20A på 2,5mm

7k läst  26 svar

1. rindöbo
    Medlem Nivå 1
    Hejsan

Jag anlitar en elektriker som hävdar att han kan säkra av en 2,5mm kabel med 20A , jag tycker detta låter konstigt då jag vet att andra elektriker använder minst 4mm vid 20A?

Han säger att föreskifterna ger honom rätt till det om det är mindre än 44m ?

Jag vet att en anslutningskabel på 2,5mm kan belastas 20A men om den understiger 2 meter.

Jag tror han har fel, men har inte föreskifterna framför mig.

Vilken föreskift lutar han sig på? Kabel klamrad på vägg fram till värmepump.

2. P
    Medlem Nivå 6
    Jag tycker du ska lita på din elektriker. Har du 13kw elpatron i vp? Jag har heller inte föreskrifterna i närheten men jag skulle tro att han har har räknat med att klamra kabeln på vägg.

3. L
    Medlem Nivå 3
    Han har inte helt fel.
    Om han tänker på utlösningsvillkoret för kabeln skyddad av dvärgbrytare så är det OK men sedan måste villkoret för skydd mot överlast och kortslutning vara uppfyllt. Under gynnsamma kylningsförhållanden så kan det vara tillåtet med 20A för 2,5mm2. Tveksamt i ditt fall. Jag skulle gå upp en storlek i arean.

4. rindöbo
    Medlem Nivå 1
    Hans intresse är att det redan finns 2,5mm framdraget och han slipper ett par timmars jobb, samt kabelbyte.
    Hur ligger det till...
    Kan han göra detta om han har dvärgbrytare istället för vanliga proppar?
    Värmepumpen behöver 20A enl. tillverkares rek. då den innehåller elpatron som kan ta 9 kw.
    Vet någon vad föreskrifterna exakt säger?
    Får man belasta 13 kw på 2,5mm?

5. E
    Medlem · Nivå 21
    Frågan är väl kanske lika mycket om du behöver 9 kW tillskott till värmepumpen? Men det kan man ju inte säga utan att veta vad det är du ska montera in. Måste du köra 13 kW under en lite längre tid kan jag lova att kabeln blir mycket varm.

6. P
    Medlem Nivå 6
    Varm blir den definitivt om den belastas med 13kw en längre tid. Nu är det väl flera effekt steg som reglerar tempen i systemet så 13kw steget borde rimligtvis bara ligga till vid uppstart om du inte bor i en stuga med noll i K värde

7. rindöbo
    Medlem Nivå 1
    Låt mig fatta mig kort.....I vilka fall får du säkra av en 2,5mm kabel med 20A ? då den är längre änn 2 meter...

8. P
    Medlem Nivå 6
    Om du har den instoppad i en frysbox lär det inte vara några problem..

9. P
    Medlem Nivå 6
    Skämt åsido.. Det kan jag kanske ta reda på i morgon om jag får tid över

10. gnistjagare
    Medlem Nivå 5
    I korta drag:
    När du räknar på avsäkring för en viss kabelarea så börjar man med att välja standardsäkring, samt SVlägsta för vald säkring.

Sedan går du igenom vissa tabeller såsom förläggningsätt m.m. I vissa extrema fall tex under datagolv där man har en garanterad temp på +5 till +7 grader så får man en korrektion på kanske 1,2. sedan lägger man ihop dessa koefficienter med varandra (vissa blir lägre än 1 vissa högre) och så får man ett tal som kallas korrektionsfaktor.

SVlägsta delas sedan med denna korrektionsfaktor och du får ett nominellt strömvärde för kabeln.

Och ja, det finns fall då det går säkra av 2,5mm med 20A

11. L
    Medlem Nivå 3
    Öppen, enstaka och fritt förlagd kabel räknas som gynnsammt förläggningssätt. Då är det tillåtet. Samtidigt rekommenderas det att i normalfall inte säkra högre än 10A för 1,5mm2 och 16A för 2,5mm2.
    För min egen del så avsäkrar jag aldrig en 2,5 med 20A.

12. rindöbo
    Medlem Nivå 1
    Det är som jag trodde, den late jäveln har inga mer jobb hos mig......Fan vad luddigt regelverket är....
    Även om han teoretiskt sett kan göra på detta sätt så tycker jag det är för osäkert för min skull.
    Skulle vara kul med en föreskift som får hans tänkande att ta slut.....En hänvisning till paragraf....xx.xx..........
    Han har kopplat in ett flertal värmepumpar på detta sätt, dock endast 1 hos mig...(den ska vi ändra på)

13. L
    Medlem Nivå 3
    Svensk standard 424 14 24 Tabell 4, notering 1

14. gnistjagare
    Medlem Nivå 5
    Luddigt för ett proffs? -Nej!
    För hempulare?- ja det är möjligt, men de skall ju inte göra tolkningarna eller arbetet!
    Du har ju fått en lika säker anläggning som om han skulle använt 4mm2, vill du ha en grövre så får du väl det. Han kan väl lägga en 16mm2 om du så vill?
    min fråga blir istället: Om det nu går att lägga klenare area, varför ha en grövre som kostar mer, om du inte får ut något mer av det?

15. S
    Medlem Nivå 7
    Mer i inköp men om man vill kan man räkna på förlusteffekten som bara försvinner som värme. Knappast några stora pengar i detta fallet ;) Men vid lite högre effekter kan det på inte allt för lång sikt bli billigare med större area än minsta enligt dimensionering.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: