15 186 läst ·
379 svar
15k läst
379 svar
2G/3G stängs ner 2025
Jag kan inte avgöra vad som är rätt och fel här, men att medborgaren drabbas är ju en konsekvens av att medborgarens operatör gör något. Eller inte gör något. Och hela soppan är ju en konsekvens av dels ett teknikskifte, dels en något vag standardard (vilket inte alls behöver vara något dåligt, jag vet inte vad som ligger bakom det i detta fall, men ibland blir standardiseringen på hög nivå för att undvika inlåsning till vissa leverantörers lösningar).useless skrev:
Jag förstår att det finns, och måste finnas, regler för operatörerna och nätets tekniska beskaffenhet. Det jag vänder mig emot är att en myndighet går in och "straffar" en massa medborgare för att deras teknikpryl tappar en av många funktioner. Men om det finns något lagstadgat krav att varje innehavare av en mobiltelefon när och vart som helst måste kunna ringa 112 för att få inneha telefonen så är jag beredd att ändra uppfattning.
Att en operatör inte får låta bli att bygga kritiska funktioner i nätet och istället hoppas att en branschkollega gör det, är kanske rimligt. Men det får konsekvenser. Om man får klura lite på detta kanske man kan lista ut hur man får dessa LTE-mobiler att fungera, eller iaf några av dem. Eller så är det billigare att bara byta ut dem.
Förr fanns det ju "tuffa krav" på att telefoner skulle fungera 24/7 för 112/90000 och de gamla telefonväxlarna.
När fiber kom behövde inte fastna telefoner kunna ringa 112 vid strömavbrott .
Borde inte alla operatörer förbjudas att ha dålig täckning eftersom det kan hindra möjligheten att ringa 112 när kopparnätet läggs ner?
OT: På 90 talet byggde danskarna ett område där man prövade fiberkabel som även hade ett par koppar trådar för att klara telefonikraven.
När fiber kom behövde inte fastna telefoner kunna ringa 112 vid strömavbrott .
Borde inte alla operatörer förbjudas att ha dålig täckning eftersom det kan hindra möjligheten att ringa 112 när kopparnätet läggs ner?
OT: På 90 talet byggde danskarna ett område där man prövade fiberkabel som även hade ett par koppar trådar för att klara telefonikraven.
Det kommer vara uppenbart att det inte går att ringa med en död lur. Inte nödvändigtvis lika uppenbart varför du först måste låsa upp en annan lur för att kunna slå 112 i en livshotande situation.useless skrev:
Frågan är väl om det är ok att en myndighet går in och bestämmer att de telefoner som inte har nöd-funktionen ska blockeras fullständigt?
Nöd-funktionen är ju lika oanvändbar om batteriet är slut, men jag har inte sett att det finns något krav på att telefonen måste hållas laddad så det går att ringa 112?
Medlem
· Uppland
· 2 520 inlägg
On call är inte samma sak som ecall. Ecall finns bara för 2g/3g. Du kan inte ringa 112 med on call. Ny standard väntas under 2025 men jag har inte läst nånstanns att branchen löst problemet.I Incinerator skrev:Volvo påstås ha fått fram en uppdatering till sina bilar läste jag någonstans, jag skickade texten till en kompis som var lte bekymrad över sin bil.
"Nej, Volvo on call kommer inte att stängas. Bilar från 2017-2024 som inte har Google automotive behöver bara en mjukvaruuppdatering för att fixa 4G. Men bilar från 2016 el äldre kommer att tappa Volvo on call."
Imponerande tror aldrig jag varit med om ett batteri i en mobil som hållit bra i efter 4 år.I Incinerator skrev:
Jag har aldrig lyckas med att köra slut på ett batteri i någon av mobilerna som jag har ägt som haft ett fast batteri, däremot de äldre modellerna som man kunde öppna och byta batteri i där så har jag fått byta batteri på några.A A-Man_08 skrev: