Snart kommer alternativ till originalet — här är ett:

Kreg edge 02.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Länk till Kregs hemsida: https://www.kregtool.com/kreg-edge-loose-tenon-joiner.html?src=qredgele0526

Länk till tråd på Festool Owners Group där jag hittade infon: https://festoolownersgroup.com/threads/the-domino-patent-expiration-is-nigh.78115/
Där postas även en demo-film från Kreg.

Maskinen släpps tydligen efter sommaren och kan beställas nu för $499,99 för ett komplett kit med bland annat en större fot att använda vid vertikala fräsningar.
Vet inte om/när den kommer till Sverige men bland andra Verkter, Proffsmagasinet, swedendro och schuchardt maskin är återförsäljare för Kreg Tools.

Säkert är att fler snart annonserar sina alternativ, precis som skedde när Feins patent för deras multiverktyg löpte ut.

Det kan bli en trevlig höst för alla oss som inte kunnat motivera kostnaden för en Domino! 😃
//Ronnie

• Gilla
trycklös och 9 till
  • Laddar…
Festool har enligt hörsägen lyckat förlänga patenttiden förut, men nu gick det kanske inte längre. Trevligt för de som inte har någon, då steget upp från kex är rätt stort.

Hep Hep skrev:
Festool har enligt hörsägen lyckat förlänga patenttiden förut, men nu gick det kanske inte längre. Trevligt för de som inte har någon, då steget upp från kex är rätt stort.
Ja om de lyckas hålla toleranserna blir det fint, glappar det (som en del andra kregprylar gör) så kanske det skrämmer bort folk från att leka med trä :(

• Gilla
lynx_se och 2 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:

[bild]

Länk till Kregs hemsida: [länk]

Länk till tråd på Festool Owners Group där jag hittade infon: [länk]

Maskinen släpps tydligen efter sommaren och kan beställas nu för $499,99 för ett komplett kit med bland annat en större fot att använda vid vertikala fräsningar.
Vet inte om/när den kommer till Sverige men bland andra Verkter, Proffsmagasinet, swedendro och schuchardt maskin är återförsäljare för Kreg Tools.

Säkert är att fler snart annonserar sina alternativ, precis som skedde när Feins patent för deras multiverktyg löpte ut.

Det kan bli en trevlig höst för alla oss som inte kunnat motivera kostnaden för en Domino! 😃
//Ronnie
För alla som är redo att beställa skulle jag råda att åtminstone vänta in några trovärdiga recensioner. En gissning är att byggkvalitet och utformning lämnar övrigt att önska för Kreg-varianten.

• Gilla
JerryKallstrom och 3 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
För alla som är redo att beställa skulle jag råda att åtminstone vänta in några trovärdiga recensioner. En gissning är att byggkvalitet och utformning lämnar övrigt att önska för Kreg-varianten.
Säkerligen kommer tillverkare som Makita, Bosch, Dewalt, metabo, hikoki och Milwaukee med flera som gör maskiner för proffs att inom kort presentera sina motsvarigheter. De har haft kännedom om att patentet kommer att löpa ut och har väl redan utvecklat sina egna produkter.

Det finns all anledning att inte bli för köpsugen nu; uppstår inte akuta behov kommer vi snart att ha mer att välja på. Kregs apparat är väl bara ett välkommet första ”vårtecken”…
//Ronnie

• Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
K
Troligen behöver väl dom nya tillverkarna också en viss period av barnsjukdomar. Så att tro att deras ”generation 1” slår Festools är nog att önska för mycket. Men det hela kokar väl ändå ner till pris/kvalité i slutändan, får man good enough för en mindre peng än hela pensionen som Festools nya generation domino nu kostar så kanske det är värt det är skaffa sig en ny pryl.

• Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
konstigt att ingen gjort en kopia tidigare har sett mängder av andra märken som gör kopior

M maria01 skrev:
konstigt att ingen gjort en kopia tidigare har sett mängder av andra märken som gör kopior
Patent..

• Gilla
Bonde50
  • Laddar…
PeterFalun
eller så köper man en festool så slipper man fundera så mycket

• Gilla
saiter och 3 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Patent..
kina bryr sig inte om pant går att köpa direkt kopior av milwaukee med samma färg och logga som orginalet

M maria01 skrev:
kina bryr sig inte om pant går att köpa direkt kopior av milwaukee med samma färg och logga som orginalet
Nu pratar du om direkt piratkopiering, att göra patentintrång är en annan sak.

//Ronnie

• Gilla
Erik_91 och 1 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Nu pratar du om direkt piratkopiering, att göra patentintrång är en annan sak.

//Ronnie
men varför skulle dom bry sig patentintrång det gör dom ju inte finns mängder av fal av företag som har försökt stämma kina företag men dom förlora varje gång

Kommer snart till en Lidl nära dig...

• Haha
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:

[bild]

Länk till Kregs hemsida: [länk]

Länk till tråd på Festool Owners Group där jag hittade infon: [länk]

//Ronnie
Nu är ju kvaliteten på festool oerhört hög samt garantierna. Priset på festool maskinerna är högt, men samtidigt är det en långsiktig investering som betalar sig. Jag är byggare och har använt de flesta märken. Men kvaliteten är i särklass högst hos festool, anser jag.

• Gilla
nyman_666 och 4 till
  • Laddar…
M Magnetic skrev:
Nu är ju kvaliteten på festool oerhört hög samt garantierna. Priset på festool maskinerna är högt, men samtidigt är det en långsiktig investering som betalar sig. Jag är byggare och har använt de flesta märken. Men kvaliteten är i särklass högst hos festool, anser jag.
Kan bara hålla med!

Äger bara en Festoolmaskin, TS55:an. Tokigt nöjd med den och har haft chansen att prova några andra, inklusive Dominon och det är verkligen maskiner i en klass för sig. Absolut.

Men för hobbyister och sällananvändare är det svårt att motivera merkostnaden — det extra Festools produkter ger i jämförelse med andra märken.

Jag har förmånen att få gästspela på ett suveränt snickeri i Lundatrakten och deras kompetens och erfarenhet i kombination med kvaliteten och precisionen i bland annat deras handmaskinpark som uteslutande består av Festoolmaskiner gör att de presterar på absolut högsta nivå. Det är perfekt symbios.

För oss andra dödliga torde vi klara oss bra med det som är ett eller till och med två snäpp under.

För egen del måste jag bli bättre själv innan jag kan börja skylla på mina verktyg.
//Ronnie

• Gilla
trycklös och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.