15 106 läst ·
379 svar
15k läst
379 svar
2G/3G stängs ner 2025
3G har ju bättre känslighet än 4G & 5G p.g.a CDMA tekniken så har man problem idag så kommer man garanterat få problem imorgon om masten inte flyttar på sig förstås..MathiasS skrev:
Utan att ha örnkoll på finsk spektrumfördelnibg så tycker jag mig se att alla operatörer har 2x10Mhz på 700-bandet i Finland, och det kommer man ju fortsätta att använda som Anders beskriver ovan. Man stänger ner 2 och 3G och ersätter med 5g på samma frekvens som då får precis samma utbredning. Dvs, modernisering innebär inte sämre täckning.
Störst lönsamhet får man om man lägger ned mobilnätet helt och ändå tar betalt eftersom samhället bygger på att alla måste ha telefon och det fasta trådtelefonnätet är nedlagt.useless skrev:
Riktigt så långt kan man inte gå utan att förlora sin marknadsposition så då måste man ju kompromissa litet och upprätthålla någon sorts halvt fungerande nät som man försämrar efter hand.
Så fungerar monopolkapitalismen. Vinstmaximering. Fina siffror på börsen.
Fast så fungerar inte en marknadsekonomi där du har TRE starka operatörer i ett pyttelitet land som Finland. Vi har samma situation här i Sverige. Stenhård konkurrens mellan operatörerna => den som inte har ett bra nät tappar kunder => det går inte att strunta i nätinvesteringarna.H heimlaga skrev:Störst lönsamhet får man om man lägger ned mobilnätet helt och ändå tar betalt eftersom samhället bygger på att alla måste ha telefon och det fasta trådtelefonnätet är nedlagt.
Riktigt så långt kan man inte gå utan att förlora sin marknadsposition så då måste man ju kompromissa litet och upprätthålla någon sorts halvt fungerande nät som man försämrar efter hand.
Kunderna försvinner väldigt snabbt i mobilbranschen, rörligeheten är stor.
Redigerat:
Hur kom du till den slutsatsen, jag förstår inte logiken alls?H heimlaga skrev:
De flesta operatörer jag har kontakt med brukar använda omläggningen (moderniseringen) till att förbättra täckning och kapacitet, eftersom detta är ett tillfälle när man har folk i varenda mast man har i landet. Man monterar ny och modernare utrustning och anpassar sig till nya förhållanden i omgivningen (hus, träd och annat), det är också vanligt att man samtidigt bygger fler siter och planerar in dessa i samma arbete.
Generellt skulle jag säga att det är väldigt ovanligt att täckningen försämras i samband med att frekvenser används till nyare teknologi.Det betyder inte att det saknas undantag till detta.
Det går att nå 112 på olika vis.Mats-S skrev:
Ställde frågan till AI ang hur det fungerar om man använder 112-appen :
Ja, samtal via 112-appen sker via datatrafik (VoLTE eller Wi-Fi), men fungerar också via mobilnätet om datatrafiken inte är tillgänglig. Appen kräver en internetanslutning för att fungera, såsom Wi-Fi eller mobildata, men larmoperatören tar emot positionen automatiskt oavsett samtalsmetod.
- Via datatrafik: När du ringer via 112-appen skickas samtalet som datatrafik över ditt Wi-Fi eller mobilnät, om du har täckning.
- Positionering: Din position skickas automatiskt till larmoperatören, oavsett om du ringer från appen eller direkt via telefonen.
- Backup: Om du har Wi-Fi men dålig mobiltäckning kan du ringa via appen med hjälp av Wi-Fi, eftersom det kopplas via bredband.
------------------------------
Jag TOLKAR/(gissar) det som att man inte alls behöver en telefon som kan ringa 112 via mobilnätet, det räcker med att man har en mobil som fungerar med 4G (samt 112-appen).
Någon som har 100% koll på hur det här ska tolkas, kör appen även via datatrafik typ lika WhatsApp, dvs röstsamtal via mobilnätet är inte nödvändigt för att kontakta 112 via appen?
[länk]
[bild]
Men detta handlar väl om funktionen att nå 112 med en telefon, utan att det sitter ett simkort i den eller att du låst upp den med pin.
112 samtalet kan ju vara skillnad mellan liv och död, så det finns en poäng i att städa bort enheter som ej har denna nöd-funktion, trots att telefonerna kan nå 112 med appar eller i "inloggat" läge.
Inte en aning, men i Sverige får man betala för frekvensutrymmen på auktion hos PTS så det är inget som avvecklas.H heimlaga skrev:
Gjorde auktioner och tilldelning sedan 2004
Och pågående auktioner
Du får nog lugna ned dig lite nu med dina konspirationsteorier för att inte förstöra tråden.H heimlaga skrev:Störst lönsamhet får man om man lägger ned mobilnätet helt och ändå tar betalt eftersom samhället bygger på att alla måste ha telefon och det fasta trådtelefonnätet är nedlagt.
Återkom gärna med lite fakta för dina påståenden och läs gärna de länkarna med auktioner som gjorts i Sverige,
Man betalar för att få flera frekvensband.
Frågan är väl om det är ok att en myndighet går in och bestämmer att de telefoner som inte har nöd-funktionen ska blockeras fullständigt?Unikt namn skrev:
Det går att nå 112 på olika vis.
Men detta handlar väl om funktionen att nå 112 med en telefon, utan att det sitter ett simkort i den eller att du låst upp den med pin.
112 samtalet kan ju vara skillnad mellan liv och död, så det finns en poäng i att städa bort enheter som ej har denna nöd-funktion, trots att telefonerna kan nå 112 med appar eller i "inloggat" läge.
Nöd-funktionen är ju lika oanvändbar om batteriet är slut, men jag har inte sett att det finns något krav på att telefonen måste hållas laddad så det går att ringa 112?
Jag använder mobilen när jag behöver till det jag behöver så den funkar nog ett tag till, en sak jag läste på detta forumet i en annan tråd är att det som fåren nu ska fösas in i fållan till inte är äkta 5G utan "trimmad" 4G vilket jag tolkar som att det kommer kanske inom något år finnas både mobiler och nät med riktigt 5G.A AndersS skrev:Det är inte så att den plötsligt går sönder utan att det försämras succesivt, det som skulle kunna tala emot det är att det idag är så låga sändareffekter. Och så verkar du ha väldigt lite användande av mobilen om det räcker att ladda en gång/vecka eller med längre intervall.
Några av mina äldre som sparats, tidigare modeller fick någon annan när jag bytte utifrån att de för 30 år kostade betydligt mera än idag och NMT.😉
[bild]
Jag har för mej att tråden jag läste det i handlade om bredband och den som skrev det verkade arbeta med systemen.
De auktionerna var väl villkorade till en viss sändningsteknik på ett visst frekvensband. och även tidsbegränsade så de löper ut när nätet stängs ner.A AndersS skrev:
Sen ska PTS grubbla på vad frekvensbanden ska användas till i framtiden.
EU kommer kanske snart med krav på att alla medborgare ska ha en till minst hälften laddad powerbank i fickan och alltid GPS på i mobilen....useless skrev:
Frågan är väl om det är ok att en myndighet går in och bestämmer att de telefoner som inte har nöd-funktionen ska blockeras fullständigt?
Nöd-funktionen är ju lika oanvändbar om batteriet är slut, men jag har inte sett att det finns något krav på att telefonen måste hållas laddad så det går att ringa 112?
5G-mobilerna funkar med 5G SA redan nu. Men vi i Europa ligger efter med SA utrullningen.....I Incinerator skrev:Jag använder mobilen när jag behöver till det jag behöver så den funkar nog ett tag till, en sak jag läste på detta forumet i en annan tråd är att det som fåren nu ska fösas in i fållan till inte är äkta 5G utan "trimmad" 4G vilket jag tolkar som att det kommer kanske inom något år finnas både mobiler och nät med riktigt 5G.
Jag har för mej att tråden jag läste det i handlade om bredband och den som skrev det verkade arbeta med systemen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder