I Incinerator skrev:
Jag använder mobilen när jag behöver till det jag behöver så den funkar nog ett tag till, en sak jag läste på detta forumet i en annan tråd är att det som fåren nu ska fösas in i fållan till inte är äkta 5G utan "trimmad" 4G vilket jag tolkar som att det kommer kanske inom något år finnas både mobiler och nät med riktigt 5G.
Jag har för mej att tråden jag läste det i handlade om bredband och den som skrev det verkade arbeta med systemen.
De flesta av dages telefoner stödjer "riktig 5G" (5G-SA där SA står för stand-alone). Telia har ett testnät i Sverige, men i USA, Tyskland och många andra länder så finns det på riktigt.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
I Incinerator skrev:
Jag använder mobilen när jag behöver till det jag behöver så den funkar nog ett tag till, en sak jag läste på detta forumet i en annan tråd är att det som fåren nu ska fösas in i fållan till inte är äkta 5G utan "trimmad" 4G vilket jag tolkar som att det kommer kanske inom något år finnas både mobiler och nät med riktigt 5G.
Jag har för mej att tråden jag läste det i handlade om bredband och den som skrev det verkade arbeta med systemen.
Jag har också varit delaktig i tråden.
Det vi noterade var att utifrån längre avstånd och täckning, samt prestanda, så är det band/frekvenser som avgör inte mobilteknologi.
Läs den tråden igen så får du det förklarat hur det fungerar, behöver inte upprepas i ny tråd!

ClasseClas
useless useless skrev:
Frågan är väl om det är ok att en myndighet går in och bestämmer att de telefoner som inte har nöd-funktionen ska blockeras fullständigt?
Ja, det är ok. Går det inte att fixa dessa telefoner med sw upgrade ska de tas bort helt och hållet från marknaden. Det mest effektiva sättet är att blocka IMEI så telefonen inte längre går att använda. Då blir det inte ngn eftermarknad heller.

blackarrow blackarrow skrev:
De auktionerna var väl villkorade till en viss sändningsteknik på ett visst frekvensband. och även tidsbegränsade så de löper ut när nätet stängs ner.
Sen ska PTS grubbla på vad frekvensbanden ska användas till i framtiden.
Du ser hos PTS hur länge de olika frekvensutrymmen gäller.

C
Unikt namn Unikt namn skrev:
det finns en poäng i att städa bort enheter som ej har denna nöd-funktion
Det finns en poäng med att inte "städa bort" folks telefoner också... I synnerhet inte på högst oklara juridiska grunder.

• Gilla
Bitterhetsakademin och 3 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Det vi noterade var att utifrån längre avstånd och täckning, samt prestanda, så är det band/frekvenser som avgör inte mobilteknologi.
Läs den tråden igen så får du det förklarat hur det fungerar, behöver inte upprepas i ny tråd!
Det kommer dock att ändras i 6G vad det verkar, med olika frekvenser för upplänk (sändning) och nedlänk (mottagning) så kan man minska störningarna mellan de bägge riktningarna och öka kapaciteten och räckvidden - främst i upplänk. Då det är upplänken som i praktiken definierar täckningen så är detta en väldigt bra utveckling.

• Gilla
Incinerator och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det kommer dock att ändras i 6G vad det verkar, med olika frekvenser för upplänk (sändning) och nedlänk (mottagning) så kan man minska störningarna mellan de bägge riktningarna och öka kapaciteten och räckvidden - främst i upplänk. Då det är upplänken som i praktiken definierar täckningen så är detta en väldigt bra utveckling.
Skriv inte så, för ingen av dagens mobiler/bredband kan dra nytta av det utan behöver bytas.😂😇
Jag vågade inte tänka tanken...

• Haha
Incinerator och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Skriv inte så, för ingen av dagens mobiler/bredband kan dra nytta av det utan behöver bytas.😂😇
Jag vågade inte tänka tanken...
Måste jag byta telefon för att dra nytta av 6G??

A AndersS skrev:
Du ser hos PTS hur länge de olika frekvensutrymmen gäller.
Okay, såg nu att en nya auktion skett (redan 2023) av 900MHz bandet som gäller från 1/1-2026 till 2048.
Så inte bara GSM där som jag trodde. Inte lätt att vara helt uppdaterad...

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
useless useless skrev:
Måste jag byta telefon för att dra nytta av 6G??
Självklart!

blackarrow blackarrow skrev:
Okay, såg nu att en nya auktion skett (redan 2023) av 900MHz bandet som gäller från 1/1-2026 till 2048.
Så inte bara GSM där som jag trodde. Inte lätt att vara helt uppdaterad...
700/800/900 är grunden för att bygga bra täckning i mobilnätet. Högre frekvenser är grunden för att bygga hög kapacitet i nätet...

• Gilla
Tystnad och 3 till
  • Laddar…
I
pacman42 pacman42 skrev:
Hur långt bort räknar man med att 6G är i Sverige?

I
A AndersS skrev:
Jag har läst den tråden men inte memorerat den helt.

I Incinerator skrev:
Hur långt bort räknar man med att 6G är i Sverige?
Man räknar med de första näten 2030. Jag hoppas att man i Sverige kanske kan få det runt 2032. Vi lär knappast vara först, om inte Telia plötsligen får för sig att vara världsledande igen (de andra operatörerna i Sverige har inte resurserna ändå).

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
I
pacman42 pacman42 skrev:
Man räknar med de första näten 2030. Jag hoppas att man i Sverige kanske kan få det runt 2032. Vi lär knappast vara först, om inte Telia plötsligen får för sig att vara världsledande igen (de andra operatörerna i Sverige har inte resurserna ändå).
Det är lite bättre att ligga lite efter vid införandet av viss ny teknik och låta andra reda ut problemen innan de hamnar i knäna på användarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.