Här i södraste Sverige har det varit ett skitår avseende odla fin gräsmatta. Det har regnet ca 50 % av normalnederbörd. Lite varmare än normalt. Senaste året har varit torrt. Den egna brunnen håller på att sina och fått prioritera att vattna växter och planteringar, så att de inte ska dö. Har inte kunnat fått ut gödning då det inte fallit tillräckligt mycket. Klippt gräsmattan 6 eller möjligen 7 gånger, mest för att rensa upp. Där gräsmattan dött efter vintern (lite för mycket mask), så har dessa fläckar inte växt igen ännu.

Tror vi får glömma tidigare gräsmattefokus. Har två fastigheter och de får inte en droppe vatten till gräsmatta, trots egen brunn på en av dem. Vatten får de växter som vi tror på för framtiden, men även buskar som tillför skugga.
Bra tråd, för nu finns artiklar om vattenbrist i våra kommunala vattenkällor!👍

2018 tog riktigt hårt på vår gräsmatta, det var ju i princip 3 månader utan regn.

2020 grävde vi ner slang runt om i trädgården för att kunna vattna effektivare.

I år har vi vattnat en del, så gräsmattan har överlevt.

13th Marine 13th Marine skrev:
2018 tog riktigt hårt på vår gräsmatta, det var ju i princip 3 månader utan regn.

2020 grävde vi ner slang runt om i trädgården för att kunna vattna effektivare.

I år har vi vattnat en del, så gräsmattan har överlevt.
Har du egen brunn då?

A AndersS skrev:
Har du egen brunn då?
Yes.

Men tror faktiskt inte det kommunala har haft bevattningsförbud i år. Dock är det lite väl mycket gräsmatta för att köpa finvatten till den 😅

• Gilla
Kustrosen
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Här i södraste Sverige har det varit ett skitår avseende odla fin gräsmatta. Det har regnet ca 50 % av normalnederbörd. Lite varmare än normalt. Senaste året har varit torrt. Den egna brunnen håller på att sina och fått prioritera att vattna växter och planteringar, så att de inte ska dö. Har inte kunnat fått ut gödning då det inte fallit tillräckligt mycket. Klippt gräsmattan 6 eller möjligen 7 gånger, mest för att rensa upp. Där gräsmattan dött efter vintern (lite för mycket mask), så har dessa fläckar inte växt igen ännu.
Varit ett underbart år, som alla övriga år, jag klagar inte, egen Rörspetsbrunn, vattnar mycket, verkligen mycket 🤣, gödat sommar stroller redan 3ggr,,sen kommer stroller höstgödning nästa månad och min Husqvarna 405 VE Nera aka baba yaga tuffar på 🤣🤣🤣🤣
Ingen Kina mammut som river upp gräsmattan här inte........... 😇😇😇
Och JAG, bor i södra Sverige, typ Skåne
Så med andra ord så är jag inte beroende av regn............

• 20260729_204650.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Screenshot_20260825_220029_Gallery.jpg
    Skapa konto
  • Screenshot_20260807_234903_Gallery.jpg
    Skapa konto
  • Screenshot_20260807_234918_Gallery.jpg
    Skapa konto
  • Screenshot_20260807_234923_Gallery.jpg
    Skapa konto
  • Screenshot_20260807_234930_Gallery.jpg
    Skapa konto
  • Screenshot_20260825_220440_Gallery.jpg
    Skapa konto
  • Screenshot_20260825_222020_Gallery.jpg
    Skapa konto
  • Screenshot_20260825_222010_Gallery.jpg
    Skapa konto
  • Screenshot_20260825_221958_Gallery.jpg
    Skapa konto
  • Screenshot_20260825_221943_Gallery.jpg
    Skapa konto
  • Screenshot_20260825_221919_Gallery.jpg
    Skapa konto
  • Screenshot_20260825_221908_Gallery.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
JohnBergq och 4 till
  • Laddar…
Yes.

Men tror faktiskt inte det kommunala har haft bevattningsförbud i år. Dock är det lite väl mycket gräsmatta för att köpa finvatten till den 😅
Här i länet har väl nästan alla det.

F
trähandtag trähandtag skrev:
Äh, skönt att slippa klippa. Vår gräsmatta har varit gul i 2 månader.

F Fideliox skrev:
Äh, skönt att slippa klippa. Vår gräsmatta har varit gul i 2 månader.
Då kallar man det inte en gräsmatta, utan en åker /savann 🤣

F
Baba_yaga Baba_yaga skrev:
Då kallar man det inte en gräsmatta, utan en åker /savann 🤣
Jupp

F Fideliox skrev:
Jupp
Men du kanske sparade dricksvatten istället.👍

Magnus E K
Gräsmattan är ännu inte lika torr som 2018 men närmaste sjö är lägre än någon gång sen jag flyttade hit för 11 år sen; konstaterade idag att bäcken som är enda utlopp är helt torr. Spöklikt tyst där det normalt alltid brukar porla.

Vår gräsmatta har sett likadan ut sen i juni. Klippte sista gången kring skolavslutningen. Nytt för i år är att inte bara saker som jordgubbar och hallon har slokat (stendött), utan vi har även ett körsbärsträd som helt givit upp. I skogen i närheten började rönnarna gå från grönt till brunt i månadsskiftet juli/augusti. Ser ut som sen höst, men utan den gulröda perioden.

Har i år inte ens försökt, för det har liksom inte varit någon mening. Vi har haft bevattningsförbud utan avbrott i 8 år och 2 månader. Hade ca 2 kubikmeter som jag samlade i våras, som jag använt för att rädda träd och buskar. Räknar med fördröjd död på thujan i höst/vinter.

IMG_4440.jpeg
Skapa konto
IMG_4439.jpeg
Skapa konto

• Ledsen
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
2018 tog riktigt hårt på vår gräsmatta,
Min är sedan 2018 inte helt som vanligt, vissa delar är forfarande borta.

Baba_yaga Baba_yaga skrev:
Varit ett underbart år, som alla övriga år, jag klagar inte, egen Rörspetsbrunn, vattnar mycket, verkligen mycket 🤣, gödat sommar stroller redan 3ggr,,sen kommer stroller höstgödning nästa månad och min Husqvarna 405 VE Nera aka baba yaga tuffar på 🤣🤣🤣🤣
Ingen Kina mammut som river upp gräsmattan här inte........... 😇😇😇
Och JAG, bor i södra Sverige, typ Skåne
Så med andra ord så är jag inte beroende av regn............
Ser ut som en golf green. Inte illa.
Själv skulle jag aldrig klara av att hålla en sån perfekt gräsmatta men kul att se när folk är bra på saker man själv inte är så bra på och kan visa upp det 😁👍

• Gilla
breakman och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.