Min gamla trotjänare gick bra förra säsongen men nu nu efter vintervilan vill den inte starta. Skärmen tänds och så visas texten ”Inga meddelanden” en stund, sedan Automower-loggan ett ögonblick innan den slocknar helt. Någon som har något tips kring vad det kan vara?

 
  • Gilla
Satsuki
  • Laddar…
Kanske är batteriet slut. Mät batterispänningen.
Ålder på batteriet?
Du har haft huvudbrytaren i off-läge under vinterförvaringen?
 
E etompau skrev:
Kanske är batteriet slut. Mät batterispänningen.
Ålder på batteriet?
Du har haft huvudbrytaren i off-läge under vinterförvaringen?
17.4V nu när jag mätte det.

Jag vill minnas att jag hade den i off-läge och även laddade det fullt innan vinterförvaringen. Batteriet har nog några år på nacken men inte lika gammalt som klipparen.
 
P Peter321 skrev:
17.4V nu när jag mätte det.

Jag vill minnas att jag hade den i off-läge och även laddade det fullt innan vinterförvaringen. Batteriet har nog några år på nacken men inte lika gammalt som klipparen.
17 V är för lite. Ev. sjunker spänningen när det belastas när klipparen startar upp=nerstängning.

Ev. kan du försiktigt ladda batteriet från något externt nätaggregat så att processorn i klipparen får tillräckligt med spänning och kan starta upp och därefter ladda batteriet på vanligt vis.
 
E etompau skrev:
17 V är för lite. Ev. sjunker spänningen när det belastas när klipparen startar upp=nerstängning.

Ev. kan du försiktigt ladda batteriet från något externt nätaggregat så att processorn i klipparen får tillräckligt med spänning och kan starta upp och därefter ladda batteriet på vanligt vis.
Ah, så det laddar inte batteriet i laddstationen om spänningen är för låg för att starta klipparen? Det jag behöver är då alltså ett nätaggregat med 18V?
 
P Peter321 skrev:
Ah, så det laddar inte batteriet i laddstationen om spänningen är för låg för att starta klipparen? Det jag behöver är då alltså ett nätaggregat med 18V?
Det är korrekt. Laddstationen/plattan har ingen koll på laddningen utan lämnar bara full trafospänning på laddblecken.
Det är huvudkortet i klipparen som mäter batteri-spänning/ström/temperatur och styr laddningen.

Ett variabelt nätaggregat är lämpligast. Dra på spänningen till att du ser att det går en ström på kanske 500-600 mA. Ladda en stund, mät batterispänningen, ska ligga runt 21 V. Återmontera batteriet. Ställ klipparen i laddaren och starta klipparen.
Tryck långt på 0, välj batterimenyn och avläs polspänning/laddström. Har du tur kommer den till liv.
 
E etompau skrev:
Det är korrekt. Laddstationen/plattan har ingen koll på laddningen utan lämnar bara full trafospänning på laddblecken.
Det är huvudkortet i klipparen som mäter batteri-spänning/ström/temperatur och styr laddningen.

Ett variabelt nätaggregat är lämpligast. Dra på spänningen till att du ser att det går en ström på kanske 500-600 mA. Ladda en stund, mät batterispänningen, ska ligga runt 21 V. Återmontera batteriet. Ställ klipparen i laddaren och starta klipparen.
Tryck långt på 0, välj batterimenyn och avläs polspänning/laddström. Har du tur kommer den till liv.
Då är jag med!

Jag har inget sådant så det lutar nog åt att köpa ett nytt batteri istället. På batteriet står det dock 18.5V, om jag hade ett variabelt nätaggregat är det då verkligen 21V jag skulle ladda med?
 
P Peter321 skrev:
17.4V nu när jag mätte det.

Jag vill minnas att jag hade den i off-läge och även laddade det fullt innan vinterförvaringen. Batteriet har nog några år på nacken men inte lika gammalt som klipparen.
Litiumbatterier skall f.ö. lagras vid 60% , inte 100% eftersom det slipper på batteriet.
Är det 5 celler x 4.2 vid max laddat blir det 21v är det.

Det är lite olika, men t.ex Makita tror jag bytte från att ange volt vid tomma batterier till volt vid max dvs 36 eller 40 volt. På samma sätt som ett bilbatteri på 12v ju är halvtomt vid 12 och fullt över 13,7..(värden lite tagna ur luften ..)
 
Hej.

Hittade er tråd då jag har samma problem. Har jag förstått det rätt så ska man ha strömbrytaren på och ladda hela vintern, annars blir spänningen för "låg" för att ladda?

Verkar ju helt galet, men kan man då koppla adaptern på 21.6v direkt på batteriet?

mvn Peter
 
P peter olsson3687 skrev:
Hej.

Hittade er tråd då jag har samma problem. Har jag förstått det rätt så ska man ha strömbrytaren på och ladda hela vintern, annars blir spänningen för "låg" för att ladda?

Verkar ju helt galet, men kan man då koppla adaptern på 21.6v direkt på batteriet?

mvn Peter
Innan vinteravställning så låter du klipparen bli fulladdad, sedan stänger du av den på huvudbrytaren (viktigt). Ingen underhållsladdning är nödvändig under vintern. Batteriet har låg självurladdning och är i princip fulladdat när klipparen tas ut på våren.

Att ge sig på att själv ladda batteriet med något externt spänningsaggregat är abslout sista utvägen och ska göras med försiktighet.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
P peter olsson3687 skrev:
Hej.

Hittade er tråd då jag har samma problem. Har jag förstått det rätt så ska man ha strömbrytaren på och ladda hela vintern, annars blir spänningen för "låg" för att ladda?

Verkar ju helt galet, men kan man då koppla adaptern på 21.6v direkt på batteriet?

mvn Peter
Du ska absolut inte ladda batteriet hela vintern. Det står i olika trådar och jag själv har påpekat det. Litiumbatterier mår inte alls bra av två saker: Ständigt full laddning eller djupurladdning.

Den optimala lagringen är runt 60-70% men om det inte går är det som etompau beskriver näst bäst. Man måste alltså komma ihåg att antingen ta loss batteriet, eller bryta all ström via en huvudbrytare, annars riskerar batteriet djupurladdas istället.

Vad menar du "är helt galet"? All avancerad utrustning måste underhållas på rätt sätt om man vill att de ska fungera hela tiden. Det gällde bensinklippare och det gäller batteridrivna saker som måste gå i vintervila, som i Sverige.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.