2 777 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
230v vs 12v?
Sitter och velar fram och tillbaka om jag skall välja 230v eller 12v på mina downlights till taket i badrummet. Skall ha 6 st downlights och hade tänkt köra IP44. Men om man skall köra 12v med trafo eller 230v är frågan. Båda har väl sina fördelar och nackdelar. En sak som ligger i tiden är ju LED vilket säkert finns till båda. Men jag vill inte ha något kallt blått ljus utan mer varmvitt. Jag vet att det finns LED med GU10 sockel till 230v. Nackdelen med 12v är väl att man skall ha en trafo med begränsad livslängd och korta kabelvägar.
Jag vill ha:
Vad skall man välja?
Jag vill ha:
- En driftsäker downligt
- Skall kunna dimmas
- Energisnål ljuskälla, typ LED
- Varmt ljus
- IP44
Vad skall man välja?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 inlägg
Med bra ventilation så håller de elektroniska transformatorerna hyffsat
230 V lampor ger mindre ljus och håller sämre än 12V. Med 12 V kommer du att ha längre tid mellan driftsavbrotten.
LED och varmt ljus går inte ihop ännu. Energiförbrukningen för en badrumsbelysning är inte så stor då ljuset knappast är på mer än några timmar per dag (långsittare med tidningshög vid toa?).
Ska det vara LED så får du börja om med nya prylar, LEDvadsomhelst som passar i befintligt är bara en massa kompromisser. Den dagen du byter till LED så blir det troligen en komplett armatur med en icke bytbar LED och en konstantSTRÖMkälla. Och det kommer att gå att dimma.
Protte
230 V lampor ger mindre ljus och håller sämre än 12V. Med 12 V kommer du att ha längre tid mellan driftsavbrotten.
LED och varmt ljus går inte ihop ännu. Energiförbrukningen för en badrumsbelysning är inte så stor då ljuset knappast är på mer än några timmar per dag (långsittare med tidningshög vid toa?).
Ska det vara LED så får du börja om med nya prylar, LEDvadsomhelst som passar i befintligt är bara en massa kompromisser. Den dagen du byter till LED så blir det troligen en komplett armatur med en icke bytbar LED och en konstantSTRÖMkälla. Och det kommer att gå att dimma.
Protte
Renoverare
· Gävleborg
· 8 218 inlägg
En bekant till mig som installerade 230 V spottar i sitt nybyggda hus blev lite besviken på dem. Han hade vitt tak som nämligen blev brunt runtom spottarna. Brännmärken. Om det berodde på att 230 V spottar blev varmare eller om elektrikern som installerade dem gjorde fel, vet inte jag.
//Patrik
//Patrik
Allvetare
· Östergötland
· 4 363 inlägg
Philips har en 7w dimbar LED-ljuskälla med GU10-sockel på gång. De har tidigare sålt en icke dimbar variant.

Denna är faktiskt inte så dum som man tror... Philips gör bra saker.
Finns även dimbar lågenergi med GU10-sockel.
Till 12v finns ersättningsljuskällor, LED, med samma sockel som de flesta stifthalogen. Problemet är dock att trafon ofta har en minimumbelastning som är svårt att komma upp i med LED.

Denna är faktiskt inte så dum som man tror... Philips gör bra saker.
Finns även dimbar lågenergi med GU10-sockel.
Till 12v finns ersättningsljuskällor, LED, med samma sockel som de flesta stifthalogen. Problemet är dock att trafon ofta har en minimumbelastning som är svårt att komma upp i med LED.
Redigerat:
Styrman: Den där ser ju ut att ta jävulskt med plats. Jag Håller med prototypen! Bättre att sätta "riktiga" LED armaturer där de inte sitter massa elektronik i ljuskällan, utan där man har en separat led-driver och kopplar ljuskällorna i serie. Känns som att de ska hålla bättre
Allvetare
· Östergötland
· 4 363 inlägg
Vad gör det om ljuskällan bygger i taket? Man har ju skyddslådor ändå så den får plats.Rrrrr skrev:
Jag personligen gillar inte armaturer där ljuskällan är inbyggd och ej utbytbar. Ej heller gillar jag speciallösningar. Det finns idag massor standardiserade socklar (tex. GU10, G4, G5.3 osv.) Varför inte använda sig av dem? Alternativt ta fram en ny standardsockel för LED, där elektroniken förutsätts vara inbyggd i armaturen (typ kompaktlysrör/lysrör + HF-don).
Prismässigt så kostar ju en LED armatur runt 5ggr mer än vad en med GXXX sockel(och där har man möjlighet att välja ljuskälla).
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 inlägg
Styrmannen:
LED har så lång driftstid att det kommer att vara större problem med sockeln i en utbytbar lösning. Om sockeln kostar och orsakar större kostnad än den lilla plåtbit som utgör resten av armaturen då förlorar konsumenten på att byta enbart ljuskällan. Sedan kan vi ju se hela armaturen som ljuskälla.
En LED armatur är billigare än motsvarande halogenarmatur MEN lysdioderna kostar en förmögenhet. Glödlampan (ink halogen) är utvecklade under 100 år och är en mycket enkel teknologi och därmed billig. Lysdioder är liiite mer komplicerat och dras med stora utvecklingskostnader fortfarande, men det blir nog billigare med tiden.
Att ha möjligheten att välja ljuskälla, tja matar du armaturen med 230 volt så hamnar LED i lä direkt, då är det mycket bättre att använda en separat 230V till LED driver men den kan inte driva halogen och vice versa.
Se det så här, kör upp ett 74 mm hål i taket och till det kan du välja ljuskälla, LED, LE eller halogen 12 eller 230 .
Skillnaden är att LED SKA matas med konstant LIK-STRÖM
Halogen SKA matas med konstant VÄXEL-SPÄNNING
Sedan kan man dimma detta också.
Protte
LED har så lång driftstid att det kommer att vara större problem med sockeln i en utbytbar lösning. Om sockeln kostar och orsakar större kostnad än den lilla plåtbit som utgör resten av armaturen då förlorar konsumenten på att byta enbart ljuskällan. Sedan kan vi ju se hela armaturen som ljuskälla.
En LED armatur är billigare än motsvarande halogenarmatur MEN lysdioderna kostar en förmögenhet. Glödlampan (ink halogen) är utvecklade under 100 år och är en mycket enkel teknologi och därmed billig. Lysdioder är liiite mer komplicerat och dras med stora utvecklingskostnader fortfarande, men det blir nog billigare med tiden.
Att ha möjligheten att välja ljuskälla, tja matar du armaturen med 230 volt så hamnar LED i lä direkt, då är det mycket bättre att använda en separat 230V till LED driver men den kan inte driva halogen och vice versa.
Se det så här, kör upp ett 74 mm hål i taket och till det kan du välja ljuskälla, LED, LE eller halogen 12 eller 230 .
Skillnaden är att LED SKA matas med konstant LIK-STRÖM
Halogen SKA matas med konstant VÄXEL-SPÄNNING
Sedan kan man dimma detta också.
Protte
Jag menade ju givetvis vid en nyinstallation. Då kan man sänka taket 2,5cm istället för 10cm.Styrman_jansson skrev:
Har man en befintlig installation med alupottor + GU10 armaturer så ska man givetvis sätta sådana LED ljuskällor som passar GU10.
Allvetare
· Östergötland
· 4 363 inlägg
Finns det utrymmesbegränsningar så passar naturligtvis LED-armaturer med lågt inbyggnadsmått bra.Rrrrr skrev:
Finns även ersättningsljuskällor, LED, för G4 sockel som man kan ha till tex. möbelspottar när det är trångt.
@Protte: Naturligtvis gör LED:ens långa driftstid att det där med ljuskällebyten kan vara lite oaktuellt. Dock så krymper den angivna livslängden på många LED-armaturer mer och mer(många seriösa aktörer anger ca. 35.000h isf. som tidigare 50.000h), kanske börjar man inse att ljusbortfallet är större än man räknat med?
Men du har rätt i sak. En LED-spotlight skulle ju hålla i 11 år om den gick 8h per dag och hade 35.000h livslängd.
Dock är jag konservativ och principfast och gillar modellen med standardsocklar, separata ljuskällor, och separata armaturer.
Dessutom tycker jag man skall använda saker till det de är bra på. 230V är bra för att överföra el över lite länge avstånd i en villa. D.v.s jag anser att transformatorer och annat som sänker spänningen skall placeras så nära förbrukare som möjligt. Gärna inbyggt i förbrukaren...
Men bara för att det är så jag tycker så är det ju inte säkert att det är rätt (jag har haft fel förut)
Redigerat:
Klicka här för att svara