Hej.
Jag har köpt hus och jag sitter och funderar på hur jag ska kunna koppla in
Vedmaskinen (3-fas) När det är daxs för att fixa veden,,
Men jag har inget 3fas uttag i huset.. endast ett 25a 500v uttag...
några tips på en lösning? vore toppen..
Jag har köpt hus och jag sitter och funderar på hur jag ska kunna koppla in
Vedmaskinen (3-fas) När det är daxs för att fixa veden,,
Men jag har inget 3fas uttag i huset.. endast ett 25a 500v uttag...
några tips på en lösning? vore toppen..
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Ett 25A 500V uttag har du troligen inte. Om det är märkt 500V så brukar det betyda att materialet är klassat att tåla 500V.
Hur ser uttaget ut? Om det är ett gammeldags ovalt 3 fas uttag så bör du byta ut det, de uttagen är livsfarliga och(nästan) förbjudna att använda idag.
Hur ser uttaget ut? Om det är ett gammeldags ovalt 3 fas uttag så bör du byta ut det, de uttagen är livsfarliga och(nästan) förbjudna att använda idag.
Byt ut till ett CEE uttag....detta är inget att ha kvar...
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Jag har inte full koll på exakt vad det är som är farligt med de där uttagen.
Men en fara tror jag mig ha hört om. Det är att OM din aparat har ett mindre jordfel, så att ström leds ut till det jordade höljet på din vedklyv eller vad det är. Men inte så mycket att din säkring löser. Då är det ingen fara att ta i apparaten eftersom strömmen leds bort av jordledaren.
Men när du kopplar bort den där kontakten, så bryts jordförbindelsen i kontakten innan fasledarna bryts bort. Eftersom själva kontakten är i metall och kopplad till jord. Så kommer strömmen som flödade i jordledarne att istället gå igenom dig när du står och håller i kontakten.
På moderna anslutningar ser man till att jordförbindelsen bryts sist, när alla fasledare har kopplats ur.
Men en fara tror jag mig ha hört om. Det är att OM din aparat har ett mindre jordfel, så att ström leds ut till det jordade höljet på din vedklyv eller vad det är. Men inte så mycket att din säkring löser. Då är det ingen fara att ta i apparaten eftersom strömmen leds bort av jordledaren.
Men när du kopplar bort den där kontakten, så bryts jordförbindelsen i kontakten innan fasledarna bryts bort. Eftersom själva kontakten är i metall och kopplad till jord. Så kommer strömmen som flödade i jordledarne att istället gå igenom dig när du står och håller i kontakten.
På moderna anslutningar ser man till att jordförbindelsen bryts sist, när alla fasledare har kopplats ur.
Det där gamla uttaget i metall på bilden är mycket riktigt ett gammalt trefas-uttag.
Såvitt jag vet kallas dom "semko-don".
Men detta måste/ska du byta mot ett modernt uttag.
Men jag stämmer in i kören med de andra, uttaget "måste" bytas.
Det är en riktigt livsfarlig och usel konstruktion.
Då dom fortfarande användes frekvent "överallt" så dog det nästan en person om året i snitt pga dessa.
Dessa uttag (både uttag som handske som skarvdon) är helt förbjudna idag att sälja och att nymontera.
Dom är vidare helt förbjudna i verksamheter med anställda.
I övrigt är befintliga redan uppsatta uttag tillåtna att sitta kvar, så gör dom hos en del enmans/enfamiljs-bönder och små verkstäder. Och fortsätter på sätt att döda människor, men numera går det bara bort en månskensbonde var tionde år.
Du har minst en anledning till att byta uttaget, du kan inte köpa maskiner med kontakt som går att koppla in där, och inte heller kontakter (stickpropp) som fungerar. Dessutom är det ett lagbrott att koppla in en sådan konatkt om du mot förmodan skulle hitta en på någon loppis.
Felen på donen är flera.
* Att man skyddsjord och/eller nolla anslutas genom uttagets hölje är ju ett riktigt hjärnsläpp, främsta anledningen till dödsfällan. Om något är fel på kablar eller utrustning får man strömgenomgång mellan händerna när man ska koppla ihop eller isär. * Jäääättesmart ..* nä...
* Att uttaget är i metall och därigenom blir strömförande på utsidan när något händer i det, är ju inte heller smart, särskilt som uttaget är i lättmetall och det blir lätt galvanisk korrosion mellan ledare och anslutningar som med tiden medför glapp och ev att strömförande ledare lossnar.
* Att man ofta kopplade ihop nolla och jord i uttagen.
--------------
Men ja, du kan lösa detta.
Byt uttaget till ett modernt bara:
Men det tråkiga är att du troligen har bara 4 ledare till det gamla uttaget (jord och nolla kombinerad) och måste därmed även byta kabeln.
Är det lätt att byta kabeln (inte långt till elcentralen) så gör nog en elektriker detta ganska snabbt.
Men sen tycker jag att detta uttag självklart ska skyddas med en JFB också. Vore det nyinstallation av uttaget är det ett krav, denna ominstallation skulle man möjligen mycket krystat kunna tolka som en uppfräschning av befintlig installation och därmed skippa.
Detta är ungefär lika dumt som att försöka komma undan användande av bilbälte eller alltid skära grönsakerna med samma kniv man nyss skurit rå kyckling med.
Och sen ska uttaget hamna på 1,7 meters höjd eller högre, alternativt kan man använda ett "förreglat uttag" där det inte går att slå på strömmen innan något är anslutet, detta för att skydda barn, då uttagen inte är petskyddade.
Såvitt jag vet kallas dom "semko-don".
Men detta måste/ska du byta mot ett modernt uttag.
Men jag stämmer in i kören med de andra, uttaget "måste" bytas.
Det är en riktigt livsfarlig och usel konstruktion.
Då dom fortfarande användes frekvent "överallt" så dog det nästan en person om året i snitt pga dessa.
Dessa uttag (både uttag som handske som skarvdon) är helt förbjudna idag att sälja och att nymontera.
Dom är vidare helt förbjudna i verksamheter med anställda.
I övrigt är befintliga redan uppsatta uttag tillåtna att sitta kvar, så gör dom hos en del enmans/enfamiljs-bönder och små verkstäder. Och fortsätter på sätt att döda människor, men numera går det bara bort en månskensbonde var tionde år.
Du har minst en anledning till att byta uttaget, du kan inte köpa maskiner med kontakt som går att koppla in där, och inte heller kontakter (stickpropp) som fungerar. Dessutom är det ett lagbrott att koppla in en sådan konatkt om du mot förmodan skulle hitta en på någon loppis.
Felen på donen är flera.
* Att man skyddsjord och/eller nolla anslutas genom uttagets hölje är ju ett riktigt hjärnsläpp, främsta anledningen till dödsfällan. Om något är fel på kablar eller utrustning får man strömgenomgång mellan händerna när man ska koppla ihop eller isär. * Jäääättesmart ..* nä...
* Att uttaget är i metall och därigenom blir strömförande på utsidan när något händer i det, är ju inte heller smart, särskilt som uttaget är i lättmetall och det blir lätt galvanisk korrosion mellan ledare och anslutningar som med tiden medför glapp och ev att strömförande ledare lossnar.
* Att man ofta kopplade ihop nolla och jord i uttagen.
--------------
Men ja, du kan lösa detta.
Byt uttaget till ett modernt bara:
Men det tråkiga är att du troligen har bara 4 ledare till det gamla uttaget (jord och nolla kombinerad) och måste därmed även byta kabeln.
Är det lätt att byta kabeln (inte långt till elcentralen) så gör nog en elektriker detta ganska snabbt.
Men sen tycker jag att detta uttag självklart ska skyddas med en JFB också. Vore det nyinstallation av uttaget är det ett krav, denna ominstallation skulle man möjligen mycket krystat kunna tolka som en uppfräschning av befintlig installation och därmed skippa.
Detta är ungefär lika dumt som att försöka komma undan användande av bilbälte eller alltid skära grönsakerna med samma kniv man nyss skurit rå kyckling med.
Och sen ska uttaget hamna på 1,7 meters höjd eller högre, alternativt kan man använda ett "förreglat uttag" där det inte går att slå på strömmen innan något är anslutet, detta för att skydda barn, då uttagen inte är petskyddade.
Ingen gör någon en tjänst genom att skriva att SEMKO 17-donen nästan är förbjudna eller att dom "måste" bytas.
Donen är livsfarliga och skall rivas ut. Punkt.
http://www.skyddsnet.se/files/Handskar.pdf
Donen är livsfarliga och skall rivas ut. Punkt.
http://www.skyddsnet.se/files/Handskar.pdf
Klicka här för att svara

