314 läst ·
2 svar
314 läst
2 svar
Hur få varmvatten i kran snabbare?
Hej. Har värmepannan i hus bredvid bostadshuset. Varmvatten- resp elementrören går i kulvert in till bostadshuset. Problemet är att man måste spola länge innan varmvatten kommer i kranen pga avståndet som är cirka 20 meter. Frågan är: Kan man montera en vv-beredare i bostadshuset och koppla in vv-röret från pannan och sedan efter vv-beredaren in till tappkranarna? Min tanke är att då får jag ganska omedelbart varmvatten i huset. När det varma vattnet från pannan väl kommer fram till vv-beredaren slår denna av strömmen och fortsättningsvis under exempelvis duschen är det pann-uppvärmt vatten i kranen. Som det nu är måste man spola många liter innan värmen kommer fram i kranen.
Tänker jag rätt?
Tänker jag rätt?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 589 inlägg
Det finsn väl lite olika lösningar, men i princip borde det funka.G Genarp skrev:Hej. Har värmepannan i hus bredvid bostadshuset. Varmvatten- resp elementrören går i kulvert in till bostadshuset. Problemet är att man måste spola länge innan varmvatten kommer i kranen pga avståndet som är cirka 20 meter. Frågan är: Kan man montera en vv-beredare i bostadshuset och koppla in vv-röret från pannan och sedan efter vv-beredaren in till tappkranarna? Min tanke är att då får jag ganska omedelbart varmvatten i huset. När det varma vattnet från pannan väl kommer fram till vv-beredaren slår denna av strömmen och fortsättningsvis under exempelvis duschen är det pann-uppvärmt vatten i kranen. Som det nu är måste man spola många liter innan värmen kommer fram i kranen.
Tänker jag rätt?
En annan lösning är ju att ha cirkulation så det alltiv är varmt vatten i ledningen, men det kostar å andra sidan troligen mer energi.
Kulverten/ledningen bör i båda fallen vara väl isolerat iaf så man undviker förluster, annars eldar du ju mycket för kråkorna
Klicka här för att svara