Rätta mig om jag har fel, jag har inte använt el vis så mycket, men programmet talar väl bara om vad kabeln tål för belastning inte vad standarden säger?

Mikael - Yes.

Tycker det är konstigt att EL-VIS visar det för det går emot allt man har lärt sig under åren som elektriker...

Jag drar mig ur denna diskussionen för jag tycker det har gått för långt.

Det du har lärt dig är inte fel - det finns inget magiskt här med avseende på hur mycket ström en kabel på kontinuerligt.
Men skyddet mot överlast, dvs den maximala kontinuerliga strömmen, kan utgöras av en säkring eller en fast ansluten last med en känd max effekt (säkringen kan f.ö. dessutom sitta efter kabeln, inte före). Som mitt exempel ovan visar kan man här ibland spara ganska mycket koppar.

Sedan tål en kabel flera hundra ampere tillfälligt under en kortslutning. Skydd mot kortslutning kan bara utgöras av en säkring framför kabeln. Denna säkring har alltså normalt två uppgifter - kortslutningsskydd och överlastskydd.

När det gäller kortslutning måste man dimensionera kabel (area och längd) och säkring så att säkringen löser ut tillräckligt snabbt, normalt inom 0.4 s. Så det går inte att sätta alltför högt kortslutningsskydd framför för långa och klena ledningar.

Det finns ju två saker som man kan använda säkringen till, antingen överlast plus kortslutning eller bara kortslutningsskydd. Det Bo tar upp i denna tråden är skydd mot kortslutning. Då antar man att lasten är kontrolerbar, alltså det kan inte bli mer last än vad apparaten kan dra. Du kan inte säkra den 20A för kontinuerlig drift men du kan göra det om säkringen endast utgör ett kortsslutningsskydd...

ELVIS går enbart på standarden, den har inga fabriksdata alls, Vill man gå på fabrikantens data får man skaffa sig ett annat program.

Till Stake: Titta i HB 421 en bra bok när det gäller kabeldimensionering.

stake skrev:
Rätta mig om jag har fel, jag har inte använt el vis så mycket, men programmet talar väl bara om vad kabeln tål för belastning inte vad standarden säger?
ELVIS är helt och hållet baserat på Svensk Standard. Titta på bilden så finns där tex en referens till SS 424 14 05.

För mer info se här.

Hitta inte den på nätet. Har tittat på tabellen igen och den medger faktiskt att man kan säkra upp en 1.5 k till25ampere om det är en kopparledare, om det är en dvärgbrytare och om det är enstaka kablar förlagda i mark.

Till ts skulle jag nog påstå att 13a är det högsta han bör säkra kabeln. Jag ska se om jag kan slänga upp tabellen här så kan ni kanske hjälpa mig och se om jag tolkar den rätt.

Testar och ser om jag får upp bilden.

• 20120804_083538.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är ju någon snabbguide.. Läs den riktiga standarden istället...

Det vet jag, det står överst. Menar du att den är felaktig? Jag har inte tillgång till den boken tyvärr.

Får jag halka in i diskussionen o fråga om nu säkrar en 1,5 k eklk med 16 amp som är fritt klammad 6 m lång
hur förhåller det sig då med lampsladdar o dyl som har 0,75 k den är ju flertrådig kan den även klara 16 amp ?

Mikael_L
Där är det ju en känd last ansluten i andra änden, så ur överlastperspektiv är det ju lugnt.
Men vid kortslutning måste i så fall 2x0,75 klara 16A. Så det beror nog mycket på vilken säkring, det är ju rätt stor skillnad på en 16A diazed och en 16A D -dvärg.
Men jag vet inte.

Mikael_L
Det finns ju vissa finesser med det engelska systemet med en grov och högt avsäkrad ledare till alla vägguttag, och sen en säkring i stickproppen, som avsäkrar anslutningskabel och apparat. :)

Mikael_L skrev:
Där är det ju en känd last ansluten i andra änden, så ur överlastperspektiv är det ju lugnt.
Men vid kortslutning måste i så fall 2x0,75 klara 16A. Så det beror nog mycket på vilken säkring, det är ju rätt stor skillnad på en 16A diazed och en 16A D -dvärg.
Men jag vet inte.
Det gäller en C- dvärg ,borde jag såklart talat om

RetepG skrev:
Det sitter ingen jordfelsbrytare på "badkarssidan"?
Jag fick med en jfb som kopplas till mellan badkaret och där strömmen kommer in i badrummet.
Har iofs jfb i proppskåpet med.
Är det en okej lösning med svenska regler?

mycke_nu skrev:
Vi behöver nog även veta kabelns längd och förimpedansen, risken är att en 20A aldrig löser vid kortslutning.
Jag är helt med på att det är lätt att få till en felaktig installation som inte uppfyller utlösningskraven, men hur otroligt lång 1,5mm2-kabel behövs för att få 115V spännignsfall i respektive ledare vid 20A ström? Det motsvarar drygt 5 ohm resistans - även med 1,5mm2 blir det en rätt lång kabel.

stake skrev:
Standarden är inte lagkrav, om man kan visa uträkningar eller liknande på att en installation är vettig så får man avvika från standarden. Den stora anledningen att följa standarden är att man slipper byråkratin att bevisa att installationen är vettig.

Mikael_L
Elkludde skrev:
Det gäller en C- dvärg ,borde jag såklart talat om
Ja då ska kabeln i så fall klara 160A i 0,4 sekunder.
Men jag har fortfarande inte svaret. :)
Men någon annan har det säkert.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.