22 742 läst ·
153 svar
23k läst
153 svar
3 fas 16A, hur många poler på jordfelsbrytare?
J jesper--- skrev:
Exakt hur tänker du här? Var fick du 48A ifrån? I en 3G2,5 har du tre kablar. En för fas, en för nolla och en för jord. Den kan du generellt belasta och avsäkra med 16A.
En 5G2,5 har 5 kablar, 3st för respektive fas, en för nolla och en för jord. Där kan du generellt belasta och säkra varje fas med 16A.
Vad är det för bil du har och vad är det för laddbox?
Tumregeln säger som sagt 16A till 2,5 mm². Det blir inte mer för att du har tre faser. Men du skrev om att använda en 20A säkring. Det är tumregelsmässigt inte ok. Om kabeln inte är mycket lång är det troligen inga problem med kabeln du har till belastningen du tänkt dig. Men då skall du säkra av den med 16A och inte 20.J jesper--- skrev:
Kan du belasta varje fas med 16 blir det 48 totalt ju. 16x3=48.F fsn skrev:Exakt hur tänker du här? Var fick du 48A ifrån? I en 3G2,5 har du tre kablar. En för fas, en för nolla och en för jord. Den kan du generellt belasta och avsäkra med 16A.
En 5G2,5 har 5 kablar, 3st för respektive fas, en för nolla och en för jord. Där kan du generellt belasta och säkra varje fas med 16A.
Vad är det för bil du har och vad är det för laddbox?
En bil som kan laddas med 3,7 kW belastar inte tre faser utan en. Nu skall jag förtydliga att det inte finns någon fysikalisk begränsning här. Men jag känner inte till någon laddhybrid som har trefasladdning och bara tar emot 3,7 kW. Motbevisa mig gärna. Så det är 16A du skall räkna med.J jesper--- skrev:
Exakt men vi vet väl inte vad det är för bil?A Avemo skrev:
Jag vet inte vad det är för bil. Men han skriver att det är max 3,7 kW laddeffekt och trefas. Om det finns en laddhybrid som uppfyller de specifikationerna så har jag inga problem att medge att jag hade fel. Men som jag skrev så känner jag inte till några sådana. Gör du?F fsn skrev:
Oj då...J jesper--- skrev:
Nä verkligen inte det är fortfarande 16A på varje kabel. Det är 16A som du skall ställa in din laddbox på. Och du bör/ kan aldrig köra mer än 16A på din 2.5 kabel.
8A ger dig ca 1.7kw i timmen när du laddar.
Vet heller ingen pluggin som kan köra 3fas.A Avemo skrev:
Dock kan mercedes köra 32A1fas
Nu måste besserwisser rycka in och protestera. c:a 1,7 kWh i timmen kan jag gå med på. Eller 1,7 kW. Inte 1,7 kW i timmen.O Ovation skrev:
kW är effekt. kWh är energi. Skall inte sammanblandas.
Jag hade missat att det rörde sig om en Kia. Men jag vet att Kia-hybriderna har enfasladdning.
kW i timmen är varken effekt eller energi. Det är en tredje enhet som nästan aldrig är relevant i elsammanhang.O Ovation skrev:
Edit:
Ursäkta om jag drar ut för långt på oväsentliga småsaker. Men det är ganska vanligt att forumskribenter har svårt att skilja på effekt och energi.