8 480 läst ·
42 svar
8k läst
42 svar
3 blixtnedslag på 6 månader... :(
Han är inte ute och cyklar, de flesta av tex. Elronds skydd passar på din-skena, alltså i centralen. Har du gängsäkringar kan ni sätta skydden i en kapsling bredvid centralen (200Styx skrev:
Inte riktigt.Floppman skrev:
Vad man måste göra är att monera ventilavledare på både teleledningen och elledningen.
Från ventilavledarna skall överspänningen ledas till samma jordtag, vilket oftast blir elbolagets jordtag.
Om man leder dem till skilda jordtag så uppstår potentialskillnader beroende på hur bra jordtagen är utförda, dessa potentialskillnader kan ta sig in i huset via ömse vägar.
Att ha det uppdelat i grov- mellan- och finskydd är en bra metod.
Kom dock ihåg att åskan är mäktig, vill den in i huset så finns det tamejtusan inga skydd i världen som stoppar den (lite överdrivet kanske).
Det är också viktigt med avstånden mellan skydden och skyddens egenskaper så att ett skydd senare i kedjan inte aktiveras för tidigt och för ta för mycket av smällen som det första skyddet (grovskyddet) ska ta. Det finns tydligen grovskydd som har låg restspänning och som då även agerar mellanskydd.
Det viktiga som flera redan skrivit här är att ha samma avledning mot moderjord för både inkommande el och telefoni.
/Rob
Det viktiga som flera redan skrivit här är att ha samma avledning mot moderjord för både inkommande el och telefoni.
/Rob
Lite nyfiken och vill lära mig mer...
Så: Potentialutjämning, som man numera bör/skall utföra i nybyggen. Jag antar att den kommer in i bilden här med.
Såvitt jag förstått ska det finnas en potentialskena (i princip jord då), som alla inkommande metallrör ska vara inkopplade mot. Men även armeringen i grunden osv. Sen ska väl inkommande PEN ligga där med, och på sätt få kontakt med elverkets jordtag.
Eller...?, jag har egentligen rätt dimmig förståelse runt detta
Jag vet att då jag ska gjuta min grund ska jag ordna så det finns en framtida möjlighet att koppla in armeringen elektriskt till utjämningsskenan, samt att det är en finess med att alla inkommande ledningar samt denna koppling från armeringen kommer in i huset på samma ställe.
Någon som känner sig manad får gärna fylla i med mer information.
Samt vad betydelse det kan ha vid blixtnedslag.
Så: Potentialutjämning, som man numera bör/skall utföra i nybyggen. Jag antar att den kommer in i bilden här med.
Såvitt jag förstått ska det finnas en potentialskena (i princip jord då), som alla inkommande metallrör ska vara inkopplade mot. Men även armeringen i grunden osv. Sen ska väl inkommande PEN ligga där med, och på sätt få kontakt med elverkets jordtag.
Eller...?, jag har egentligen rätt dimmig förståelse runt detta
Jag vet att då jag ska gjuta min grund ska jag ordna så det finns en framtida möjlighet att koppla in armeringen elektriskt till utjämningsskenan, samt att det är en finess med att alla inkommande ledningar samt denna koppling från armeringen kommer in i huset på samma ställe.
Någon som känner sig manad får gärna fylla i med mer information.
Samt vad betydelse det kan ha vid blixtnedslag.
Mikael_L skrev:
Blind leder blind
Då överspänning från blixtar kan ta sig in andra vägar än genom elledning, så kan man öka skyddet genom att även gräva ner en 25mm2 kopparledning runt huset. Denna ansluts till jord och skyddar då från överspänning via marken. Enligt LF lite överkurs på en befintlig villa. Men de tycker att man skall överväga den vid nybygge, eller om man ändå skall göra andra grävjobb runt huset.
http://www3.lansforsakringar.se/NR/...7pqh6qhkoxwj5be2pw3s4g/faktablad1askskydd.pdf
Tompa
Skulle jag bygga nytt idag skulle jag utan tvekan stoppa dit den där slingan runt huset - kostnaden är ju då i princip bara för kopparn...
Alltihop, alla sk jordar inklusive PEN, ska väl anslutas till den sk potentialutjämningsskenan antar jag!
/Rob
Alltihop, alla sk jordar inklusive PEN, ska väl anslutas till den sk potentialutjämningsskenan antar jag!
/Rob
"Eftersom jag samtidigt ber dem installera ett överspänningsskydd så ville jag veta vad det är jag får för något."
Skydden är till för att åskan ska slå sönder dem istället för dina TV-apparater. Vi sätter inte skydden om ingen luftledning finns på den aktuella transformatorn vid nyanslutning. Har dock satt hemma, trots att det bara finns kabel på den stationen, lika bra när man ändå håller på!
Skydden är till för att åskan ska slå sönder dem istället för dina TV-apparater. Vi sätter inte skydden om ingen luftledning finns på den aktuella transformatorn vid nyanslutning. Har dock satt hemma, trots att det bara finns kabel på den stationen, lika bra när man ändå håller på!
Jag har installerat detta åskskydd som jag starkt kan rekommedera..
E5270818. fabrikat Elrond. Åskpaket villa/lantbruk.
Kombinerat mellan och grovskydd. inkl teleskydd. Max restspänning 800V.
Det bästa av allt och det är väldigt viktigt: Skydden är monterade i metallkapsling, viktigt för brandskyddet.
Det kostar 4300+moms eller däromkring.
Efter jag installerade skyddet har inga åskskador inträffat trots att det åskat så tegelpannorna lyft.
E5270818. fabrikat Elrond. Åskpaket villa/lantbruk.
Kombinerat mellan och grovskydd. inkl teleskydd. Max restspänning 800V.
Det bästa av allt och det är väldigt viktigt: Skydden är monterade i metallkapsling, viktigt för brandskyddet.
Det kostar 4300+moms eller däromkring.
Efter jag installerade skyddet har inga åskskador inträffat trots att det åskat så tegelpannorna lyft.
Har fått ett skydd gratis av LF.
Tänk på att du mellan de olika skyddsstegen behöver en tillräcklig induktans. Antingen en lång nog kabel eller en kapslad induktans avsedd för ändamålet. Åskskydd är komplicerat att få rätt och ett enda fel gör arbetet meningslöst. Jag skulle leta upp någon som kan det hela väl och gemensamt komma fram till vilken skyddsnivå som är rimlig. Ju bättre desto dyrare.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Sedan ska inte åskskyddet anslutas med långa ledningar, man får göra sig omaket att flytta på saker för att få skyddet ivägen för åskan och inte vid sidan av. Anslutningarna bör (ska) gå från inkommande (huvudbrytare) till åskskyddet och sedan vidare. Det får inte vara någon genväg förbi åskskyddet. Att ansluta 2 ledningar till huvudbrytaren/fas, en till åskskyddet och en till fasskena är mindre bra. Det anges att ledningen får vara 0,5 m men det blir många volt över den lilla stumpen och de 800 volten är betydligt fler med den stumpen.
En liknelse: Om bankrånarna flyr efter E4 så är det inte lönt att sätta upp en vägspärr på lilla Sidogatan, typ
Prototypen
En liknelse: Om bankrånarna flyr efter E4 så är det inte lönt att sätta upp en vägspärr på lilla Sidogatan, typ
Prototypen