29 år, saknar erfarenhet och ska renovera hus!

52k läst  217 svar

1. S
    Medlem Nivå 13
    Var det inte han som byggde sin egen sarkofag?

2. Chrissofsweden
    Renoveringsnovis Nivå 22
    Jag är så trött.

Jag är så in i h-vete trött.

En liten före bild.
    WEBDSCF1304E-Redigera.jpg

Och en från rivningen.
    IMG_3409.jpg

Efter gårdagens/morgonens städning så drog vi vid 10:00 igång med tapetseringen. Helt okej mönsterpassning att tapetsera.
    G0025443.JPG

Här hade nog klockan hunnit att bli närmare 14:30 vill jag minnas.
    G0045588.JPG

Det gick åt skapligt med tankeverksamhet till taklisterna. Vi fick upp dom men en fackman skulle nog få backning :)
    G0055704.JPG

När klockan slagit 17:30 blev det fortsatt solojobb med foder och lister. Så sjukt glad att jag fick hjälp just idag med tapetsering och taklister.
    G0065741.JPG

De övriga listerna tog några timmar trots allt. Men då var det middag på det och lite mys i soffan också.
    G0065783.JPG

Någonstans här börjar hoppet återvända :)
    G0065825.JPG

Här började jag känna.. känslor.
    G0065827.JPG

Fortsättning följer...

13th Marine gillar
  3. Chrissofsweden
    Renoveringsnovis Nivå 22
    Här höll jag på att gråta av lättnad över att vara klar. Lite småpill kvar med en fönsterbräda, element och ett draperi. Men Det är fullt klart att flytta in Elinas grejer i.
    G0015375.JPG

GOPR5835.jpg

IMG_4869.JPG

IMG_4871.JPG

IMG_4868.JPG

IMG_4889.JPG

IMG_4878.JPG

Nej, man kanske skulle börja gräva på uteplatsen nu? :)

4. S
    Medlem Nivå 13
    Härligt!
    Gillar att du blev så glad att du blev 30 år yngre. :)

Att gräva kräver inte så mycket hjärnkapacitet. Bara kötta på ;)

Redigerat 27 maj 23:04
  5. Dalbotös
    Medlem Nivå 11
    Kanonfint! Förstår att lilltjejen blev lycklig!

Gå och lägg dig nu! ;)

6. maah
    Hobbysnickare Nivå 13
    Superfint!
    Chilla ett tag nu :cool:

7. Chrissofsweden
    Renoveringsnovis Nivå 22
    Ja, nu har jag haft det bra i ett par dagar. Ätit massor av glass, städat och fixat lite. Idag kunde båda tjejerna flytta in i sovrummet och vi kan äntligen få sova själva med nykomlingen :)

Nu ska det bli väldigt roligt att bara greja med det jag känner för i det tempo som passar mig. Nu film + glass (y)
    image.jpg

tobbbias, Ramnemark och HElgEe gillar
  8. Chrissofsweden
    Renoveringsnovis Nivå 22
    Och tack för dom vänliga orden :)

9. jockeping
    Medlem Nivå 5
    Jättefint och bra jobbat! (y)

10. Chrissofsweden
    Renoveringsnovis Nivå 22
    Ja, fy fasiken vad tid det tar ibland.. 2016-04-20 drog vi igång det här husprojektet med rivstart i badrummet. Följande är den första renoveringsbilden som togs och sedan fick jag mig en bassning från Thomas_Blekinge.

Bara det inte blir en sådan själv-uppvisande tråd a la Facebook "titta vad jag gör nu"
    DSC_0835.JPG

Självklart tog jag direkt emot kritiken och höll med. Sedan dess har det inte blivit många selfies :crysmile:

Vi hade som ambition att riva ut badrummet lite snabbt (jo, hejdu..) och få det renoverat innan juni 2016 då vi hade som plan att flytta in. Att bo i ett hus utan badrum med småbarn känns mindre smart då stressen att hitta någon tilltog.

Här har vi mäklarbilderna på badrummet innan rivning.
    WEBDSCF1311E-Redigera.jpg
    WEBDSCF1313-Redigera.jpg

Då badrummet är från -64 och ombyggt lite grann i slutet av 80-talet så skickade jag iväg lite fix och fog på asbesttest. Såklart innehöll det asbest och jag ringde Void som slipade bort allt kakel och fix. Det tog en dag för dom att göra inkl. ventilering och kostade 9500kr ink. moms vilket jag tycker är helt okej.
    DSC_0834.JPG
    DSC_0836.JPG

Rivningen tog väldigt väldigt lång tid.. Dels var väggarna klädda med masonit liksom i golv och tak. Masonit spikade man med exakt 6cm mellanrum i alla led. Sedan var det råspont bakom det som var spikad i noten. Det var så förbannat slitsamt.
    IMG_1527.JPG
    IMG_1528.JPG
    DSC_0870.JPG

Två kollegor hade anlitat en lokal far och son firma som var riktigt bra. Tyvärr var väntetiden upp emot 10 månader så vi valde ändå att skriva upp oss på listan. Trots detta behövde vi ett badrum med tanke på barnen. Så vi hade hit bland annat Hembad som tittade på badrummet under rivningsprocessen. Dom (två säljare i fina kläder i en Volvo V60) var väldigt raka och ärliga med att våra 4kvm inte skulle kunna kosta mindre än 250'000 kr. Möjligtvis om vi valde plastmatta, valde bort lyxprodukter som downlights mm.. Då kanske vi kunde komma under. Vi var tydliga med att vi köper inredning själva. Oavsett så var vi raka och ärliga och bad dem gå därifrån. En annan firma kom förbi och tyckte 250'000 lät hiskeligt dyrt och lovade att göra det billigare. Efter X-antal påminnelser om att vi gärna tog emot en offert så tackade vi för oss och önskade dom lycka till. Sen försökte vi med en tredje firma lät lovande och vi bokade tid för att visa upp våra planer. Då bodde vi ännu inte i badrummet så jag släpade med mig ett sjukt barn till huset som saknade värmekälla. 60 minuter efter utsatt tid hörde han av sig och var då 45min bort. Tydligen hade det en kran droppat som han vill få överstökat. Jag tackade för visat intresse.

Så vi satte in en sån här i källaren, köpte tofflor åt alla och väntade glatt i ca 10 månader.
    DSC_1180.JPG

Under tiden kunde jag riva lite pö om pö. Det blev en del sidorivning och annat bygge då jag ville ha nytt vatten och avlopp till badrummet. Hur jag gick tillväga med vattnet finns återberättat tidigare i tråden :)
    IMG_1871.JPG

Tillbaka till rivningen som pågick in i det sista. Jag blev klar med det sista 30 minuter innan han som skulle bygga badrummet dök upp.
    IMG_0498.JPG
    IMG_0529.JPG
    IMG_0588.JPG
    IMG_0591.JPG

Det var faktiskt lättast att bara slå sönder gjutjärnsrören med en hammare. Ett par riktade slag vid varje skarv så var det "bara" att städa ihop sen.
    IMG_0593.JPG
    IMG_2122.JPG
    IMG_2124.JPG

Sen började återuppbyggnaden sista veckan i januari. 07:30 hade han lovat att dyka upp och 07:29:55 lyste två framlysen upp vår uppfart. Punktlighet, det älskar jag! Efter det är allt ett töcken.. det bara rasslade till! Enda gången han stod still var han mätte rätt. Annars hade han nära nog tempo som en löpare när han for upp och ner. Första dagen drogs vattnet, planerades och golvet riktades.
    IMG_2165.JPG
    IMG_2169.JPG
    IMG_2172.JPG

Fortsättning följer om ca 20min när inlägget är klart.

11. Chrissofsweden
    Renoveringsnovis Nivå 22
    Dag två vill jag minnas att dom redan varslat om att inte dyka upp. Arbetsdag två var elektrikern på besök och dom öste på i samma tempo. Detta är alltså vad dom åstadkom dag två..! Väggarna är riktade och spikraka.

IMG_2280.JPG
    IMG_2281.JPG
    IMG_2282.JPG
    IMG_2283.JPG
    IMG_2284.JPG
    IMG_2291.JPG
    IMG_2293.JPG
    IMG_2297.JPG

Arbetsdag 3 innebar den sista gipsningen, eldragningen, innertak och golvet primat.
    IMG_2324.JPG
    IMG_2328.JPG
    IMG_2329.JPG
    IMG_2336.JPG

Arbetsdag 4 inföll efter helgen. Det var nog så att dom började en tisdag när jag tänker efter. Den här dagen ägnades åt flytspackling. Med facit i hand har vi ruggigt bra fall i duschdelen. Inbakat är såklart golvvärme också :)
    IMG_2367.JPG
    IMG_2371.JPG

Arbetsdag 5 var det dags för tätskikt och innerdörren.

IMG_2381.JPG
    IMG_2382.JPG
    IMG_2383.JPG
    IMG_2385.JPG
    IMG_2386.JPG
    IMG_2388.JPG

Fortsättning följer även på dag 5 inom några minuter..

namor gillar
  12. Chrissofsweden
    Renoveringsnovis Nivå 22
    Fortsättning på arbetsdag 5 med tre bilder till på tätskiktet.
    IMG_2390.JPG
    IMG_2391.JPG
    IMG_2392.JPG

Arbetsdag 6 är kaklingsdag! Alltså kaklingen.. det gick undan och det är banne mig genomtänkt och spikrakt. Det finns inte en enda platta som sitter på olika djup som den bredvid.
    IMG_2418.JPG
    IMG_2421.JPG
    IMG_2424.JPG
    IMG_2426.JPG
    IMG_2429.JPG

Arbetsdag 7 fortsätter i samma anda :) Den här gången har väggen och sitthyllan fått sig kakel också samt resten. Alla utåtgående hörn fick en vit aluminiumlist. Dag 7 är en onsdag.
    IMG_2437.JPG
    IMG_2440.JPG
    IMG_2446.JPG
    IMG_2450.JPG
    IMG_2449.JPG

Arbetsdag nummer 8 infaller efter att fixet och framförallt flytspacklingen fått torka lite över helgen :) Dag 8 innehöll fogning samt läggning av klinkers. Klinkersen är mer matt i verkligheten och uppfattas inte alls med samma kontrast som på bilderna. Bilderna ger ett ganska rörigt intryck medan det är väldigt milt i verkligheten. Vad gäller kaklets fog så var jag och min sambo inte helt överens. Snyggt ja, praktiskt nej. Hon vann :) Kaklet är matt. Klinkersen köpte vi på Interkakel som är deras egna. Tror vi gav 399 kr/kvm. Sjukt nöjda över det valet och att inte välja äkta marockanskt.

IMG_2524.JPG
    IMG_2527.JPG
    IMG_2528.JPG
    IMG_2531.JPG
    IMG_2532.JPG
    IMG_2533.JPG

Fortsättning följer om några minuter..

13. Chrissofsweden
    Renoveringsnovis Nivå 22
    Arbetsdag nummer 9 måste ha varit fogning av golvet men detta återfinns ej på bild.

Arbetsdag 10 är installationsdag!
    IMG_2563.JPG
    IMG_2564.JPG
    IMG_2584.JPG

Arbetsdag 11
    Fick vi fönstret utbytt som blev lite försenat pga leverantören. Salningen målade vi själva. Det var fort gjort för dom och även det sista som gjordes i badrummet av dom! :)
    IMG_2949.JPG

Sen tog vi vid lite grann med uppsättning av krokar och toarullehållare. Detta ville vi göra själv för att i lugn och ro bestämma position. Sen bytte vi även bottenventilen i handfatet vilket inte passade vattenlåset som var tilltänkt. Miss av oss men jag valde att ordna det själv då jag varit lite otydlig mot rörmokaren. Med facit i hand så håller det fint :)
    IMG_2972.JPG
    IMG_3117.JPG
    IMG_3183.JPG
    IMG_3208.JPG
    IMG_3215.JPG
    IMG_3216.JPG
    IMG_3220.JPG

Fortsättning följer om några minuter :cool:

tobbbias gillar
  14. AndersPS
    Renoverare Nivå 11
    Fy vad glad man blir när man ser hantverkare som både är snabba och duktiga!

15. Chrissofsweden
    Renoveringsnovis Nivå 22
    Oj, det här tog lite tid :crysmile: Att skriva inlägget alltså!

Men nu är det färdigt och vi har använt det i några månader. Vi är så sjukt nöjda med utförandet, val av material och helheten!

IMG_5055.JPG
    IMG_5070.JPG

Toaletten är en Ifö Spira utan spolkant. Alltid kristallblått vatten om man inte dubbelspolar, då blir det bara lite ljusblått.

IMG_5079.JPG
    IMG_5050.JPG
    IMG_5051.JPG
    IMG_5053.JPG

Vi valde att köra på mässing från Tapwell vad gäller vatten. Väggen är från Duschbyggarna och handdukstorken från Nordhem. Lampan är nått märke :p Av tidigare erfarenhet är vi nöjda med Tapwell men såklart är mässing sjukt svårt att sköta. Bilderna är tagna idag och dom glänser inte för alltid så att säga :) Men det gör oss inget. Vi upplever det mer som patina!
    IMG_5056.JPG
    IMG_5058.JPG
    IMG_5060.JPG
    IMG_5061.JPG

Bottenventilen i mässing också.. dyr detalj.
    IMG_5075.JPG
    IMG_5076.JPG

Fortsättning följer...

Redigerat 7 jun 23:54

Hej där! :love: Det verkar som du gillar diskussionen i forumet. Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor och få tillgång till massor av bra funktioner.