Byggahus.se
S
Det blir lite enklare med två bockar också.
 
Hur gjorde du när du satte reglarna i taket? Riktade du något och i sådana fall hur?
 
Det behövdes inte :)

Men skulle jag ha gjort det så skulle jag använt mig av krysslaserns horisontella linje. Lasern skulle placerats i ett hörn på höjden ca 1,8m (ögonhöjd). Sen skulle man kunna ta en vanlig regel, glespanel eller annat och mäta ut den lägsta punkten i taket och utgå från den. Precis som man sätter en grund så går det att göra likadant med taket.

Det är lite av en fullösning men den fungerar.
 
  • Gilla
n0zen
  • Laddar…
Jag gick och köpte mig en väggslip (girfaff) på Biltema. Funkade kanon! Den sparade mycket energi.
Person använder en väggslipmaskin i ett rum med trägolv och träbjälkar i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Sambon fick måla :) Vet inte vad som hände men hon fick energi från någonstans trots att hon var höggravid.
Renoveringsrum med träinnertak och målade vita väggar, stege i mitten och pågående arbete syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dörrmontering. Vi har köpt nya dörrar i ett parti till hela huset så att det blir lika.
Person monterar foder runt dörröppning i rum under renovering med synligt innertak och golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Samma golv överallt. Hittills är vi jättenöjda. Gillar verkligen att man känner ådringen.
Person som slipar vägg med elslipverktyg, golv med synlig ådring, dörr och fodral längs väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen blev det dags för innertak. Massivt och färdigmålat tak från Dalarna.
Innertak under installation och rum med byggmaterial och verktyg som färgspruta och stegar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Salat dörren.
Nymålad dörrkarm och ofärdig vägg med synligt trä och spik, redo för vidare renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Testat och mätt lite med fodret inför den stundande panelväggen.. Älskar fodret!
Nymålad vit dörrkarm med synligt fodrarbete och väggströmbrytare, detaljer av ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Steg 1 för enkel spegelbröstpanel..
Renoveringsprojekt i rum med två personer, verktyg, och påbörjad spegelbröstpanel på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spikat och spacklat
Ett rum under renovering med ommålad vägg och enkel spegelbröstpanel halvfärdig, verktyg utspridda på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och såhär fast vitt är tanken att det ska bli.
Omålade lister och uppspikad spegelbröstpanel i ett hörn av ett rum, hammare och vattenpass syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Helnöjd med denna! Efter en hel del tips från Byggahus så är konsensus att Boschs egna rekommendationer vad gäller spädning och luft ej stämmer. Jag har blandat 1:1 och ökat luften vilket gjorde underverk.
Bosch färgspruta i användning med oskarp bakgrund av ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men oavsett hur bra färgspruta man har så är det inget värt om du glömmer att måla en bit...
Ommålad dörrfoder och paneler på ett underlag under renoveringsprocessen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Imorgon ska jag slipa av kanterna lite på panelen och grunda allt med färgsprutan.
 
Stugtråden fick två barnbilder så jag lär inte vara sämre i denna. Nummer tre kom i fredags! Denna gång blev det en pojke :)

Nyfödd pojke som sover fridfullt inlindad i en vit och ljusgrön filt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
jogidlöf och 30 till
  • Laddar…
Grattis till tillökningen!
Måste även säga att du är grymt duktig på allt du håller på med. Bra driv och fint resultat!
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Grattis till tillökningen. Var står du när du sprutmålar? Inomhus?
 
  • Gilla
zzaar
  • Laddar…
Här står jag :) Det du ser är rummet jag håller på med. Så när virket var slut så passade jag på att måla. Idag däremot så var det dags att grunda panelen (äntligen!). Att maskera gick rätt enkelt med plast och häftpistol. Hängde upp ett lagom skynke, stiftade och skar till.

Renoveringsrum med primad panel, maskerade dörrar med plast, och skyddad lampknapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Sen la jag lite extra kärlek på lampknappen så att den skulla kunna användas ändå utan risk för stänk.
En väggströmbrytare maskerad med gult tejp för målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag blev ganska nöjd med insatsen att maskera lampknappen men den känslan varade inte länge...


....jag varken har eller haft en taklampa inkopplad. :banghead:


Jaja... Fick tyvärr lite rinningar då jag tunnade färgen lite för mycket samt att jag nog kom för nära på vissa ställen. Tur att det är grundfärgen så att det ännu går att rädda med slippapper.
Nygrundat rum med vit panelvägg och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Det tog ungefär 2,5min att måla rummet. Helt galet :-D

Sen tillkommer lite maskering (90%), rengöring (2,5%), färgblandning (2,5%) och sist framplockning av verktyg, handskar mm.

Rengöringen känns som ett icke problem. Oftast har man handskar på sig, färgen är vattenlöslig och spruta jätteenkel att plocka isär.
 
  • Gilla
n0zen och 2 till
  • Laddar…
Dubbelt tack maah :)

Kan avslöja att när det här rummet är klart så kommer jag växla ner tempot. Jag är mentalt och fysiskt utmattad :( Men snart är min sambo pigg igen efter graviditet och återhämtning efter födseln. Blir lite tufft nu när man sköter allt från nattning, gräsklippning, matlagning, städning, renovering, heltidsjobb mm

Men än har jag inte gett upp :) Nu snart börjar alla roliga projekt som får ta tid :) Och då får jah dessutom hjälp av henne :)
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Jag lär be om ursäkt för stavfel och vissa grammatiska brister. Att skriva inlägg i mobilen är ingen höjdare.
 
Sprayning nr 2.

Den här gången spädde jag färgen ca 60/40, minskade luften till ca 6,5/9 och höll 20-25cm ifrån. Blev betydlig bättre resultat. Tyvärr så målade jag slentrianmässigt och sprayade speglarna först. Såklart skulle väggen också målas den där strykningen för att mitt schema skulle gå ihop. Så då var det bara att spraya väggen men som jag befarade så var det svårt att undvika det redan målade och rinningar blev ett faktum..
Hörn av ett rum under renovering med nymålat vitt bröstpanel och vägg ovanför täckt med maskeringstejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är mycket självklara moment att tänka på. Men följande är vad jag kommit fram till utifrån det jag läst mig till och hunnit att testa själv.

1. Späd ganska hårt. Idag spädde jag list- och sockelfärgen 60 % färg och 40 % vatten.
2. Ganska mycket luft! 6-7 av 9 men regleras lite beroende på färgens tjocklek. Mindre luft ju tunnare den är.
3. Rätt avstånd = 20-25cm.
4. Långa, snabba och planerade rörelser.
5. Planera målningen så gott du kan. Dvs ska du måla från vänster till höger så se till att slangen löper fritt, att inga grejer står i vägen och att du har färg i burken.
6. Lätta grejer måste förankras annars blåser dom iväg.
7. Maskering i form av plast stiftas med fördel för att inte blåsa bort.
8. Plasthinkar på 1-2 liter är klockrent att blanda färg i.
9. Tvättsvamp gör det lite smidigare att rengöra delarna.
10. Rengöring sker direkt efter avslutad målning. Gå raka vägen till vasken. Plocka isär den så mycket det går och spola sedan igenom "pistolens" färgrör med varmt kranvatten. Dom lösa delarna går lättare att göra rent än "pistolen" om det skulle hinna att torka lite.


Sprayning nr 3
Renoveringsrum med nymålade vita panelväggar och dörr, delvis täckt av plast och spraydimma synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Och nu ska jag röja upp det här möget, för imorgon får jag hjälp! :) Då kommer en vän hit och vi ska köra på hela dagen och målet är att det ska bli klart (sånär som på fönstret som ska målas).
Rörigt arbetsrum med byggmaterial, verktygslådor, och en dammsugare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Idag tog jag ändå en härlig paus i solen. Jag och tjejerna köpte fika och kastade ut en picknickfilt under ett äppelträd :) Sen låg vi där 1,5h och bara hade det härligt.
Två barn sitter på en picknickfilt under ett träd i en lummig trädgård med gula plädprickar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En närbild av en hand som håller ett halvt ätit bakverk mot en blå himmel med trädgrenar och blommande blommor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har även hunnit med att klippa gräset vid stugan, hemma och hos morfar :)
Nyklippt gräsmatta med björkar och en trätrapp till verandan i en lummig trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Innan 08:00 hann jag även med att montera upp byggställningen hos en kompis i byn. Hans fru skulle måla en ny utbyggnad och visst är det skönt att slippa vingla på en stege. Better safe than sorry, så det var kul att få leverera/montera den idag :)
 
  • Gilla
p.lundgren och 3 till
  • Laddar…
S
Bra jobbat!
Hur orkar du? ;)
 
  • Gilla
n0zen
  • Laddar…
Städade in i kaklet (02:00) igår och gick upp 06:40 idag. Plockade fram resten av verktygen till tapetseringen och sen åkte jag till bygghandeln...

Tapetserat hela rummet och satt taklister.

Fyfan för tapetsering och taklister... trots superhjälp så ogillar jag det skarpt. Att det sen är årets härligaste dag och jag måste stå inne och svettas hjälper knappast till.

Nu ska jag äta sen kör jag igång igen. Snart klar..

Bilder kommer.
 
sinuslinus skrev:
Bra jobbat!
Hur orkar du? ;)
En vis man skrev en gång till mig;


"Det gör jag inte."


;)
 
  • Gilla
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
S
Jag hade nog också ogillat pillig tapetsering efter fyra timmars sömn. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.