15 145 läst ·
379 svar
15k läst
379 svar
2G/3G stängs ner 2025
Du kan ju kolla så den en inte har kvar något gammalt operatörslås om du behöver byta operatör.I Incinerator skrev:
Vill man läsa specifikationen för sin telefon eller jämföra nya modeller kan man kika på tex GSMarena.
https://m.gsmarena.com/compare.php3?&idPhone2=3194&idPhone1=13603
Volvo ska ha gått ut med att de löser det enligt citatet jag lagt in i ett tidigare inlägg.C cpalm skrev:Jag tror inte man skall ta för givet att biltillverkarna ser det som sitt ansvar att fixa detta kostnadsfritt, som någon sorts återkallelse.
Hade tydligen lite fel. Från 2026 blir det tvingande med 4G/5G för nya bilar, från 2025 är det möjligt.
Har inte läst några detaljer, men allt tyder på att det blir samma visa nästa gång.
Den är olåst, jag har köpt några av denna vid samma tillfälle för jag hade ett arbete som jag krossade mobilerna i ganska ofta så jag köpte på mej några av denna modellen för att de var billiga och mycket hållbara, det ingick ett SIM som var laddat med mera pengar än vad telefonen kostade.blackarrow skrev:
Vill man ha mobilitet med kvalitet på uppkopplingen så måste man ned i de banden, det gäller oavsett om det är telefoni, videotelefoni, fjärrstyrda bilar, eller drönare.blackarrow skrev:
...men det man bestämmer är att operatören måste ha egen rådighet över nödnummerfunktionen. Dvs, man får inte förlita sig på att någon annan gör det åt dem. Det går rimligtvis tillbaka till 1. generella krav på operatörerna 2. saker man avtalat i frekvensauktionerna.useless skrev:
Frågan är väl om det är ok att en myndighet går in och bestämmer att de telefoner som inte har nöd-funktionen ska blockeras fullständigt?
Nöd-funktionen är ju lika oanvändbar om batteriet är slut, men jag har inte sett att det finns något krav på att telefonen måste hållas laddad så det går att ringa 112?
Sedan kan man förstås diskutera om PTS borde göra ett undantag i detta fall, men det är ju en rättvisefråga mellan operatörerna också och samma princip kanske behöver kunna tillämpas på andra scenarier också.
Det som uttrycks i förordningen är som sagt att operatören skall "medverka till att nödkommunikation utan avbrott kan förmedlas avgiftsfritt för slutanvändaren". Det är detta man anser att operatörerna nu bryter mot.MathiasS skrev:
Medlem
· Uppland
· 2 511 inlägg
Jag har fått mess från operatören. 5G telefon med Android 15 med senaste uppdatering 1 november. Självklart klarar den nödsamtal via 4G, men man verkar gå på operatörernas listor över modeller. Blir det fel i listan så tror operatören att det inte kommer fungera.MathiasS skrev:
Om den är sido-importerad så kan den ändå vara felkonfigurerad.H HenrikHuslöse skrev:
hur vet du att den klarar nödsamtal i den operatörs nät där du använder telefonen nu?H HenrikHuslöse skrev:
Medlem
· Uppland
· 2 511 inlägg
Vad är nyttan kontra kostnaden att alla bilar måste ha ett sånt system?C cpalm skrev:
Trafikanalys har analyserat riskerna med att 2G/3G-baserade eCall-system upphör att fungera när nätverken stängs ner. Ett eCall-system skickar automatiskt en nödsignal till larmcentralen med bilens position vid en olycka, vilket snabbar på hjälpen.
Trafikanalys bedömer att detta kan leda till 1–4 fler dödsfall och 10–32 fler allvarliga skador under perioden 2028–2032, om inga åtgärder vidtas.
Det måste finnas bättre saker att investera i som ger bättre utfall.
Kan vi inte starta en tråd om hur man sätter upp gamla androidtelefoner och Home Assistant i kioskmode för att lätt styra lampor och få upp inköpslistan på kylens dörr?
Jag förstår att det finns, och måste finnas, regler för operatörerna och nätets tekniska beskaffenhet. Det jag vänder mig emot är att en myndighet går in och "straffar" en massa medborgare för att deras teknikpryl tappar en av många funktioner. Men om det finns något lagstadgat krav att varje innehavare av en mobiltelefon när och vart som helst måste kunna ringa 112 för att få inneha telefonen så är jag beredd att ändra uppfattning.MathiasS skrev:
...men det man bestämmer är att operatören måste ha egen rådighet över nödnummerfunktionen. Dvs, man får inte förlita sig på att någon annan gör det åt dem. Det går rimligtvis tillbaka till 1. generella krav på operatörerna 2. saker man avtalat i frekvensauktionerna.
Sedan kan man förstås diskutera om PTS borde göra ett undantag i detta fall, men det är ju en rättvisefråga mellan operatörerna också och samma princip kanske behöver kunna tillämpas på andra scenarier också.