5 033 läst ·
22 svar
5k läst
22 svar
2-polig brytare till massagebadkar, placering?
Sida 1 av 2
Vart får den 2-poliga brytaren placeras när det gäller badrum? Det bästa vore med tanke på rummets lilla yta att sätta den ovanför bubbelbadet en bit upp på väggen. Har läst att den måste sitta 0.6m i sidled från karet eller finns det undantag från regeln?
Annars skulle den kuna placeras längs med taket eftersom den utanpåliggande matning går där. Men det blir så fult med en stor brytare vid taket, i så fall sätter jag den vid centralen istället. Utanför dörren till badrummet blir inte heller bra.
Annars skulle den kuna placeras längs med taket eftersom den utanpåliggande matning går där. Men det blir så fult med en stor brytare vid taket, i så fall sätter jag den vid centralen istället. Utanför dörren till badrummet blir inte heller bra.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Vitsen med brytaren är att den ska finnas inom räckhåll från karet att användas vid service av karet så att sätta den vid elcentralen är inte bra.
Protte
Protte
Om Elcentralen sitter precis utanför badrummet mer eller mindre, så ser jag inga problem med detta, med bra uppmärkning alltså.
Om detta är bästa lösningen eller ej vet jag dock inte, var bara min åsikt. ju mindre man slipper ha indraget, speciellt om det är utanpåliggande till badrum, destå bättre enligt mig
Om detta är bästa lösningen eller ej vet jag dock inte, var bara min åsikt. ju mindre man slipper ha indraget, speciellt om det är utanpåliggande till badrum, destå bättre enligt mig
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Och den stackars reparatören ska springa fram och tillbaka med nycklar, det gör han inte utan kopplar och mäter under spänning och det kan vara ohälsosamt.
Protte
Protte
Moderator
· Stockholm
· 57 799 inlägg
Jag tror han menar att reparatören kanske måste slå av och på brytaren typ 5 gånger under ett besök (felsöka, åtgärda, testa, felsök igen, åtgärda, testa osv).
Om då reparatören måste springa iväg genom halva huset varje gång så är risken stor att han mekar med spänning på istället.
Om då reparatören måste springa iväg genom halva huset varje gång så är risken stor att han mekar med spänning på istället.
Ja det är ju reparatörens liv så han får värdesätta det själv. Det jag tycker är viktigt är att det skall finnas möjlighet att jobba säkert, sen är det upp till var och en. Men det kan vara osmidigt att brytaren sitter några meter bort. Men det är ju förhoppningsvis inte varje dag den skall användas.
Genom halva huset?hempularen skrev:
Centralen skulle ju finnas rätt så nära badrummet, klarar han inte av den biten, då är det nog bäst han byter yrke helt, så mycket som jag fått springa när jag arbetade med EL, och med andra arbeten med för den delen.
http://www.ahlsell.se/upload/3132/GU_BadrPlanering_Gust.pdf
Visar olika zoner och hur man får ha EL placerad i Badrumsmiljö, kanske hjälper, inte läst igenom ordentligt själv.
Hoppas du hittar något matnyttigt.
Visar olika zoner och hur man får ha EL placerad i Badrumsmiljö, kanske hjälper, inte läst igenom ordentligt själv.
Hoppas du hittar något matnyttigt.
Redigerat:
