9 798 läst ·
37 svar
10k läst
37 svar
2-polig jordf.brytare!
Sida 1 av 3
Någon som kan svara på om hur man installerar en 2-polig JFB i en befintlig central där det redan sitter 2 st 20A till pannan? En ny grupp är dragen på 13A som nu skall skyddas, hur gör man med nollan tex? Är det den inkommande nollan som skall in i JFB:n, Fasen kan man väl bygla från ena 20a säkringens undersida? Men det står helt still vad det gäller nollan!
Vet inte säkert men ska inte JFBn koplas in efter 13A säkringen? Och då blir ju fasen direkt från 13A säkringen och nollan från säkringens "nolla" och sedan ut till brukaren.
Jag är visserligen inte elektriker men de gånger jag kopplat in JFB hamnar de före säkringen. Hager har översiktlig info om hur det funkar: http://www.hager.se/files/download/0/229_1/0/jordfelsbrytare.pdf
Kollar på den länken du skrev T-34 och blir då säker på att en tvåpolig JFB ska koplas in efter säkringen. Kolla avsnittet om just dessa. Sidan 5 av 6 "kopplingsschema för inkoppling i gruppledning"
Skall man alltså skapa kontakt mellan jord och nollskenor också vad jag förstår?
Och inkommande nolla till skenan först och sen till JFB:n ?
Vad menar du? När man skyddar hela anläggningen så kommer ju neutral alltid in i JFB först och sedan går den till skenan. Men nu verkar det bli tvärt om!
Alltså Neutral från stigarledning! den som kommer från mätarskåpet i källaren!
Om du kollar på "kopplingsschema femledarsystem" På länken, på sidan 5 så ser du hur jag menar, det är liksom den installationen man är van vid...
Fattar inte denna tråd riktigt.sepulnation skrev:Någon som kan svara på om hur man installerar en 2-polig JFB i en befintlig central där det redan sitter 2 st 20A till pannan? En ny grupp är dragen på 13A som nu skall skyddas, hur gör man med nollan tex? Är det den inkommande nollan som skall in i JFB:n, Fasen kan man väl bygla från ena 20a säkringens undersida? Men det står helt still vad det gäller nollan!