9 798 läst ·
37 svar
10k läst
37 svar
2-polig jordf.brytare!
Jag förstår inte iheller vad som är så himla krånligt. Skall du bara skydda en enda grupp så hamnar jfb:n efter säkringen, jämför med en portabel jfb. Eftersom du pratar om 13A säkring antar jag att det är en normcentral och du kan förhoppningsvis sätta jfb:n i denna. då är det ju bara att ta fasen från säkringen nollan från nollskenan kopplan in i jfb:n och sedan dra vidare ut i anläggningen tillsammans med jorden.
Får du inte plats i centralen så får du ut och vända i nån extra låda där du placerar jfb:n.

Får du inte plats i centralen så får du ut och vända i nån extra låda där du placerar jfb:n.
Samma sak som jag har försökt uttrycka!MickeM skrev:Jag förstår inte iheller vad som är så himla krånligt. Skall du bara skydda en enda grupp så hamnar jfb:n efter säkringen, jämför med en portabel jfb. Eftersom du pratar om 13A säkring antar jag att det är en normcentral och du kan förhoppningsvis sätta jfb:n i denna. då är det ju bara att ta fasen från säkringen nollan från nollskenan kopplan in i jfb:n och sedan dra vidare ut i anläggningen tillsammans med jorden.
![]()
Många som säger samma sak fast på olika sätt. 

OK jag fattar! Det e ju inte svårare än så! Låt säga nu att han vill ha en 4-polig istället med några skyddade grupper! Då e de väl lämpligt med separata skenor?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Ja, om du ska ha både skyddade och oskyddade grupper. Annars kan du skydda hela centralen med en jfb och det räcker med en skena (dock skiljd från skyddsjorden). En nollskena per jfb altså.sepulnation skrev:
Klicka här för att svara