Hej,

Nyflyttad till en lägenhet och huvudsäkringen hemma gick av. Kontrollerade skåpet med mätaren i byggnaden då var det 2 av 3 smältproppen döda.

Jag gick och köpte 16A smältproppar, väl skulle ersätta såg jag att det sitter 20a smältproppar.

Har den tidigare lagt in större än det som behövs eller är det fel avtal? Ser ingen anledning till att det skulle behövas 16A i en trea?

Om det gick en 20A säkring så är det väl troligt att 16A skulle gå ännu fortare eller?

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
A
H Hugoxx skrev:
Hej,

Nyflyttad till en lägenhet och huvudsäkringen hemma gick av. Kontrollerade skåpet med mätaren i byggnaden då var det 2 av 3 smältproppen döda.

Jag gick och köpte 16A smältproppar, väl skulle ersätta såg jag att det sitter 20a smältproppar.

Har den tidigare lagt in större än det som behövs eller är det fel avtal? Ser ingen anledning till att det skulle behövas 16A i en trea?
Du vet väl vad du har för abonnemang? Börja med att titta vad som står i ditt avtal och sätt in rätt storlek.

Om det sitter blå passdelar i botten är det 20 A, om det är gråa är det 16 A.

Vad gjorde du när du lyckades skjuta två huvudsäkringar?

• Gilla
Josth
  • Laddar…
Om lägenheten är byggd på 2000-talet är det ganska vanligt med 3×20 A mätarsäkringar nere i källaren. De ska hålla väldigt bra och inte ge några bekymmer så länge man inte råkar ut för rena kortslutningar i lägenheten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.