I Incinerator skrev:
2 år till räcker för mej och betyder stänger inte nu.
Du kan ju kolla så den en inte har kvar något gammalt operatörslås om du behöver byta operatör.

Vill man läsa specifikationen för sin telefon eller jämföra nya modeller kan man kika på tex GSMarena.
https://m.gsmarena.com/compare.php3?&idPhone2=3194&idPhone1=13603

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
K Kane skrev:
700-bandet har bara 10 MHz spektrum så det är svårt att få upp kapaciteten.

[bild]
Bra poäng. Lätt att det blir missförstånd bara för att man kör 5G där.

Men som ersättning för GSM/SMS och GPRS uppkopplade larm mm så kan det potential att fungera bättre än GSM om det byggs ut bra.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
I
C cpalm skrev:
Jag tror inte man skall ta för givet att biltillverkarna ser det som sitt ansvar att fixa detta kostnadsfritt, som någon sorts återkallelse.

Hade tydligen lite fel. Från 2026 blir det tvingande med 4G/5G för nya bilar, från 2025 är det möjligt.
Har inte läst några detaljer, men allt tyder på att det blir samma visa nästa gång.
Volvo ska ha gått ut med att de löser det enligt citatet jag lagt in i ett tidigare inlägg.

blackarrow blackarrow skrev:
Ska PTS stoppa bilar från EU vid Svenska gränser om inte nödknappen fungerar?
Nej men kanske Svensk Bilprovning och deras kollegor.

• Gilla
Bertrange8079
  • Laddar…
I
Du kan ju kolla så den en inte har kvar något gammalt operatörslås om du behöver byta operatör.

Vill man läsa specifikationen för sin telefon eller jämföra nya modeller kan man kika på tex GSMarena.
[länk]
Den är olåst, jag har köpt några av denna vid samma tillfälle för jag hade ett arbete som jag krossade mobilerna i ganska ofta så jag köpte på mej några av denna modellen för att de var billiga och mycket hållbara, det ingick ett SIM som var laddat med mera pengar än vad telefonen kostade.

Bra poäng. Lätt att det blir missförstånd bara för att man kör 5G där.

Men som ersättning för GSM/SMS och GPRS uppkopplade larm mm så kan det potential att fungera bättre än GSM om det byggs ut bra.
Vill man ha mobilitet med kvalitet på uppkopplingen så måste man ned i de banden, det gäller oavsett om det är telefoni, videotelefoni, fjärrstyrda bilar, eller drönare.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Frågan är väl om det är ok att en myndighet går in och bestämmer att de telefoner som inte har nöd-funktionen ska blockeras fullständigt?

Nöd-funktionen är ju lika oanvändbar om batteriet är slut, men jag har inte sett att det finns något krav på att telefonen måste hållas laddad så det går att ringa 112?
...men det man bestämmer är att operatören måste ha egen rådighet över nödnummerfunktionen. Dvs, man får inte förlita sig på att någon annan gör det åt dem. Det går rimligtvis tillbaka till 1. generella krav på operatörerna 2. saker man avtalat i frekvensauktionerna.

Sedan kan man förstås diskutera om PTS borde göra ett undantag i detta fall, men det är ju en rättvisefråga mellan operatörerna också och samma princip kanske behöver kunna tillämpas på andra scenarier också.

C
MathiasS MathiasS skrev:
...men det man bestämmer är att operatören måste ha egen rådighet över nödnummerfunktionen.
Det som uttrycks i förordningen är som sagt att operatören skall "medverka till att nödkommunikation utan avbrott kan förmedlas avgiftsfritt för slutanvändaren". Det är detta man anser att operatörerna nu bryter mot.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Du menar den som lyckades köpa en GSM lur för några veckor sedan eller vem pratar vi om här? Har folk lyckats köpa nya lurar för 4/5g som inte fungerar?
Jag har fått mess från operatören. 5G telefon med Android 15 med senaste uppdatering 1 november. Självklart klarar den nödsamtal via 4G, men man verkar gå på operatörernas listor över modeller. Blir det fel i listan så tror operatören att det inte kommer fungera.

• Wow
cpalm
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Jag har fått mess från operatören. 5G telefon med Android 15 med senaste uppdatering 1 november. Självklart klarar den nödsamtal via 4G, men man verkar gå på operatörernas listor över modeller. Blir det fel i listan så tror operatören att det inte kommer fungera.
Om den är sido-importerad så kan den ändå vara felkonfigurerad.

H HenrikHuslöse skrev:
hur vet du att den klarar nödsamtal i den operatörs nät där du använder telefonen nu?

MathiasS MathiasS skrev:
hur vet du att den klarar nödsamtal i den operatörs nät där du använder telefonen nu?
Jag ringde operatörens kundservice.

C cpalm skrev:
Tyvärr är det ju än så länge också lag på att eCall skall använda 2G/3G...
Vad är nyttan kontra kostnaden att alla bilar måste ha ett sånt system?

Trafikanalys har analyserat riskerna med att 2G/3G-baserade eCall-system upphör att fungera när nätverken stängs ner. Ett eCall-system skickar automatiskt en nödsignal till larmcentralen med bilens position vid en olycka, vilket snabbar på hjälpen.

Trafikanalys bedömer att detta kan leda till 1–4 fler dödsfall och 10–32 fler allvarliga skador under perioden 2028–2032, om inga åtgärder vidtas.

Det måste finnas bättre saker att investera i som ger bättre utfall.

• Gilla
Incinerator och 4 till
  • Laddar…
Kan vi inte starta en tråd om hur man sätter upp gamla androidtelefoner och Home Assistant i kioskmode för att lätt styra lampor och få upp inköpslistan på kylens dörr?

MathiasS MathiasS skrev:
...men det man bestämmer är att operatören måste ha egen rådighet över nödnummerfunktionen. Dvs, man får inte förlita sig på att någon annan gör det åt dem. Det går rimligtvis tillbaka till 1. generella krav på operatörerna 2. saker man avtalat i frekvensauktionerna.

Sedan kan man förstås diskutera om PTS borde göra ett undantag i detta fall, men det är ju en rättvisefråga mellan operatörerna också och samma princip kanske behöver kunna tillämpas på andra scenarier också.
Jag förstår att det finns, och måste finnas, regler för operatörerna och nätets tekniska beskaffenhet. Det jag vänder mig emot är att en myndighet går in och "straffar" en massa medborgare för att deras teknikpryl tappar en av många funktioner. Men om det finns något lagstadgat krav att varje innehavare av en mobiltelefon när och vart som helst måste kunna ringa 112 för att få inneha telefonen så är jag beredd att ändra uppfattning.

• Gilla
Incinerator och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.