8 281 läst ·
23 svar
8k läst
23 svar
2 st EK 1.5 ut från Hager dvärgbrytare med hissklämma?
Skulle ett proffs göra så? Jag är tveksam.Fotografen skrev:
Mitt problem är löst, för jag har bytt dvärgen till en Hager QC. Den klarar 2 st EK utan risk för glapp. Om jag hade lämnat 2 st EK i hissklämman så hade jag inte tvinnat utan dragit åt hårt, ryckt i ledarna, och sedan dragit åt lite till.
Elektriskt sett borde detta vara bästa metoden, men är det enligt praxis OK ???Fotografen skrev:
På 80- talet arbetade jag med apparatskåpsbygge och installation av reservkraft, när man var klar tog man tag i " ruskade" och sedan kände över alla kopplingar, flera gånger hittade man lösa trådar efter att stressat trådningen. Med Wago hade vi inte en enda lös tråd efter testen.
Här är en bild på 2 EK i en Hager dvärgbrytare. Den på sidan sitter hårt och den i mitten sitter väldigt löst. Hissklämmorna ser inte exakt lika ut på alla fabrikat, men på Hager ska man definitivt sätta båda EK så nära varandra som möjligt, centrerat.
OBS! Det är en testkoppling enbart för fotografering, och jag använde blå EK 1.5 som jag hittade en liten bit av. Jag skulle inte koppla en blå ledare till en enpolig dvärgbrytare
.
OBS! Det är en testkoppling enbart för fotografering, och jag använde blå EK 1.5 som jag hittade en liten bit av. Jag skulle inte koppla en blå ledare till en enpolig dvärgbrytare
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Kabelstorlek yta mm2
El -
Konsekvenser av att koppla in induktionsspis 400 2N~ istället för 400 3N~
El -
AC220 vänster krocksensor defekt
Robotgräsklippare -
Ingen ersättning av byggnadsteknisk problematik pga missad 2-årskoll
Frågor om juridik och fastighetsrätt -
Vill bygga bred (6.2m) gungställning/lekställning utan stöttning.
Byggmaterial & Byggteknik