Fotografen Fotografen skrev:
Skala upp båda EK-tåtarna lite länge, 30-40 mm, tvinna med plattång, kapa till 20 mm, vik dubbelt?
Skulle ett proffs göra så? Jag är tveksam.

Mitt problem är löst, för jag har bytt dvärgen till en Hager QC. Den klarar 2 st EK utan risk för glapp. Om jag hade lämnat 2 st EK i hissklämman så hade jag inte tvinnat utan dragit åt hårt, ryckt i ledarna, och sedan dragit åt lite till.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Skala upp båda EK-tåtarna lite länge, 30-40 mm, tvinna med plattång, kapa till 20 mm, vik dubbelt?
Elektriskt sett borde detta vara bästa metoden, men är det enligt praxis OK ???

På 80- talet arbetade jag med apparatskåpsbygge och installation av reservkraft, när man var klar tog man tag i " ruskade" och sedan kände över alla kopplingar, flera gånger hittade man lösa trådar efter att stressat trådningen. Med Wago hade vi inte en enda lös tråd efter testen.

• Gilla
imported_Benno
  • Laddar…
B b_hasse skrev:
Skulle ett proffs göra så? Jag är tveksam.

Mitt problem är löst, för jag har bytt dvärgen till en Hager QC. Den klarar 2 st EK utan risk för glapp. Om jag hade lämnat 2 st EK i hissklämman så hade jag inte tvinnat utan dragit åt hårt, ryckt i ledarna, och sedan dragit åt lite till.
Jag krimpade ihop 2 st 2,5 EK som jag ville ha under samma klämma med en ändhylsa.
Det är till styrningen för vår poolvärme
kan inte se hur det skulle kunna lossna,
Två stycken 2,5 EK kablar med ändhylsa i klämma för poolvärmestyrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I den typen av anslutningar (hissklämmor) fungerar det utmärkt med en ledare på varedra sidan av skruven. Det är en klar fördel om/när man ska dit och "meka" om inte ledningarna sitter fast i varandra.

Här är en bild på 2 EK i en Hager dvärgbrytare. Den på sidan sitter hårt och den i mitten sitter väldigt löst. Hissklämmorna ser inte exakt lika ut på alla fabrikat, men på Hager ska man definitivt sätta båda EK så nära varandra som möjligt, centrerat.

OBS! Det är en testkoppling enbart för fotografering, och jag använde blå EK 1.5 som jag hittade en liten bit av. Jag skulle inte koppla en blå ledare till en enpolig dvärgbrytare :).

Två blå elektriska kablar kopplade i en Hager dvärgbrytare, en hårt och en löst fäst.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
OT Vad skalar du med? Ser riktigt bra ut inte minsta repa eller brottanvisning där.

Mikael_L
Han göt väl på plast på en blank koppartråd ... ;)

• Gilla
b_hasse
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
OT Vad skalar du med? Ser riktigt bra ut inte minsta repa eller brottanvisning där.
Här kommer en bild på tången. Hålet märkt 1.6 är perfekt för EK 1.5

En tång med gröna handtag och storleksguide markerad 1.6 på en dammig yta.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
ABB, Hager och Garo har 2xFK på sina dvärgbrytare

ABB dvärgbrytare med svart spak och etikett på vit bakgrund.
Skapa konto
Hager dvärgbrytare monterad på skena med tydlig märkning och anslutningar. Garo dvärgbrytare med fyra säkringsmoduler för elinstallation

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.