Jo visst är det godkänt.. Finns att läsa om i diverse Svensk Standard
 
Det vore en ganska udda dimensionering av ett bubbelbad. Men jag menar bara att innan vi vet mer så kan vi inte säga att det är tokfel.
 
Bo.Siltberg skrev:
Jo, det går, men är knappast tillämpligt i detta fall.

Vi behöver mer uppgifter här,
- badets märkeffekt,
- utanpåliggande eller infälld EKLK,
- inga andra laster än badet på denna grupp.

Om vi antar att badet drar 17 A (3.9 kW) så blir nästa möjliga säkring 20 A. Utanpåliggande EKLK 1.5 mm² tål ca 19 A, så då kan man välja att säkringen endast utgör kortslutningsskydd. Badet med sin maximala effekt står för överlastskyddet, vilket förutsätter att det är fast inkopplat så att man har kontroll på den högsta möjliga belastningen.
Vi behöver nog även veta kabelns längd och förimpedansen, risken är att en 20A aldrig löser vid kortslutning.
 
Mikael_L
Fruppe skrev:
Hmm okej, har jobbat som elektriker i 12 år men det ät något jag missat iaf...
"Tål" 19A gör den säkert men det kan knappast vara godkänt från elsäkerhetsverket (vad jag kan tro iaf)
Då kan det börja vara dags nu att, så här 12 år senare, öppna de böcker som styr upp regelverket för det du arbetar med.
Nu har jag inte elinstallationsreglerna här bredvid mig, annars hade du kunnat få en kapitelanvisning att börja läsa på. ;)

Men i vilket fall är 19A mindre än 20A, så troligen är det ganska fel dimensionerat.
Men vi får väl se om Bo hittar något "kryphål". :)

edit:
Eller det hade han väl redan ...
 
Redigerat:
Och hur ofta står en elinst/elektriker och funderar på om en 1,5mm2 går att avsäkra med 20A?
 
Jag skulle gissa att det inte finns någon utbildad ( I Sverige ) elektriker som skulle göra det.
Har aldrig stött på någon som ens föreslagit nått sånt.
Nä, vansinne i mina öron.
 
Då dessutom JFB saknas kan man ju anta att det inte står rätt till här.
 
Mikael_L
mortirolo skrev:
Och hur ofta står en elinst/elektriker och funderar på om en 1,5mm2 går att avsäkra med 20A?
Nej aldrig (i princip aldrig i alla fall). Så långt tycker jag fruppe har helt rätt.
Själv skulle jag inte under några omständigheter gå längre än till 16A på en 1,5mm2, och då endast vid god kylning (t.ex i mark eller klamrad utanpåliggande på vägg) eller som anslutningskabel.

Och så är det dessutom ännu sämre om det skulle vara kontinuerlig last = värmer kabeln mer och slösar mer med onödig energi.


Men Bo har ändå kanske rätt, att det inte nödvändigtvis måste vara fel.

edit:
Och avsaknad av JFB är dessutom fel, som just påpekades igen.
 
Jag tycker det är vilseledande information om nån kommer in och läser att det är OK och går efter det och huset brinner ner...
Jag har iaf fått lära mig att 1.5mm2 - 10A och på senare tid 13A ,
Och 2.5mm2 16A ,
4mm2 20A osv osv .

Ne en tumregel aldrig mer än 13A säkring på 1.5mm2 (inomhus)
Thats it!
 
Det är inte fel att dimensionera en kabel efter den förväntade belastningen. Det vore oekonomiskt annars, och det vore anmärkningsvärt om elinstallatörer inte gjorde det i tillämpliga fall. Är alla förbrukare fast inkopplade har man dessutom utmärkt kontroll på denna belastning.

Även när det gäller uttag så dimensionerar man utifrån att den förväntade belastningen håller sig under det vanliga värdet 10 A. I detta fall måste dock säkringen skydda kabeln mot överlast också, inte bara kortslutning, eftersom man inte har kontroll på max belastning.
 
  • Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Mikael_L
Fruppe skrev:
Jag tycker det är vilseledande information om nån kommer in och läser att det är OK och går efter det och huset brinner ner...
Jag har iaf fått lära mig att 1.5mm2 - 10A och på senare tid 13A ,
Och 2.5mm2 16A ,
4mm2 20A osv osv .

Ne en tumregel aldrig mer än 13A säkring på 1.5mm2 (inomhus)
Thats it!
Det där är bra tumregler.
Men även dina tumregler blir fel ibland. Är det lång ledning eller varmt förlagd måste säkringarna vara mindre än de du nämnde.
Och så kan det vara åt andra hållet också, att man vid vissa gynnsamma tillfällen kan avsäkra högre.

Det är inget konstigt med det. Inte så svårt heller.
 
  • Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Akzid skrev:
Jo visst är det godkänt.. Finns att läsa om i diverse Svensk Standard
var då? jag läser just nu författningskunskap och när jag tittar p ett utdrag av ss 424 14 24 så står det 13A i normal fall och i vissa fall under gynsamma kylningsförhållanden kan säkra 16A. Försöker lära mig mer om att hitta och tolka standarderna så hade varit trevligt om du kunde återkomma med källan tack!
 
Mikael - Absolut!

Men det är därför elektriker behöver utbildning och att det finns striktare regler kring elinstallstioner.
Det är en del faktorer som man måste veta innan man drar den långa kabeln med hög belastning ..
 
Mikael_L
Rätta mig om jag har fel (eller gör tillägg om så behövs).

Men man dimensionerar väl en kabel efter:
1. Värme
2. Kortslutningsström
3. Spänningsfall
4. Utlösningsvillkoret

Och punkt 1. består av flera komponenter, omgivningstemp, kyleffekter (fritt klamrad tål mer än rörförlagd t.ex.) sammanlagring av kablar samt lasteffekt (eller ev överlast).
 
stake skrev:
var då? jag läser just nu författningskunskap och när jag tittar p ett utdrag av ss 424 14 24 så står det 13A i normal fall och i vissa fall under gynsamma kylningsförhållanden kan säkra 16A. Försöker lära mig mer om att hitta och tolka standarderna så hade varit trevligt om du kunde återkomma med källan tack!
Bifogar en liten skärmdump från ELVIS. Detta gäller alltså kortslutning, inte belastning.

Untitled.png
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.