9 798 läst ·
37 svar
10k läst
37 svar
2-polig jordf.brytare!
Sida 1 av 3
Någon som kan svara på om hur man installerar en 2-polig JFB i en befintlig central där det redan sitter 2 st 20A till pannan? En ny grupp är dragen på 13A som nu skall skyddas, hur gör man med nollan tex? Är det den inkommande nollan som skall in i JFB:n, Fasen kan man väl bygla från ena 20a säkringens undersida? Men det står helt still vad det gäller nollan!
Vet inte säkert men ska inte JFBn koplas in efter 13A säkringen? Och då blir ju fasen direkt från 13A säkringen och nollan från säkringens "nolla" och sedan ut till brukaren.
Jag är visserligen inte elektriker men de gånger jag kopplat in JFB hamnar de före säkringen. Hager har översiktlig info om hur det funkar: http://www.hager.se/files/download/0/229_1/0/jordfelsbrytare.pdf
Kollar på den länken du skrev T-34 och blir då säker på att en tvåpolig JFB ska koplas in efter säkringen. Kolla avsnittet om just dessa. Sidan 5 av 6 "kopplingsschema för inkoppling i gruppledning"
Skall man alltså skapa kontakt mellan jord och nollskenor också vad jag förstår?
Och inkommande nolla till skenan först och sen till JFB:n ?
Vad menar du? När man skyddar hela anläggningen så kommer ju neutral alltid in i JFB först och sedan går den till skenan. Men nu verkar det bli tvärt om!
Alltså Neutral från stigarledning! den som kommer från mätarskåpet i källaren!
Om du kollar på "kopplingsschema femledarsystem" På länken, på sidan 5 så ser du hur jag menar, det är liksom den installationen man är van vid...
Fattar inte denna tråd riktigt.sepulnation skrev:Någon som kan svara på om hur man installerar en 2-polig JFB i en befintlig central där det redan sitter 2 st 20A till pannan? En ny grupp är dragen på 13A som nu skall skyddas, hur gör man med nollan tex? Är det den inkommande nollan som skall in i JFB:n, Fasen kan man väl bygla från ena 20a säkringens undersida? Men det står helt still vad det gäller nollan!
Du ska skydda en ny grupp, men bara denna gruppen. Du vill inte lägga pannan på JFB?
Du har inkommande TN-S system (3 faser, nolla och jord).
Om så är fallet så måste du ha en separat nollskena till den grupp du ska skydda.
Och sen se till att den fas som ska in i JFB inte är kopplad till något annat som du inte vill skydda.
Jag kan inte ge dig en mer utförlig beskrivning eftersom du inte få göra dessa jobb själv. Och jag vill inte att någon är och meka i en central utan att veta vad dom gör. Vill inte ha det på mitt samvete.
Det är precis tvärt om deras ritning. Där ser man tydligt att det ärT-34 skrev:
Mätarskåp-->Huvudbrytare-->Säkring-->JFB-->Last.
Men visst jag kan ha missat något men han frågar efter hur man kopplar in en 2 polig och inte 4 polig JFB. Den JFB jag själv har är bara en på sladd och den är jag säker på att den kopplas in efter säkringen iaf.