En fråga: Vad ska den säkra upp och varför inte använda smältsäkring?

Speciellt under kalla vinterdagar har proppen en tendens att gå då man belastar den mycket. Är säkert något en elektriker skulle kunna rätta till men det skulle vara lättare att bara trycka på en knapp.

Precis vad jag trodde. Men proppautomat läser inte problemet.
Är det huvudsäkringarna så får de inte användas där.
Kolla belastningen på faserna om det är en av de som löser
Fixa det problemet istället

Aha det avgör i så fall för det är en av de 3 huvudsäkringarna in i huset. Då får jag glömma automaten.

Ett problem som så småningom kommer om huvudsäkringarna belastas så mycket att dom går ibland är att värmen som bildas sprider sig i skåpet och anslutningsklämmor och kabelisoleringen förstörs. det brukar innebära att någon vinternatt när alla elektriker ligger och sover så brinner en ledning av och isoleringen är så skadad att man måste byta en bit. Dessutom får du troligen inte tag i någon som kan/vill ställa upp mitt i smällkalla natten.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
elmont skrev:
Ett problem som så småningom kommer om huvudsäkringarna belastas så mycket att dom går ibland är att värmen som bildas sprider sig i skåpet och anslutningsklämmor och kabelisoleringen förstörs. det brukar innebära att någon vinternatt när alla elektriker ligger och sover så brinner en ledning av och isoleringen är så skadad att man måste byta en bit. Dessutom får du troligen inte tag i någon som kan/vill ställa upp mitt i smällkalla natten.
Bra info! Det är inte så illa. Jag kanske bränner 6-7 säkringar på ett år och då när jag belastar mycket.

S
DarrenB skrev:
Bra info! Det är inte så illa. Jag kanske bränner 6-7 säkringar på ett år och då när jag belastar mycket.
Säkringens jobb är ju att brinna av före ledningen gör det. Det fungerar mycket sämre om du gör som du säger. Byter säkringar ofta vid maxbelastning. Det som händer är ju att du värmer upp kabeln ganska mycket innan säkringen blir så het att den brinner av. Sen petar du i en ny säkring som börjar om från rumstemperatur medans kabeln fortfarande är rejält uppvärmd. Det är detta som är farligt med att byta säkring och fortsätta maxbelasta igen.

• Gilla
DarrenB
  • Laddar…
Det är inte normalt att bränna 6 - 7 huvudsäkringar på ett år. Det där bör du åtgärda. Sannolikt går det relativt enkelt att fördela om belastningar mellan faserna så att det blir jämnare belastning.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Nu blev jag orolig. Ska sätta en elektriker på att fördela lasten bättre i så fall.

• Gilla
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
Det kan även krävas uppśäkring till 25a. Det kan en elektriker utföra i samråd med elnät bolaget.

Troligtvis är möjligt att öka till max 25 a. Högre än 25 a kräver ny mätartavla och gissningsvis nya kablar.

Fösta åtgärd är att fördela lasten jämnt mellan faserna. Men ligger man nära 20 a på övriga faser krävs uppśäkring eller montage av en effektvakt.
Vad har ni för uppvärming??

Redigerat:
Det kan vara värt att kolla vilken fas som t
Tvättmaskinen , diskmaskinen amvänder. Många tvättmaskiner är idag enfas anslutna, men anslutńingspunkten var trefasig. I sådant kan det räcka att byta fas på tvättmaskinen.

Mikael_L
Som redan skrivits så löser inte sådan automatsäkring problemet, förutom att den inte är godkänd som mätarsäkring så klarar den dessutom mindre överlast än en normal diazed (som porslinssäkringen heter på murvelspråk).
Löser en vanlig 6-7 ggr per år nu, så kanske en sådan där löser var 10'e minut eller var 10'e sekund, typ, när du kör med överlasten som knäcker den vanliga.

Fördela om lasterna på faserna, och/eller säkra upp är lösningen.

En sak jag förövrigt måste göra själv, då en av mina huvudsäkringar löser 1-2 ggr per vinter.
Men ingen gång denna vinter dock, har säkert med att göra att jag satt in luftvärmepump i garaget coh dessutom flyttade den lasten till annan fas. Men jag har troligen fortfarande dålig balans på lasterna.

Annat än 10 & 16A proppautomater verkar inte finnas i Europa längre.
I Kina finns dock allt från 2 till 32A https://www.alibaba.com/product-det..._1826818966.html?spm=a2700.7724838.0.0.7klJ0h

Det kanske bara är en tillfällighet att den här tråden dök upp nu?
Jag har börjat röja ut en massa gammal bråte från lagret på jobbet, och igår hittade jag låda med 6, 10, 16 & 20A proppautomater, varav en del i obrutna förpackningar, och de har legat orörda där minst så länge jag har jobbat där, snart 28 år.

SueCia skrev:
SDet som händer är ju att du värmer upp kabeln ganska mycket innan säkringen blir så het att den brinner av. Sen petar du i en ny säkring som börjar om från rumstemperatur medans kabeln fortfarande är rejält uppvärmd. Det är detta som är farligt med att byta säkring och fortsätta maxbelasta igen.
I en normal installation är ledningarna vid huvudsäkringarna avsedda för 25A. Alltså värms inte ledningarna upp nämnvärt ifall man använder lägre säkringar även om de överbelastas. Strömmen i ledningarna är ju densamma oavsett om man kör 20A eller 25A säkring. Däremot kan ledningarna värmas upp av själva säkringen som blir varm när den överbelastas.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.