10 549 läst ·
283 svar
11k läst
283 svar
2G/3G stängs ner 2025
Från en artikel:Alfredo skrev:
"Hon uppger att alla som köpt en telefon genom Tele2 kommer att få en ny gratis. Och att kunder som köpt sina telefoner på annat håll kommer att få hjälp med att få en ny, förutsatt att man fortsätter ha sitt abonnemang hos Tele2."
https://www.tv4.se/artikel/66aqKXO0...s-naer-naetet-slaecks-har-tappat-foertroendet
Uppenbarligen så är det mjukvaran, inte hårdvaran det hänger på, från artikeln ovan:
"Efter att Post- och telestyrelsen gick ut med sitt föreläggande 21 november måste telefonbolagen stänga ner de 4G-telefoner som har en mjukvara som gör att de inte kan ringa 112 utan problem."
Frågan är om ett byte till Linux kan lösa problemet.
Redigerat:
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 3 327 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 3 327 inlägg
Ställde frågan till AI ang hur det fungerar om man använder 112-appen :
Ja, samtal via 112-appen sker via datatrafik (VoLTE eller Wi-Fi), men fungerar också via mobilnätet om datatrafiken inte är tillgänglig. Appen kräver en internetanslutning för att fungera, såsom Wi-Fi eller mobildata, men larmoperatören tar emot positionen automatiskt oavsett samtalsmetod.
- Via datatrafik: När du ringer via 112-appen skickas samtalet som datatrafik över ditt Wi-Fi eller mobilnät, om du har täckning.
- Positionering: Din position skickas automatiskt till larmoperatören, oavsett om du ringer från appen eller direkt via telefonen.
- Backup: Om du har Wi-Fi men dålig mobiltäckning kan du ringa via appen med hjälp av Wi-Fi, eftersom det kopplas via bredband.
------------------------------
Jag TOLKAR/(gissar) det som att man inte alls behöver en telefon som kan ringa 112 via mobilnätet, det räcker med att man har en mobil som fungerar med 4G (samt 112-appen).
Någon som har 100% koll på hur det här ska tolkas, kör appen även via datatrafik typ lika WhatsApp, dvs röstsamtal via mobilnätet är inte nödvändigt för att kontakta 112 via appen?
https://play.google.com/store/apps/details?id=se.sos.soslive
Ja, samtal via 112-appen sker via datatrafik (VoLTE eller Wi-Fi), men fungerar också via mobilnätet om datatrafiken inte är tillgänglig. Appen kräver en internetanslutning för att fungera, såsom Wi-Fi eller mobildata, men larmoperatören tar emot positionen automatiskt oavsett samtalsmetod.
- Via datatrafik: När du ringer via 112-appen skickas samtalet som datatrafik över ditt Wi-Fi eller mobilnät, om du har täckning.
- Positionering: Din position skickas automatiskt till larmoperatören, oavsett om du ringer från appen eller direkt via telefonen.
- Backup: Om du har Wi-Fi men dålig mobiltäckning kan du ringa via appen med hjälp av Wi-Fi, eftersom det kopplas via bredband.
------------------------------
Jag TOLKAR/(gissar) det som att man inte alls behöver en telefon som kan ringa 112 via mobilnätet, det räcker med att man har en mobil som fungerar med 4G (samt 112-appen).
Någon som har 100% koll på hur det här ska tolkas, kör appen även via datatrafik typ lika WhatsApp, dvs röstsamtal via mobilnätet är inte nödvändigt för att kontakta 112 via appen?
https://play.google.com/store/apps/details?id=se.sos.soslive
Redigerat:
MathiasS skrev:
Det kanske finns flera diskussioner runt detta men den jag tänkte på var just kopplad till att vissa mobiler inte stödjer nödroaming och att operatörerna med sådana kunder då inte uppfyller sina åtaganden.
För egen del tycker jag det är lite väl mycket daltande med kunderna, det går ju att köpa en ”modern” mobil för under tusingen idag och har man inte köpt ny lur på 20 år kanske det inte är en helt orimlig investering om man vill kunna fortsätta ringa.
Nästan.MathiasS skrev: