I det hus vi köpte för ca 1 år sedan ingår ett större badrum med bubbelbad. Badkaret står i ett hörn och på väggen ovanför badkaret (ca 30 cm ovanför ) sitter det en eljo trend 2 polig brytare som används för att bryta all ström till bubbelbadet. Enligt badkarets installationshandvisning ska installationen föregås av en arbetsbrytare vilket detta verkar föreställa. Brytaren är av denna typ

https://www.bygghemma.se/hus-och-by...ytare-schneider-electric-trend-2-pol/p-180914

Vi har inte använt badkaret speciellt mycket och det var först nu jag läste någon annan tråd här om våtzoner och ip-klasser som jag började fundera på denna brytare. Jag ringde upp säljaren och tydligen var det han och en "elektrikerkunnig" kompis som gjorde eldragningen till badrummet och påstod att allt vad godkänt. Vi gjorde en besiktning innan köp och inget fanns att anmärka där. Jag snackade därefter med en jag känner som har jobbat som serviceelektriker på en industri som kom och tittade över eldragningarna i allmänhet. Nedervåningen gjorde de som byggde huset och på övervåningen som är byggd i efterhand är det annan typ av eldragning, t.ex. med wagos istället för torix. Han kunde inte se något anmärkningsvärt med eldragningen där uppe i övrigt, allt var snyggt och prydligt vad han kunde tycka. Enda han tyckte såg lite slarvigt var på krypvindarna när man hade gjort mycket kompletteringar av uttag i efterhand etc med EKK och rotdosor, men säkerhetsmässigt inga problem, och det är inget som syns ändå.

Han plockade isär den 2-poliga brytaren och såg att man bakom plastram och knappar hade kompletterat med en tillsats i genomskinlig plast som täckte apparatdosan och verkar fungera som nån vattenskyddande barriär, men han visste inte mer om denna och vilken ip-klass man kan uppnå med den. Gissningsvis trodde han att placeringen av denna brytare var någon form av hjärnsläpp av de som byggde då el-installationen i övrigt såg shysst ut rent visuellt och logiskt.

Så jag frågar forumet, finns det nån chans i världen att det är tillåtet att sätta denna brytare direkt ovanför ett badkar, och om så inte är fallet, hur kan det åtgärdas för att bli godkänt?

/HLH

• Gilla
alm82
  • Laddar…
Den brytaren hade de lika gärna kunna vara utan, den fyller ingen som helst funktion - ett riktigt uselt hempul. Den får under inga omständigheter användas som frånskiljare vid elektriskt underhåll då den dels inte har frånskiljningsegenskaper och dels saknar all form av skydd mot oavsiktlig tillkoppling. Den är heller inte så jättebra placerad i område 1 som det handlar om här.

Om den ska göra nytta bör den först och främst lämpligare placerad och ev bytas till en sort som är låsbar. Den måste inte ha frånskiljningsegenskaper - man kan lika gärna dra säkringen vid elektriskt underhåll.

• Gilla
hemljuvahem86
  • Laddar…
Jag är förvånad, Bo, över ditt återhållsamma tonläge.

• Gilla
hemljuvahem86 och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar!

Ja det stämmer det ser ut som en sån där tätningssats, så vi kan anta att brytaren har IP44. Räcker det för att godkänt använda den som en "on/off" brytare, eller är det bästa att avveckla brytaren helt och hållet och sätta dit ett täcklock? Om underhåll ska göras, då tolkar jag det som om det är godkänt att bryta säkringen?

Det jag främst vill undvika är:

1) personskador om man sprutar en massa vatten på brytare, typ barn som leker med munstycket i badkaret.

2) Att det blir problem att sälja huset en gång i tiden pga detta och en bättre besiktningsman än den vi hade.

Föregående ägare som gjorde installationen hade inga barn, och man verkar inte ha badat speciellt mycket i badkaret, och våra barn är för små för att bada själv än så länge.

Badkaret har dessutom egna strömbrytare för lampa, pumpar etc så knappen fyller ingen egentlig funktion alls. Totalt feltänk uppenbart.

/HLH

De flesta överlåtelsebesiktningar friskriver sig från elinstallationer. Men jag tror t o m klåparna från Anticimex skulle reagera på brytrens placering.
Att ta bort brytaren och ersätta med ett doslock gör saken knappt bättre. Det rätta borde vara att dra nya ledningar i rören i väggen och försöka återställa tätskiktet och ytskiktet.
Eller flytta badkaret. Eller dumpa badkaret.

T Thomas_Blekinge skrev:
De flesta överlåtelsebesiktningar friskriver sig från elinstallationer. Men jag tror t o m klåparna från Anticimex skulle reagera på brytrens placering.
Att ta bort brytaren och ersätta med ett doslock gör saken knappt bättre. Det rätta borde vara att dra nya ledningar i rören i väggen och försöka återställa tätskiktet och ytskiktet.
Eller flytta badkaret. Eller dumpa badkaret.
Men ett doslock utan något bakom blir ju en rent estetisk detalj. Matningen kommer in till badrummet till en kopplingsdosa ip54 vid golvet, sen går det en tändtråd + nolla upp till denna brytare. Vi tänker i så fall avveckla tändtråden så matningen går direkt till badkaret. Apparatdosan ovanför badkaret blir således helt tom. Man kan ju dra en silikonsträng runt locket innan man skruvar fast det så vatten inte kan komma in där och rinna ner till kopplingsdosan.

Att återställa tätskiktet betraktas väl som en omöjlighet med dagens tätskikt. Gör man minsta lilla åverkan eller ens tar bort kakelplattor ska väl hela badrummet rivas ut och göras om är den uppfattning jag fått från detta forum.

Flytta badkaret går inte då det inte finns vattenanslutning någon annanstans till detta, eller ens någonstans det får plats. Dumpa badkaret är ett alternativ men vad ska man ha där i så fall? Kommer se märkligt ut med ett 8 m2 badrum utan vare sig dusch eller badrum. Det är snedtak där badkaret stod så dusch där är omöjligt.

/HLH

Bästa svaret

H hemljuvahem86 skrev:
Matningen kommer in till badrummet till en kopplingsdosa ip54 vid golvet, sen går det en tändtråd + nolla upp till denna brytare. Vi tänker i så fall avveckla tändtråden så matningen går direkt till badkaret. Apparatdosan ovanför badkaret blir således helt tom.
Det visste jag inte. Då är ju doslock ett alternativ.
Jag kan dock tycka att det skulle vara ännu säkrare om du sätter nya kakel just där. Man kan ju klistra en tätskiktslapp bakom.
Visst ä'r det formellt så att man ska riva hela badrummet och täta om ifall mna har gjort någon åverkan på tätskikt. Men jag tror ärligt talat inte att det finns ett enda badrum i hela Sverige där tätskiktet är exakt så tätt som föreskrifterna säger.

• Gilla
hemljuvahem86
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.