1 988 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
25A Diazed snabbare än 13A,C dvärg?
Det hände en skum sak för ett par dagar sen. Ni som har följt mina trådar vet nog ungefär vad jag gör, köksrenovering + ny central i hallen. Vi har 25A på huvudsäkringen in i lägenheten, och sen en 13A, som jag tror var av typ C, på ungefär halva lägenheten.
Vi hade inne en montör som lyckades fixa en kortslutning på den här gruppen (medelst kniv eller skruvmejsel eller något). Det skumma var då att 25A-säkringen - huvudsäkringen utanför lägenheten - gick, men inte 13A.
Enligt tidigare trådar kan jag nog ha slitit rätt hårt på huvudsäkringen innan, men kan man då försvaga den så mycket att den ryker innan en modern 13A slår till (även om det nu då råkar vara C, om jag mindes rätt)?
Vi hade inne en montör som lyckades fixa en kortslutning på den här gruppen (medelst kniv eller skruvmejsel eller något). Det skumma var då att 25A-säkringen - huvudsäkringen utanför lägenheten - gick, men inte 13A.
Enligt tidigare trådar kan jag nog ha slitit rätt hårt på huvudsäkringen innan, men kan man då försvaga den så mycket att den ryker innan en modern 13A slår till (även om det nu då råkar vara C, om jag mindes rätt)?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Diazed är snabbare än dvärg vid höga kortslutningsströmmar. Diazeder kan också "nötas" så att dom löser ännu lite snabbare. Det positiva är att du har en hög o bra kortslutningsström i lägenheten 
Ok!
Då var det inte så mystiskt som jag trodde.
Men då borde inte min egna ide funka heller. Jag föreslog för elektrikern att man kanske kunde sätta en 25A dvärg i serie med huvudsäkring och jfb, för att få den att lösa före huvudsäkringen, så att man ska slippa gå via vicevärden om man klantar sig. Två oberoende elektriker sa att "det kan man göra", men då borde det vara meningslöst?
Eller gäller detta bara vansinnigt höga strömmar? Om man touchar 25-30 så kanske en dvärg löser före?
Då var det inte så mystiskt som jag trodde.
Men då borde inte min egna ide funka heller. Jag föreslog för elektrikern att man kanske kunde sätta en 25A dvärg i serie med huvudsäkring och jfb, för att få den att lösa före huvudsäkringen, så att man ska slippa gå via vicevärden om man klantar sig. Två oberoende elektriker sa att "det kan man göra", men då borde det vara meningslöst?
Eller gäller detta bara vansinnigt höga strömmar? Om man touchar 25-30 så kanske en dvärg löser före?
Detta var jag inte med på hur du menar?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Tittar man på utlösningskurvorna så borde normalt en C13 dvärg lösa före en 25A diazed vid kortslutning, men det är som sagt svårt att lita på.
En C25A dvärg kommer dock garanterar lösa före en 25A diazed vid måttlig överlast, så det är helt korrekt att den kommer att skydda din huvudsäkring.
Hög kortslutningsström vill man ha så att säkringen löser snabbt vid kortslutning, men kanske inte föör hög så att man riskerar ljusbågar. Lagom är bäst.
En C25A dvärg kommer dock garanterar lösa före en 25A diazed vid måttlig överlast, så det är helt korrekt att den kommer att skydda din huvudsäkring.
Hög kortslutningsström vill man ha så att säkringen löser snabbt vid kortslutning, men kanske inte föör hög så att man riskerar ljusbågar. Lagom är bäst.
Men att en (relativt gammal, och sannolikt ganska utnött) 25A diazed bryter före C13A dvärg vid korslutning är åtminstone inte någon extrem situation, utan lite mer 50-50 om vilken som ryker först?
Aha, du menar att (typ) ledningsresistansen är så låg så att kortslutningen blir ordentligt hög -> säkringarna bryter fort? Då är jag med.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Jo, Jo
Klicka här för att svara