Lite långsökt, men har du köpt lyften från Norge? I så fall kanske motorerna är kopplade för 230V...

G
Vilken typ av säkringar har du? Keramiska "proppar", eller moderna "vippor". Snabba? Tröga?

Grejen är att jag kollade handsken på lyften samt sladden från säkringskåpet och kablarna ligger rätt.

två av tre proppar går direkt vid start.

motorn och strömskåpet på ena pelaren har vi inte rört några kablar överhuvudtaget. Behövde inte öppna något av dessa när vi monterade ner lyften.

Den andra pelarens motor kopplade vi ut när vi plockade ner lyften. Kan nästan säga till 99 procent att allt är rätt inkopplat i denna motor. Tog kort och anslöt kablarna likadant som innan.

testade att koppla ut denna motorn strömkablar men då gick ingen motor överhuvudtaget. är motorerna seriekopplade?

Något förslag vad detta mysterium kan vara?

Propparna går direkt när man vrider vredet åt något håll.

Kan det vara någon brytare som man kopplat in fel? kan inte komma på något annat.

Eftersom säkringarna går och inte motorskyddet så har du antagligen en rejäl kortslutning någonstans mellan två faser.

Men du har fortfarande inte berättat om lyften är återmonterad i samma lokal på samma matning som från början, eller om den står nån annan stans?

Om den är kopplad till en annan matning än före flytten så kan matningen vara felkopplad!

hur ska jag få reda på vart kortslutningen är?

propparna går ju så fort jag vrider vredet.

lyften har lämnat den gamla lokalen och är i en helt ny lolkal. På annan ort.

Vad menar du med att matningen kan vara felkopplad?

kungen12321 skrev:
lyften har lämnat den gamla lokalen och är i en helt ny lolkal. På annan ort.

Vad menar du med att matningen kan vara felkopplad?
Vilket innebär att du kan ha en annan fasföljd in till lyften.
Koppla om två av faserna i handsken som du ansluter lyften med!

har provat att koppla om faserna i handsken. Inget hjälper.

Då har du nog något annat problem.

Jag skulle prova med att koppla ur alla laster och sedan ansluta en last åt gången.
När det smäller, får man undersöka det.

Prova att koppla ur ena motorn.....

har provat att koppla ut ena motorn men inget fungerar då. Dock går inga proppar:)

Har du kollat så att det inte kortis i någon motor?
Fungerade den när du plock ner den?

Allt fungerade klockrent innan vi monterade ner lyften.

Hur kollar man om det är kortis i någon motor när propparna går direkt?

Ohm mäta lindningarna......

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.