10 359 läst ·
283 svar
10k läst
283 svar
2G/3G stängs ner 2025
700-bandet har bara 10 MHz spektrum så det är svårt att få upp kapaciteten.blackarrow skrev:
Jag trodde operatörerna skulle bygga 5G täckning på landet på 700Mhz bandet med 5G och på så sätt få bättre täckning än dagens GSM, men riktigt så enkelt är det väl inte. Det beror väl på var man redan byggt sina master och vilka licenser man budar hem, alternativt ha avtal med konkurrenter om att köra trafik i deras nät.
Lite sidodiskussion kanske, som vi haft förut och inte behöver ta igen. (När jag trodde jag körde 5G...fast det kunde vara äkta 4G).
Spelar det öht någon roll vilken standardgeneration man privatkund använder?
Men en enhet som klarar LTE Cat19 så klarar 4G 1600Mbit/s så då "behöver" man väl inte ens 5G.
Det spelar väl ofta inte någon roll för privata användare om telefonen gör 4G, 5G NR eller 5G SA.
En del av teknikutvecklingen kan gå in olika, även äldre, tekniker.
Klarar telefonen både 4G och 5G så kan väl operatören välja fritt om jag får vad jag ska enligt abbonemanget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverare
· Falun
· 149 inlägg
Och låt säga 2032 för en ny generation, då har jag nog hunnit byta 1-2 gånger av mobil, det är utifrån slitage av mobil. Men nuvarande mobilrouter på en av fastigheterna kan nog få hänga med till dess om den bara fungerar och enbart en 4G, men 3-4 km till bästa mast.
Kommer man ha lärt sig något och skriver om EU-förordningen så den blir teknikneutral den här gången? Eller blir det samma debackel vid nästa teknikskifte?C cpalm skrev:
Jag tror inte man skall ta för givet att biltillverkarna ser det som sitt ansvar att fixa detta kostnadsfritt, som någon sorts återkallelse.I Incinerator skrev:
Hade tydligen lite fel. Från 2026 blir det tvingande med 4G/5G för nya bilar, från 2025 är det möjligt.useless skrev:
Har inte läst några detaljer, men allt tyder på att det blir samma visa nästa gång.