Byggahus.se
Vatten och avlopp draget från/till badrum.
Installation av nytt avloppsrör i en källare, med rör och kopplingar synliga längs väggen och golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


dag visar jag lite snabbt hur jag drog det nya avloppet i källaren. Är inte helt klar men själva förfarandet är skapligt tydligt. Först ut lite rördelar.
Installation av avloppsrör i källare med rördelar och verktyg utspridda på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Först kapade jag mig in på gamla stammen där ett T-rör ska sättas. Tanken är att sätta en 90-böj där när köket är renoverat då avloppet rakt upp går till gamla köksdelen och det till vänster kommer från nya köksdelen och badrummet.
En ofullständig installation av avloppsrör i källare, med synliga rörstumpar och ledningar intill en spröd vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två JET-kopplingar som på bilden inte är fullt åtdragna. Det är dom nu.
Avloppsrör med T-stycke och JET-kopplingar monterade i en källarvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När ögonmåttet fallerar och man inte orkar göra fel.. då åker lasern fram.
Hand holding a tape measure against PVC pipes with a laser level projecting a cross on a mottled wall during installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är det inpassat och ihopkopplat. Väggen är dock för spröd för att kunna fästa något i. Kommer fästa avloppet i taket istället.
Nyinstallation av avloppsrör i källare med T-rör, 90-böj, och JET-kopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klart.
Avloppsrör och kopplingar i källare med mätverktyg och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SSSS och 1 till
  • Laddar…
I dagarna har han som ska bygga vårt badrum varslat om att han är på G. Med all sannolikhet skall badrummet stå klart innan 11 februari om allt går i stöpet. Av hans referenser att döma så kommer det bara damma till. Och av mina referensers badrum att döma så är det med väldigt bra resultat också!

Tre på mitt jobb har byggt ut och renoverat badrum med hans firma. Alla supernöjda! Det här ska bli så spännande. Sambon gjorde en s.k "moodboard" som verkar vara poppis nu. Jag har inte riktigt fattat poängen än men nog ser man lite vart det barkar.

Allt på bilden är beställt idag utom klinkers som är en liknande variant. Den har inte fullt så mörka partier men det är i marockansk stil. Jag säger nej till Ikea-kommoden då jag vill bygga en egen. Ev. får det bli den tills vidare.

Allt kommer gå i polerad mässing = svindyrt = opraktiskt.

Hon vann.

Men som Snigla sa: "Happy wife, happy life"

Moodboard för badrumsrenovering med polerade mässingdetaljer, vit kommod, spegel och marockanskt klinkers.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
n0zen och 1 till
  • Laddar…
Ser ut att kunna bli snyggt, hoppas du har bättre tur med hantverkarna som ska göra det än vissa andra på forumet har haft!

Blir det även någon takbelysning eller bara spegelbelysningen?
Jag ser inte heller någon toapappershållare!? :D
 
Spottar i taket :) Du har rätt, rullehållare har hon missat! Det ska genast påtalas :D
 
Du har ju bra referenser så det borde gå vägen :). Allt med badrum är dyrt så det är bara att bita i det sura äpplet och öppna plånboken :)
 
Ramnemark skrev:
Du har ju bra referenser så det borde gå vägen :). Allt med badrum är dyrt så det är bara att bita i det sura äpplet och öppna plånboken :)
Allt med vatten är dyrt :p

Men fy f*n vilken tur jag har som har den vän jag har. Han är inte här fysiskt och skruvar men stöttar så mycket han kan via telefon, RSK-nr, idéer mm. Och allt sker på hans initiativ och egna vilja att hjälpa till. Jag påminner honom ofta att han måste säga till om det blir en belastning för det får inte kosta på vänskapen. Men tvärtom så verkar den bara stärkas :)

Nej, nu ska jag gå ner i källaren och koppla in alu-PEX i fördelaren.
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Jag har likadant med min snickare. Han har bytt alla fönster och ytterdörrar, och allt utan att vilja ha någon ersättning. Men jag är skyldig honom elen i ett hus snart ;)
 
Ramnemark skrev:
Jag har likadant med min snickare. Han har bytt alla fönster och ytterdörrar, och allt utan att vilja ha någon ersättning. Men jag är skyldig honom elen i ett hus snart ;)
Klockrent! Ge och ta utan att det är krav är det bästa :)



Hur som helst så har jag gjort det sista på badrumsvattnet för min del. Här kommer en liten beskrivning hur man kopplar in Alu-PEX i en fördelare. Började med att skala av röret runt alu-Pexen för att sedan kapa den. Jag drog fram multisågen med ett metallblad. Funkade kalasbra.
Installation av Alu-PEX-rör i fördelare med multisåg och kopplingsdetaljer synliga på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men snittet blir inte speciellt vackert hur man än gör och då åker (ett måste) gradverktyget fram.
Alu-PEX-rör och koppling monterad i en vattenfördelare med ett verktyg fastsatt i en borr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Processing..
Verktyg för att gradverktyg som bearbetar änden på en Alu-PEX kopparrör nära en fördelare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Perfekt ände varje gång!
Installation av Alu-PEX-rör i en fördelare med klämring och mutter på en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Först trycker man in en nippel (?), sedan klämringen och överst muttern. Detta trycks in i fördelaren och skruvas åt.
Hand som visar montering av Alu-PEX-rör i fördelare med nippel, klämring och mutter fastskruvade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och då blir det såhär vackert :) Eller ja.. jag är nöjd.
Installation av Alu-PEX rör i en fördelare med klämringar och muttrar på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och i taket tog jag patentband för att dra ihop allt.
Installation av Alu-PEX-rör i taket med patentband och koppling till fördelare i ett pågående badrumsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Ja, den här kvällen rundas nog av med att smygtitta lite på Axminster och Toolstop (y)
Man och kvinna i en komisk argumentation, text skämtsamt jämför verktygsintresse med porr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 10 till
  • Laddar…
Är du nöjd med din Makita-lampa?
Vad heter den?
 
varmkorv skrev:
Är du nöjd med din Makita-lampa?
Vad heter den?
Jag skulle vilja påstå att den där lampan är det jag använt överlägset mest av alla verktyg jag köpt sista året :) En sån där riktig slit och släng lampa. I och med att jag har 4Ah batterier till allt så åker den oftast med. Bra belysning är alltid skönt att ha.

Makita BML184

£19.96
http://www.axminster.co.uk/makita-bml184-fluorescent-light-torch-18v-body-only-501720
 
  • Gilla
varmkorv
  • Laddar…
Ok, tack! Förvånansvärt billig, blir ett köp.
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Trevligt tråd. Jag uppskattar dina steg-för-steg inlägg när du beskriver hur du gör. (y)
Bra jobbat!
 
  • Gilla
David Fogsvans och 3 till
  • Laddar…
Badrummet är snart klart, inkoppling sker imorgon hoppas jag. Allt har gått väldigt smidigt och jag är kanonnöjd med resultatet som snickaren har levererat. Prickat alla utlovade tider, välbyggt, snabbt, korrekt enligt branschregler mm. Det ska bli väldigt kul att visa upp snart :)


Nu har vi bestämt upplägg i alla fall. Vi kommer skjuta på köksrenoveringen tills i sommar då det är lite värme ute. Men viktigast av allt är att jag behöver lite energi så nu ska jag göra lite roliga grejer. På listan står det

Hall:
[klart]Temporärt fixa hallgolvet tills vi gör köket
Väggar
Dörrar
Innertak

Sen gör vi barnrummen.

För att fö pilla lite så ska det även bli ett köksbord under tiden är det tänkt :)

Och så fort våren är här så bygger vi en uteplats på 18kvm med paviljong.

Hemmagjord arbetsbänk utomhus med måttband, penna och elektrisk såg på kvällen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Temporärt lagat hallgolv med olika material som skiljs åt av en trälist, i avvaktan på permanent renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag trodde du skulle skriva "nu behöver jag ta det lugnt ett tag"... �� Bra jobbat!

Det är roligt när det flyter på med renoveringen som görs och framför allt när det blir bra, ska bli intressant och se resultatet.
 
  • Gilla
David Fogsvans och 1 till
  • Laddar…
30 år, saknar erfarenhet....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.