(Men det finns ju kabel med två svarta ledare... jag har jobbat med gammal "blyEKLK"-kabel och där fanns brun, svart, svart med vit streck, blå och gul-grön. :))

//Patrik

Redigerat:
Men se det är stor skillnad, den kabeln har endast en svart. Den andra var just svart-vit!
Och kabeln hette väl EKKL!

stilofunk skrev:
Men se det är stor skillnad, den kabeln har endast en svart. Den andra var just svart-vit!
Och kabeln hette väl EKKL!
Jo, ett liiitet vitt streck på sidan, knappt synligt. Typ helsvart ledare. ;)

Okej, hade inte en aning om namnet. Var gammal kabel som jag delvis rev och skarvade på med ny EKLK till bel. skenor. Verkade som någon föregångare till EKLK.

//Patrik

EKKL var blymantlad och föregångare till EKLK

elmont skrev:
EKKL var blymantlad och föregångare till EKLK
Okej, och sådan kabel har du Elmont förstås jobbat mycket med.. ;)

Hur länge hängde EKKL med?

//Patrik

Ja, när jag var en barnrumpa ;). Kanske mitten/slutet på 70 talet

Den användes parallellt med EKLK då jag sadlade om 1979.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.