15 224 läst ·
379 svar
15k läst
379 svar
2G/3G stängs ner 2025
Här kom en bra sammanfattning av vad som hänt och varför, både tekniskt samt hur operatörer och PTS agerat.
https://www.nyteknik.se/tech/beskedet-som-tog-operatorerna-pa-sangen-nar-2g-och-3g-fasas-ut/4416586
Dvs, det handlar om mobiler som har stöd för VoLTE men saknar stöd för nödsamtal via 4G/LTE. Det som sedan ställer till det är att PTS sent underkänt operatörernas lösning på problemet (att nödroama till telia).
https://www.nyteknik.se/tech/beskedet-som-tog-operatorerna-pa-sangen-nar-2g-och-3g-fasas-ut/4416586
Dvs, det handlar om mobiler som har stöd för VoLTE men saknar stöd för nödsamtal via 4G/LTE. Det som sedan ställer till det är att PTS sent underkänt operatörernas lösning på problemet (att nödroama till telia).
Batteriet är mycket bra, laddas max en gång i veckan, radiodelen har jag ingen aning om, jag har aldrig lyssnat på radio med den, jag var faktisk tvungen att kolla och visst finns det en FM-radio symbol...A AndersS skrev:
Jag misstänkte det men det behöver du inte berätta för någon, jag hade en mobil för en del år sedan som jag lyssnade på radio(inte SR) med men jag har sedan några år fina lurar med radio och BT.Alfredo skrev:
Det är inte så att den plötsligt går sönder utan att det försämras succesivt, det som skulle kunna tala emot det är att det idag är så låga sändareffekter. Och så verkar du ha väldigt lite användande av mobilen om det räcker att ladda en gång/vecka eller med längre intervall.I Incinerator skrev:
Några av mina äldre som sparats, tidigare modeller fick någon annan när jag bytte utifrån att de för 30 år kostade betydligt mera än idag och NMT.😉
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Kortare våglängder har sämre täckning. På grund av att de kortare radiovågorna inte sprids lika bra. . Där man förr kunde tala i telefon obehindrat fungerar knappt textmeddelanden nu.A AndersS skrev:
Det har blivit en återgång till 1910-talet när man bara kunde ringa från vissa gårdar i byn.
Det jag skrev var att när man nu avvecklat 3G (var för övrigt en problematisk teknik) och nu även viss 2G så frigörs låga band/frekvenser, dvs längre våglängder, och den nya tekniken fungerar nu även på landsbygd. Det finns en missuppfattning att 4G och framför allt 5G bara använder de höga banden/frekvenser. Men nu utgår jag från Sverige.H heimlaga skrev:
Utan att ha örnkoll på finsk spektrumfördelnibg så tycker jag mig se att alla operatörer har 2x10Mhz på 700-bandet i Finland, och det kommer man ju fortsätta att använda som Anders beskriver ovan. Man stänger ner 2 och 3G och ersätter med 5g på samma frekvens som då får precis samma utbredning. Dvs, modernisering innebär inte sämre täckning.
Precis. På landet har jag kört Telia 5G på 700-bandet mot en mast 17 km bort.MathiasS skrev:
Utan att ha örnkoll på finsk spektrumfördelnibg så tycker jag mig se att alla operatörer har 2x10Mhz på 700-bandet i Finland, och det kommer man ju fortsätta att använda som Anders beskriver ovan. Man stänger ner 2 och 3G och ersätter med 5g på samma frekvens som då får precis samma utbredning. Dvs, modernisering innebär inte sämre täckning.
För tre år sedan, 2022, och kommande nedstängning skrev jag detta utifrån att samma påståenden då dök upp gällande täckning/räckvid:
"Går inte att generalisera så, utan man får utgå från respektive operatör.
Det är inte mobiltekniken som är avgörande utan vilka frekvensband som används och hur operatörerna har riktat in sina antenner. Så en avveckling av 3G och även GSM där man istället fokuserar på 4G/5G kan ge en förbättring utifrån nätplanering och frekvensbands nyttjande. Att behålla befintliga fyra olika tekniker är ohållbart och ger även på landsbygden sämre mobillösning.
Men självklart finns platser med dålig mottagning oberoende av operatör, men det blir inte bättre av att behålla 3G och GSM."
Var i denna tråden
"Går inte att generalisera så, utan man får utgå från respektive operatör.
Det är inte mobiltekniken som är avgörande utan vilka frekvensband som används och hur operatörerna har riktat in sina antenner. Så en avveckling av 3G och även GSM där man istället fokuserar på 4G/5G kan ge en förbättring utifrån nätplanering och frekvensbands nyttjande. Att behålla befintliga fyra olika tekniker är ohållbart och ger även på landsbygden sämre mobillösning.
Men självklart finns platser med dålig mottagning oberoende av operatör, men det blir inte bättre av att behålla 3G och GSM."
Var i denna tråden