23 055 läst ·
59 svar
23k läst
59 svar
20A säkring med 1,5mm kabel.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Det du har lärt dig är inte fel - det finns inget magiskt här med avseende på hur mycket ström en kabel på kontinuerligt.
Men skyddet mot överlast, dvs den maximala kontinuerliga strömmen, kan utgöras av en säkring eller en fast ansluten last med en känd max effekt (säkringen kan f.ö. dessutom sitta efter kabeln, inte före). Som mitt exempel ovan visar kan man här ibland spara ganska mycket koppar.
Sedan tål en kabel flera hundra ampere tillfälligt under en kortslutning. Skydd mot kortslutning kan bara utgöras av en säkring framför kabeln. Denna säkring har alltså normalt två uppgifter - kortslutningsskydd och överlastskydd.
När det gäller kortslutning måste man dimensionera kabel (area och längd) och säkring så att säkringen löser ut tillräckligt snabbt, normalt inom 0.4 s. Så det går inte att sätta alltför högt kortslutningsskydd framför för långa och klena ledningar.
Men skyddet mot överlast, dvs den maximala kontinuerliga strömmen, kan utgöras av en säkring eller en fast ansluten last med en känd max effekt (säkringen kan f.ö. dessutom sitta efter kabeln, inte före). Som mitt exempel ovan visar kan man här ibland spara ganska mycket koppar.
Sedan tål en kabel flera hundra ampere tillfälligt under en kortslutning. Skydd mot kortslutning kan bara utgöras av en säkring framför kabeln. Denna säkring har alltså normalt två uppgifter - kortslutningsskydd och överlastskydd.
När det gäller kortslutning måste man dimensionera kabel (area och längd) och säkring så att säkringen löser ut tillräckligt snabbt, normalt inom 0.4 s. Så det går inte att sätta alltför högt kortslutningsskydd framför för långa och klena ledningar.
Det finns ju två saker som man kan använda säkringen till, antingen överlast plus kortslutning eller bara kortslutningsskydd. Det Bo tar upp i denna tråden är skydd mot kortslutning. Då antar man att lasten är kontrolerbar, alltså det kan inte bli mer last än vad apparaten kan dra. Du kan inte säkra den 20A för kontinuerlig drift men du kan göra det om säkringen endast utgör ett kortsslutningsskydd...
ELVIS går enbart på standarden, den har inga fabriksdata alls, Vill man gå på fabrikantens data får man skaffa sig ett annat program.
Till Stake: Titta i HB 421 en bra bok när det gäller kabeldimensionering.
ELVIS går enbart på standarden, den har inga fabriksdata alls, Vill man gå på fabrikantens data får man skaffa sig ett annat program.
Till Stake: Titta i HB 421 en bra bok när det gäller kabeldimensionering.
ELVIS är helt och hållet baserat på Svensk Standard. Titta på bilden så finns där tex en referens till SS 424 14 05.stake skrev:
För mer info se här.
Hitta inte den på nätet. Har tittat på tabellen igen och den medger faktiskt att man kan säkra upp en 1.5 k till25ampere om det är en kopparledare, om det är en dvärgbrytare och om det är enstaka kablar förlagda i mark.
Till ts skulle jag nog påstå att 13a är det högsta han bör säkra kabeln. Jag ska se om jag kan slänga upp tabellen här så kan ni kanske hjälpa mig och se om jag tolkar den rätt.
Till ts skulle jag nog påstå att 13a är det högsta han bör säkra kabeln. Jag ska se om jag kan slänga upp tabellen här så kan ni kanske hjälpa mig och se om jag tolkar den rätt.
Får jag halka in i diskussionen o fråga om nu säkrar en 1,5 k eklk med 16 amp som är fritt klammad 6 m lång
hur förhåller det sig då med lampsladdar o dyl som har 0,75 k den är ju flertrådig kan den även klara 16 amp ?
hur förhåller det sig då med lampsladdar o dyl som har 0,75 k den är ju flertrådig kan den även klara 16 amp ?
Där är det ju en känd last ansluten i andra änden, så ur överlastperspektiv är det ju lugnt.
Men vid kortslutning måste i så fall 2x0,75 klara 16A. Så det beror nog mycket på vilken säkring, det är ju rätt stor skillnad på en 16A diazed och en 16A D -dvärg.
Men jag vet inte.
Men vid kortslutning måste i så fall 2x0,75 klara 16A. Så det beror nog mycket på vilken säkring, det är ju rätt stor skillnad på en 16A diazed och en 16A D -dvärg.
Men jag vet inte.
Det gäller en C- dvärg ,borde jag såklart talat omMikael_L skrev:
Är det en okej lösning med svenska regler?RetepG skrev:
Jag är helt med på att det är lätt att få till en felaktig installation som inte uppfyller utlösningskraven, men hur otroligt lång 1,5mm2-kabel behövs för att få 115V spännignsfall i respektive ledare vid 20A ström? Det motsvarar drygt 5 ohm resistans - även med 1,5mm2 blir det en rätt lång kabel.mycke_nu skrev:
Standarden är inte lagkrav, om man kan visa uträkningar eller liknande på att en installation är vettig så får man avvika från standarden. Den stora anledningen att följa standarden är att man slipper byråkratin att bevisa att installationen är vettig.stake skrev:

