Var ligger ansvaret?
Gäller reklamationsrätten?
En person hade lyckats köpa en ny telefon 2v innan den blockerades.
 
  • Gilla
Jansson69
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Berätta mer! Hittar inget på PTS hemsida.
Jag läste det på SVT.se för någon timme sedan.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Var ligger ansvaret?
Gäller reklamationsrätten?
En person hade lyckats köpa en ny telefon 2v innan den blockerades.
Enligt en intervjuad så ska den treåriga reklamationsrätten gälla åtminstone de som köpt sina mobiler när det har varit känt att 2 och 3G skulle släckas.
 
C
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
[länk]
Menar de verkligen allvar med att de inte kände till detta sedan tidigare?
Sitter de och sover på sina konferenser?
 
J
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Även mobiler med 4G och VoLTE kan bli avstängda då dom ringer 112 via 2/3g om dom var tidiga / enklare 4g mobiler.

Bara Telia behåller sitt 2Gnät efter imorgon.

PTS har kravställt övriga att slänga ut 4G mobiler som inte kan ringa 112 i operatörens eget nät senast feb 2026.

Min bil väntas tappa klimatiseringen imorgon :(
Jag startade min värmare igår. Kanske var sista gången då...
 
C cpalm skrev:
Menar de verkligen allvar med att de inte kände till detta sedan tidigare?
Sitter de och sover på sina konferenser?
Problemet gäller väl bara om mobilen är avstängd och man startar den för att ringa 112 eller om den saknar SIMKORTET och man vill använda den för att ringa 112.

Det finns säkert nån som utnyttjar det senare användningsfallet om än inte många.

I bland missas det små detaljer när man tar stora beslut...
 
C
blackarrow blackarrow skrev:
Problemet gäller väl bara om mobilen är avstängd och man startar den för att ringa 112 eller om den saknar SIMKORTET och man vill använda den för att ringa 112.
Om jag fattat det rätt är det mycket mer komplext än så. Nödsamtal över VoLTE är tydligen betydligt mer komplicerat än vanliga samtal och (omfattande) kompabilitetsproblem har hanterats genom att dirigera om dessa till 2G/3G (antingen på telefonens eller operatörens initiativ).
 
blackarrow blackarrow skrev:
Problemet gäller väl bara om mobilen är avstängd och man startar den för att ringa 112 eller om den saknar SIMKORTET och man vill använda den för att ringa 112.

Det finns säkert nån som utnyttjar det senare användningsfallet om än inte många.

I bland missas det små detaljer när man tar stora beslut...
Tydligen går en del lurar till 3G för alla nödsamtal.
 
Med den teknikutveckling vi haft inom området de senaste 25 åren och utifrån ett globalt perspektiv bör man nog fundera på dessa "lokala" regelverk.
Det är inte tiden när Ericsson och Nokia dominerade i Norden, framför allt NMT och även GSM.
Jag "tror" jag ser komplexiteten av att det saknas viss teknikförståelse när beslut fattas.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Egentligen är mobilsystemen alldeles för komplicerade. Det skulle vara barnsligt enkelt att lösa 112 via Internet-anslutningen om man vill, men man har standardiserat att det skall göras på IMS, vilket är onödigt komplext. Att man sedan skall kunna ringa 112 gratis i andra operatörers nät gör det ju inte enklare heller. Sedan har vi då aspekter som roaming till andra operatörer när man är utomlands mm.

Om mobilnäten skulle förenklas kraftigt så skulle ingen märka någon större skillnad, utom just när det gäller 112. Men det hade man som sagt kunnat lösa enklare också. Det svåra är att komma överens om detta på glabal basis och mellan alla operatörer, tillverkare av nät och tillverkare av mobiler. Där är bekymret, inte i tekniken.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Egentligen är mobilsystemen alldeles för komplicerade. Det skulle vara barnsligt enkelt att lösa 112 via Internet-anslutningen om man vill, men man har standardiserat att det skall göras på IMS, vilket är onödigt komplext. Att man sedan skall kunna ringa 112 gratis i andra operatörers nät gör det ju inte enklare heller. Sedan har vi då aspekter som roaming till andra operatörer när man är utomlands mm.

Om mobilnäten skulle förenklas kraftigt så skulle ingen märka någon större skillnad, utom just när det gäller 112. Men det hade man som sagt kunnat lösa enklare också. Det svåra är att komma överens om detta på glabal basis och mellan alla operatörer, tillverkare av nät och tillverkare av mobiler. Där är bekymret, inte i tekniken.
Indirekt blir det sedan teknikproblem, har tidigare arbetat med liknande problem när man kallade det "de facto standard", men beroende av var det globalt utvecklades och användes fanns inkompatibla skillnader.😉
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Telia bevarar 2G ett år till så skifta över till Fello som operatör, dotterbolag till Telia.
 
C
Läste en intressant presentation av problematiken hos EENA från 2022:
https://eena.org/blog/webinars/volte-standardisation-problem/

Där varnas bl.a. för vilka signaler man sänder ut om man inte hanterar detta på ett smidigt sätt;
  • Köp inget annat än iPhone
  • Håll dig till Telia
  • Köp telefonen av operatören
  • Byt telefon varje år
  • Bo i ett stort land
  • Res inte utomlands
  • Byt inte operatör
  • Teckna abonnemang, inte kontantkort
😯
 
  • Haha
pacman42
  • Laddar…
N
C cpalm skrev:
Läste en intressant presentation av problematiken hos EENA från 2022:
[länk]

Där varnas bl.a. för vilka signaler man sänder ut om man inte hanterar detta på ett smidigt sätt;
  • Köp inget annat än iPhone
  • Håll dig till Telia
  • Köp telefonen av operatören
  • Byt telefon varje år
  • Bo i ett stort land
  • Res inte utomlands
  • Byt inte operatör
  • Teckna abonnemang, inte kontantkort
😯
Inget annat än iPhone. Skulle inte tro det.
Precis som de övriga punkterna på listan verkar göra ditt val av smiley mycket välmotiverat.

Jag gillar dock Telia skall tilläggas och kör dem när det gäller mobilt bredband (funkar superbra).
Mobilabonnemangen har jag dock hos Hallon och Halebop (vilket ju indirekt är Telia).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.