Det är tillåtet att placera brytaren ovanför karet, men jag skulle ändå säga att det är olämpligt. Går den verkligen inte att gömma på något annat sätt på sidan? T.ex. där brytarna för belysning sitter som Rrrrr skriver.

Schäfer skrev:
Ja det är ju reparatörens liv så han får värdesätta det själv. Det jag tycker är viktigt är att det skall finnas möjlighet att jobba säkert, sen är det upp till var och en. Men det kan vara osmidigt att brytaren sitter några meter bort. Men det är ju förhoppningsvis inte varje dag den skall användas.
Jag är själv ibland i den sitsen att har man krånglat sig in någonstans och måste ut för att bryta, då kopplar man hellre under spänning.

Säkerhetsbrytaren ska kunna manövreras enkelt från arbetsplatsen och det ska vara tveklöst att man tar rätt brytare (om det finns flera). Tveklöst är det om den sitter i andra änden av anslutningskabeln.

Om det inte sitter säkerhetsbrytare får väl kunden lämna in karet till en serviceverkstad där man har koll på säkerheten. Serviceteknikern ska inte behöva krångla ute hos en kund som inte installerar enligt god sed.

Protte

Man kan väl sätta brytaren under karet?
Det är ju liksom så tillverkaren garanterat har tänkt med sin 1-2m anslutningssladd..

Vilket område räknas undersidan av karet som, område 0?

En tilläggsfråga, eftersom jag ogillar el+ vatten undrar jag om det finns högre kapslingsklass än IP44 på utanpåliggande anslutningsdosor till karet? I så fall vart hittar jag dessa.. Skulle ju kännas ännu tryggare med en spolsäker anslutningsdosa.

Område 1

Ang. dosa finns ju alltid denna :)

402211-jpg.jpg

Eljo har en dosa som håller IP65, går att komplettera med dragavlastning.

Det var en rejäl dosa! Skulle nog pryda badrummet fint!;)

Är det tillåtet att använda en tät kopplingsdosa, typ IP65 för inkoppling av karet, kan dessa på något sätt utrustas med dragavlastning för kabeln?

Finns ju dosor speciellt gjord för ändamålet. Vita snygga anslutningsdosor med dragavlastning. Finns i IP44

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.