Försökte med att trycka in infrysningsknappen och enligt manualen skulle temperaturen efter 28 timmar vara normal. Har nu 22 minusgrader mot tidigare 25 grader. Det får duga och jag avstår från att försöka åtgärda att temperaturen inte är 18 minusgrader.

Är frysen avfrostad? Om det sitter ett tjockt lager av frost på termostatens avkännare så blir noggrannheten sämre.

I en frys är det bättre att det blir för kallt än för varmt. Är jag fri att välja så eftersträvar jag -18ºC. Går det inte att åstadkomma så är det inte något som gör det värt att skaffa en ny frys.

P
Vi har väl fortfarande inte fått reda på vilken frys det är eller relersystem?

P
Avemo skrev:
Fett härsknar långsammare vid lägre temperatur till exempel. Vatten dunstar inte lika fort heller. -18ºC är ingen magisk gräns utan en avvägning. Feta produkter har generellt kortare hållbarhet. Därför håller fläsk inte lika länge som nöt, därför håller lax inte lika länge som torsk och därför håller kött inte lika länge som grönsaker i frysen. Det mesta håller längre i lägre temperatur.
Okay då är det sanning att det är fettet som förstör maten i frysen.
Vad är det i fettet som härsknar? Protein aminosyror vitaminer bakterier?
Vid vilken temperatur slutar fettet eller dess destruktiva innehåll att förstöra maten? absoluta nollpunkten?

electroluxaren skrev:
Okay då är det sanning att det är fettet som förstör maten i frysen.
Vad är det i fettet som härsknar? Protein aminosyror vitaminer bakterier?
Vid vilken temperatur slutar fettet eller dess destruktiva innehåll att förstöra maten? absoluta nollpunkten?
Vill du veta mer om vilka kemiska processer som pågår när fett härsknar kan jag tyvärr inte bidra. Jag skulle säga att det är fettet som härsknar. Inte protein, aminosyror, vitaminer eller bakterier. Därmed inte sagt att inte även dessa åldras. Väldigt många kemiska processer går långsammare när det är kallare. Kyler du maten till absoluta nollpunkten kommer den med all säkerhet att hålla länge, men det kan innebära vissa praktiska problem att åstadkomma.

• Gilla
Gnagare i Bajenhöjden
  • Laddar…
P
Alltså ingen som vet...
Då gäller husmoders tippsen från 50-talet när frysarna började komma ut i hemmen och de gamla ishusen och fryshusen man hyrde in sig i inaktualiserades.
För att inte tala om de gigantiska is-bassängerna i hyreshusen!

Det hade varit kul att se en modern studie av livsmedels hållbarhet i olika temperaturer för att in persona kunna göra en bedömning vilken temperatur man kan tänka sig vara bered att hålla.

Men detta har ingenting med TS huvudbry så med risk för att bli tjatig::: vad är det för frys och eller reglersystem.....

electroluxaren skrev:
Alltså ingen som vet...
Då gäller husmoders tippsen från 50-talet när frysarna började komma ut i hemmen och de gamla ishusen och fryshusen man hyrde in sig i inaktualiserades.
För att inte tala om de gigantiska is-bassängerna i hyreshusen!
Oklart vad du är ute efter. Att mat håller längre i lägre temperatur vet jag. Att fett härsknar långsammare och vatten dunstar långsammare i lägre temperatur vet jag också. Det visste säkerligen även 50-talets husmödrar, och det kan du prova själv om du vill.
electroluxaren skrev:
Det hade varit kul att se en modern studie av livsmedels hållbarhet i olika temperaturer för att in persona kunna göra en bedömning vilken temperatur man kan tänka sig vara bered att hålla.
Här kan du fördjupa dig en del för att se vad som är optimalt för det som just du har i frysen. Eller också acceptera att -18ºC är högsta rekommenderade temperatur men att det håller längre om det är kallare.
http://www.djupfrysningsbyran.se/om_djupfryst/fragor_svar.html
http://www.djupfrysningsbyran.se/om_djupfryst/transport_lagring.html
djupfrysningsbyrån skrev:
Temperaturen får aldrig tillåtas överstiga -18° C enligt gällande livsmedelslagstiftning. Vissa varor, t.ex. glass och produkter med hög fetthalt, kräver ännu lägre temperaturer (-22° C till -25° C).

• Gilla
haavard
  • Laddar…
P
Det torde vara uppenbart...
Vilken temperatur skall jag ha i frysen i vilken jag förvarar en viss typ av vara för att avväga kostnaden mot hållbarheten? Hur svårt kan det bli?
Sen finns det en del direkta felaktigheter i djupfrysningsbyåns ( namn som taget från 40-talet) text.

Men frågan kvarstår varför är TS frys kallare än önskvärt?

electroluxaren skrev:
Men detta har ingenting med TS huvudbry så med risk för att bli tjatig::: vad är det för frys och eller reglersystem.....
Frysen är en Electrolux TF 1103.
Vet inte ålder bara att den är gammal, kanske mer än 15 år. Kan inget om reglersystem eller om den är med elektronik. Kan inte heller kolla om kondensatorn på baksidan är varm eftersom den är svåråtkomlig. Till Avemo kan jag nämna att frysen är avfrostad. Dock samlas det lätt en hel del is på matvarorna.
Jag kan alltså inte bidra med några särskilda upplysningar förutom modellbeteckningen. Som sagt nöjer jag mig med att frysen inte håller 18 minusgrader.

P
Fina skåpet!
el-låda på insidan till höger.
två kontrollampor överst
ett termostatvred med avfrostnings pigg i mitten
en brytare för snabbinfrysning
samt en huvudbrytare

Är det rätt?

I så fall har du ett ett skåp från sent 80-tal
regleras mha av en termostat med luft avkänning
dessa skåp brukar vara kallare än vad som behövs även på inställning 1.
termostaterna nästan outslitliga men går självklart sönder ändå fast det brukar vara mer definitivt
luftavkänningen är inne i ellådan och kan påverkas av lampans temperatur.

Och som du skriver, var nöjd med temperaturen och var rädd om skåpet, dagens skåp har inte på långa vägar den effektivitet eller kapacitet som detta har.

electroluxaren
Tack för informationen, vi har tydligen haft turen att få en bra frys.
Som du säger verkar dessa skåp vara kallare än vad som behövs, men vi behåller det gärna ändå. Särskilt när vi hör att nyare frys har sämre kvalitet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.