Tack 🤗

halper halper skrev:
Vår gräsmatta har sett likadan ut sen i juni. Klippte sista gången kring skolavslutningen. Nytt för i år är att inte bara saker som jordgubbar och hallon har slokat (stendött), utan vi har även ett körsbärsträd som helt givit upp. I skogen i närheten började rönnarna gå från grönt till brunt i månadsskiftet juli/augusti. Ser ut som sen höst, men utan den gulröda perioden.

Har i år inte ens försökt, för det har liksom inte varit någon mening. Vi har haft bevattningsförbud utan avbrott i 8 år och 2 månader. Hade ca 2 kubikmeter som jag samlade i våras, som jag använt för att rädda träd och buskar. Räknar med fördröjd död på thujan i höst/vinter.

[bild][bild]
Allt går och lösningar finns. Gäller att vara kreativ. Hämta vatten i en å/sjö och ha det i en tank. Och vattna med vattenkanna är ju alltid tillåtet iaf.

Jag har väldigt lite gräsmatta för jag tycker att det är så himla trist att pyssla med den. Den har dock klarat sig långt över förväntan i år. Nu när daggen kommit så är den så grön att jag tyckte att jag kunde våga mig på att stödså några fläckar som såg tunna ut.

Kanske för att jag egentligen bara har gräs på den delen som funkar bäst för gräs? Men rönnar och björkar gick över till höst tidigt i augusti. Jag tror att några av mina små ekar gett upp också.

Det har verkligen inte fallit många droppar regn i sommar. Och alltid mycket mindre än prognosen.

• Gilla
trähandtag
  • Laddar…
Vår gräsmatta här i Västsverige är så varierande då vissa delar har behövts klippas ca tre gånger på två veckor och vissa delar behöver jag inte klippa på flera veckor bortsett från flera öar som ändå växer där i mellan.
Sen tycker jag inte gräsmattan torkat ut som den ofta gör på vissa soliga och höga delar men jag kanske varit snällare med att inte klippa lika hårt unde de torrare perioderna.

I InsidersUnited skrev:
Min är sedan 2018 inte helt som vanligt, vissa delar är forfarande borta.
Jag gjorde en insats något år efter och la på kompostjord och nya frön.

Såhär såg gräsmattan ut Mars 2019...
1787813538185.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

April 2020
1787813609802.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är allt,så före insatsen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.