Styrman_jansson skrev:
Mer i inköp men om man vill kan man räkna på förlusteffekten som bara försvinner som värme. Knappast några stora pengar i detta fallet ;) Men vid lite högre effekter kan det på inte allt för lång sikt bli billigare med större area än minsta enligt dimensionering.
Jo, tjena. Är det något man inte gör inom tex industrin och energiverk så är det att överdimensionera. Hade detta varit en betydande punkt så hade man alltid överdimensionerat kablar och trafo.

Med tanke på råvarupriset så kan man förstå att det inte överdimensioneras. Dessutom kan det vara nog så eländigt att handskas med grova kablar. Ska de på köpet överdimensioneras så gör det inte saken bättre. En kabel kan faktiskt bli ordentligt varm innan det finns anledning till oro.

Enligt El-vis (kabelberäkningsprogram) beräkning på belastningsförmåga kan man lugnt säkra 2,5 mm kopparkabel pvc isolerad 20A vid åtminstone 35 graders omgivningstemperatur förläggning C (klammrad på vägg)

Marc

Tackar för svaret...Ja då slipper vi byta både kabel och elektriker....hehe
Man kanske borde köpa El-vis......Det förenklar allt fast det känns inte rätt....

Jag tror jag måste åka in på firman i kväll och kolla El-vis, för jag betvivlar starkt Marc Es påstående ;)

Jag gör det annars kommer vi grubbla hela natten på detta.. ... Jag har en stark känsla av att han har rätt..men vi kan dubbelkolla i morgon

Blev faktiskt förvånad själv när jag kollade:confused: , men jag körde ingen koll på utlösningsvilkoret så jag vet inte om det kan ändra något i sammanhanget.

Marc

gnistjagare skrev:
Jo, tjena. Är det något man inte gör inom tex industrin och energiverk så är det att överdimensionera. Hade detta varit en betydande punkt så hade man alltid överdimensionerat kablar och trafo.
Mina erfarenheter är raka motsatsen. Vissa industrier jag arbetat åt har som regel att alltid gå upp ett steg i area. Dessa har hänvisat till rapporter som visat på en relativt kort återbetalningstid. Speciellt på objekt med hög konstant last.

Och visst kan en kabel bli väldigt varm utan att det är någon fara! Men det går åt ganska mycket effekt att värma upp tex. 70m AKKJ 4x150/41 till låt oss säga 40 grader. Låt oss sedan säga att kabeln ligger där 40 grader varm i 20 år... Det blir pengar.

Och personligen tycker jag det är ungefär lika bökigt att hanskas med 185mm2 som med 150mm2...

Jag jobbar också inom industri, och blir mörkrädd ibland när man ser fastighetsinstallationer, jag skall aldrig drömma om att köra 20A i 2.5A, minst 4A skulle jag dra ut.

Och angående värmeförluster, oftast har man ju mer problem med värme än kyla, så sen för att kyla bort den där extra värmen går det åt ännu mera pengar, och el kommer inte att bli billigare framöver..

/L

Loner skrev:
Jag jobbar också inom industri, och blir mörkrädd ibland när man ser fastighetsinstallationer, jag skall aldrig drömma om att köra 20A i 2.5A, minst 4A skulle jag dra ut.
/L

Ditt inlägg ser lite lustigt ut med alla "A:n".... "köra 20 Ampere i 2,5 Ampere, minst 4 Ampere skulle" :eek:

Vi förstår ju innebörden men använd hellre rätt beteckningar.

20 A i 2,5 mm², minst 4 mm² skulle jag dra ut. :rolleyes:

Mikael_L
Oj vad snygga mm2 (eller kvmm som en del vill använda) du fick till ... :D

Mikael_L skrev:
Oj vad snygga mm2 (eller kvmm som en del vill använda) du fick till ... :D
Prova Tryck ner Alt-knappen samtidigt som du skriver 253 på det numeriska tangentbordet till höger :)
² en annan bra användbar ASCII-kod är 230=µ (åtminstone när man pysslar med elektronik...)

• Gilla
David_Berglund och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.