sepulnation skrev:
Någon som kan svara på om hur man installerar en 2-polig JFB i en befintlig central där det redan sitter 2 st 20A till pannan? En ny grupp är dragen på 13A som nu skall skyddas, hur gör man med nollan tex?
Enklast blir det om du kan gå direkt från en nollskena som inte är kopplad via någon annan jfb direkt till din 2-poliga jfb. Både nolla och fas ska ju igenom den (2-polig).

sepulnation skrev:
Är det den inkommande nollan som skall in i JFB:n,
Vi talar två-polig, dvs en fas in och ut, en nolla in och ut. Se det såhär, om det var en enkel tvåledarkabel, så ska hela den gå igenom spolen (jfb). Alltså nollan dras från nollskenan till jfb till din last.

sepulnation skrev:
Fasen kan man väl bygla från ena 20a säkringens undersida?
Ja under förutsättning att det är den fasen du ska använda, det finns ju tre att välj på.

man får inte lägga 2 trådar på samma klämma/överfall!!

Då måste man alltså inte ha separat noll skena eller?

sepulnation skrev:
Jo, ta en 6mm2 blå FK bit mellan nollskenan där inkommande nolla är ansluten. Koppla denna nya bit 6mm2 till inkommande på JFB. Ta återliggare en bit 6mm2 blå FK från utgående på JFB till den separata nollskenan. På denna skenan ska du sen koppla nollan i den grupp som du ska ha skyddad.

Men jag tycker fortfarande inte att du ska göra det själv.

sepulnation skrev:
Varje jfb måste normalt ha egen nollskena (men det gäller specifikt 4-poliga). Men om din nuvarande befintliga central inte har jfb alls (är normalt nolla och skyddsjord ihopkopplade) fungerar det bra att dra din nolla direkt genom din två-poliga jfb. Eftersom din jfb bara skyddar en grupp kommer det att fungera här sålänge du "matar" den med en ickeskyddad nolla (dubbelskydd vet jag inte riktigt vad totaleffekten blir, ge dig inte in på det).

Men som sagt, osäker konsultera en elektriker.

Usch, vilken rörig tråd! >:(

Du har totalt tre grupper i centralen, två st. 20A och en 13A. Du vill skydda 13A-gruppen med en jorfelsbrytare, men de andra grupperna skall förbli oskyddade. Har jag förstått det rätt? :-/

Om det bara är 13A-säkringen du vill skydda, så låter det vettigast att lägga jordfelsbrytaren efter säkringen. Så slipper du klödda med separata nollskenor.

DVS,
mätarskåp-huvudbrytare-fas/nollskenor-säkringar-jordfelsbrytare-last.

Jag förstår inte vad som skulle vara problemet med att lägga en jordfelsbrytare efter säkringen rent tekniskt, men det kanske finns någon lag mot det, vad vet jag?!

Kan även tillägga att jag inte är behörig.. Jag kanske har fel.. :) :-[

SkaneErik skrev:
Om det bara är 13A-säkringen du vill skydda, så låter det vettigast att lägga jordfelsbrytaren efter säkringen. Så slipper du klödda med separata nollskenor.

DVS,
mätarskåp-huvudbrytare-fas/nollskenor-säkringar-jordfelsbrytare-last.

Jag förstår inte vad som skulle vara problemet med att lägga en jordfelsbrytare efter säkringen rent tekniskt, men det kanske finns någon lag mot det, vad vet jag.
Hoppas verkligen inte det är en lag mot att sätta JFB efter säkring för då visar de helt fel på stället ditt T-34 länkade. Och som jag skrivit förut så är ju alla sladd inkopplade JFB efter säkring.

Det går givetvis att installera en 2 polig jfb EFTER säkring om man så vill.

Jag är faktiskt en nyutbildad förvirrad elektriker :-[, Och farsan har liksom bett mej om hjälp, Lite skämmigt att säga att man inte kan då! Ja det stämmer : 2 st 20A till panna oskyddade, en 13A skall skyddas TNS- system.

sepulnation skrev:
Jag är faktiskt en nyutbildad förvirrad elektriker :-[,
Inget att skämmas för. "Vi är alla barn i början" ;) Men jag skulle nog gå tillbaka till skolan och fråga efter den rätta vägen för att få dett ahelt rätt.

sepulnation skrev:
Jag är faktiskt en nyutbildad förvirrad elektriker :-[, Och farsan har liksom bett mej om hjälp, Lite skämmigt att säga att man inte kan då! Ja det stämmer : 2 st 20A till panna oskyddade, en 13A skall skyddas TNS- system.
Men då tycker jag att du skall göra som jag sa. DVS, du kopplar in allting som vanligt. Sedan slänger du in en jordfelsbrytare på de utgående tåtarna från den gruppen.

nu e de många bud! Tack grabbar! Men jag skulle vilja slippa sätta dit en separat nollskena o sånt krångel, kan inte neutral gå tillbaka direkt genom jfb och sedan till skenan , då slipper man ju extra skena eller? men hur blir det med frånskiljningsskruven, skall den va till eller släppt? Det har jag inte blivit klok på än!

sepulnation skrev:
nu e de många bud! Tack grabbar! Men jag skulle vilja slippa sätta dit en separat nollskena o sånt krångel, kan inte neutral gå tillbaka direkt genom jfb och sedan till skenan , då slipper man ju extra skena eller? men hur blir det med frånskiljningsskruven, skall den va till eller släppt? Det har jag inte blivit klok på än!
Om du gör så så kommer du skydda hela anläggningen.
Eftersom du har ett TNS-system ska skenorna vara skilda.

Har den en central med DIN-skenor kan du köpa
http://www.elbutik.se/group.htm?category_id=7922&Pagenum=2 , Nollplint

Om du har den gamla sortens central vet jag ett sätt, men det är inte rekommenderat eller enligt standard att göra så. Så jag säger inte det.

Förstår inte varför ni ska krångla till det för sepulnation han ska koppla in en 2 polig JFB. Då gör man väll det som är lättast och kopplar in den efter säkringen? Har han en gammal central med porslinssäkringar så är det ju bara att sätta den utanför med en liten normkapsling. Att sedan hela centralen kanske oxå bör säkras upp med JFB är ju inte hans fråga.

Kan kan annars koppla in en 4-polig när man ändå är igång och bara använda den som 2-polig tills han skaffar fler grejer som måste skyddas? Det skall väl gå?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.