titta här:
här har du produktbladet på en Nibe 2020 Denna pump klarar ner till -20 grader utan att stängas av
http://www.nibeonline.com/pdf/639215-6.pdf

Om vi tittar på en 14kW pump, som är den störsa. så ger den bara 6,6kW när det är som kallast....

du bör alltså instalera 2 st 14 kW pumpar för at klara dig, det kallar ialla gall jag regäl överdimensionering

så nog bör man ha 20A huvudsäkrng!!!

CarMan skrev:
titta här:
här har du produktbladet på en Nibe 2020 Denna pump klarar ner till -20 grader utan att stängas av
[länk]

Om vi tittar på en 14kW pump, som är den störsa. så ger den bara 6,6kW när det är som kallast....

du bör alltså instalera 2 st 14 kW pumpar för at klara dig, det kallar ialla gall jag regäl överdimensionering

så nog bör man ha 20A huvudsäkrng!!!
Bra exempel att utgå ifrån. Pumpen har 1.7 i COP vid -20 och 50 graders framledning. Det är vanligt att speca pumpar efter 35 grader framledning. Siffran de angett får mig att tro att COP är över 2 vid -20 och 35 grader fram. Hur mycket sämre än luft/luft är det?

Hur som helst, låt oss ge oss in på din överdimensioneringskalkyl. Säg vi vill att huset vid minus 20 skall klara sig. Säg att vi kommit fram till att en bergvärmepump på 6 kw vid 50 grader framledning är tillräcklig för det. Det innebär att vi behöver en bergvärmepump på runt 8 kw (effekten är oftast angiven vid 35 grader fram).

Skulle jag ge mig på ditt sätt att räkna skulle jag nu hävda att vi nu överdimensionerat bergvärmepumpen med 8/6.6=20%.

Men istället säger jag att det vi ville uppnå var att leverera 6.6 kw vid -20 grader. Det kan vi göra på två sätt, antingen med en bergvärmepump på 8 KW, eller med en 2020 på 14 kw. Inget av detta kallar jag överdimensionerat, jag kallar det dimensionerat rätt och slätt.

Har vi bestämt oss för att vi inte skall klara kallare än minus 20 (vanligt tanke i skåne) finns det ingen anledning att ha någon stor säkring heller.

--- Mats ---

CarMan skrev:
en ska man ska tänka på med luf/vatten är att ditt radiatorvatten går i ute delen, så om det blir stömavbrott & det är minusgrader ute. så har man ett problem efter några timmar... (är man hemma kan man ju tömma den delan av systemet, men är man bortrest är det värre
Är det verkligen så att radiatorvatten går i utedelen ? Är det inte köldmedium i utedelen som leds in till innedelen där det avger sin värme ? Så har jag uppfattat det.
Fungerar din bergvärme bra när det är strömavbrott ? :rolleyes:

jonand skrev:
Är det verkligen så att radiatorvatten går i utedelen ? Är det inte köldmedium i utedelen som leds in till innedelen där det avger sin värme ? Så har jag uppfattat det.
Fungerar din bergvärme bra när det är strömavbrott ? :rolleyes:

ja det är radiatorvatten ute i ute delen.

nej mi begvärme funkar inte vid strämavbrott, men alla mina vatten rör är inomhus, så jag har låååång tid på mig innan det blir minusgrader inne i huset !

Mats Bengtsson skrev:
Bra exempel att utgå ifrån. Pumpen har 1.7 i COP vid -20 och 50 graders framledning. Det är vanligt att speca pumpar efter 35 grader framledning. Siffran de angett får mig att tro att COP är över 2 vid -20 och 35 grader fram. Hur mycket sämre än luft/luft är det?

Hur som helst, låt oss ge oss in på din överdimensioneringskalkyl. Säg vi vill att huset vid minus 20 skall klara sig. Säg att vi kommit fram till att en bergvärmepump på 6 kw vid 50 grader framledning är tillräcklig för det. Det innebär att vi behöver en bergvärmepump på runt 8 kw (effekten är oftast angiven vid 35 grader fram).

Skulle jag ge mig på ditt sätt att räkna skulle jag nu hävda att vi nu överdimensionerat bergvärmepumpen med 8/6.6=20%.

Men istället säger jag att det vi ville uppnå var att leverera 6.6 kw vid -20 grader. Det kan vi göra på två sätt, antingen med en bergvärmepump på 8 KW, eller med en 2020 på 14 kw. Inget av detta kallar jag överdimensionerat, jag kallar det dimensionerat rätt och slätt.

Har vi bestämt oss för att vi inte skall klara kallare än minus 20 (vanligt tanke i skåne) finns det ingen anledning att ha någon stor säkring heller.

--- Mats ---
hur litet hus har du i exemplet???? 6kW vid -20 grader, det är väll vad en välissolerad friggebod drar!
ett normal hus på 120 m2 Drar nog 9kW (om det är lite nyare mad bra snurr i ventilationan så drar det mer)

Mats Bengtsson skrev:
Bra exempel att utgå ifrån. Pumpen har 1.7 i COP vid -20 och 50 graders framledning. Det är vanligt att speca pumpar efter 35 grader framledning. Siffran de angett får mig att tro att COP är över 2 vid -20 och 35 grader fram. Hur mycket sämre än luft/luft är det?--- Mats ---

en luft /luft värmepum jobbar på anat sätt, därför skljer COP drastiskt.

För att värme ett hus vid -20 hehövs kanske 50 gradit radiatorvaten (vilket vi får via an värme växlare= lite för lust & radiator rör som går en bit utomhs= mer förlust)

en luft/luft har kondensorn inne i huset & blåser luften rakt igenom dena. den behöver alltså nte blåsa 60 gradig luft ut i hset, vi nöjer os med 35 gradigt....

CarMan skrev:
en luft /luft värmepum jobbar på anat sätt, därför skljer COP drastiskt.

För att värme ett hus vid -20 hehövs kanske 50 gradit radiatorvaten (vilket vi får via an värme växlare= lite för lust & radiator rör som går en bit utomhs= mer förlust)

en luft/luft har kondensorn inne i huset & blåser luften rakt igenom dena. den behöver alltså nte blåsa 60 gradig luft ut i hset, vi nöjer os med 35 gradigt....
En massa intressanta tekniska detaljer igen, men du utelämnade slutklämmen. Vad har en stor luft/luft för COP vid minus 20?

--- Mats ---

CarMan skrev:
ja det är radiatorvatten ute i ute delen.

nej mi begvärme funkar inte vid strämavbrott, men alla mina vatten rör är inomhus, så jag har låååång tid på mig innan det blir minusgrader inne i huset !
Nja, där är nog du och Daikin inte överens.
http://www.daikin.se/products/altherma/altherma-at-a-glance/default.jsp
"Utomhusdelen nyttjar energin I uteluften och höjer temperaturen till en nivå som tillåter uppvärmning. Värmen överförs via kölmedia i ett rörsystem (som ej kan frysa) till innedelen"

CarMan skrev:
hur litet hus har du i exemplet???? 6kW vid -20 grader, det är väll vad en välissolerad friggebod drar!
ett normal hus på 120 m2 Drar nog 9kW (om det är lite nyare mad bra snurr i ventilationan så drar det mer)
Det här är ju intressant. Så skillnaden mellan behovet och vad luftvattenpumpen ger är egentligen bara 3 kW vid -20 grader. Större delen av Sveriges befolkning bor på platser där det inte ens varit -20 senast 5 åren eller möjligen någon/några enstaka timmar. Ponera löst att vintrarna blir kallare och att det faktiskt är -20 ett helt dygn per säsong, ja vad händer då.
Elpatronen går in, kostnad ungefär 3*24 kr=72 kr/ år.
Lägg till en liten köldknäpp kring -18 så kanske man landar på 100 spänn/år.
Är det lönsamt att dimensionera pumpar efter dessa extremtemperaturer ?

dom aldra felsta värmepumpar fungerar som jag beskrev.
det finns säkert några udda märken med andra lösningar. (annan lösning kräver at kylteckniker anlitas)

Mats Bengtsson skrev:
En massa intressanta tekniska detaljer igen, men du utelämnade slutklämmen. Vad har en stor luft/luft för COP vid minus 20?

--- Mats ---
ingen aning. googla lite så finner du svaret

jonand skrev:
Det här är ju intressant. Så skillnaden mellan behovet och vad luftvattenpumpen ger är egentligen bara 3 kW vid -20 grader. Större delen av Sveriges befolkning bor på platser där det inte ens varit -20 senast 5 åren eller möjligen någon/några enstaka timmar. Ponera löst att vintrarna blir kallare och att det faktiskt är -20 ett helt dygn per säsong, ja vad händer då.
Elpatronen går in, kostnad ungefär 3*24 kr=72 kr/ år.
Lägg till en liten köldknäpp kring -18 så kanske man landar på 100 spänn/år.
Är det lönsamt att dimensionera pumpar efter dessa extremtemperaturer ?

nej, man ska inte sätta in dubbla 14kW pumpar...
man ska ha 20A säkring o låta elpatronen sköta köld topparna

men det vi glömt ät att det är vanligast bland i dag instalerade anläggningar i bruk, att dom bara klarar ner till -10 grader. & det händer ialla fall i betydligt fler ställen på vårt land

CarMan skrev:
ingen aning. googla lite så finner du svaret
Men Carman, du har ju flera gånger berättat hur mycket bättre COP luft/luft har än luft/vatten. Du har själv tagit upp att luft/vatten representeras av nibe 2020 med COP bättre än 2 vid minus 20. Nu kan du ju inte plötsligt säga att du inte vet vad luft/luft har för COP, istället får du ju ge några bra exempel på dessa fantastiska COP-siffror.

--- Mats ---

P
CarMan skrev:
dom aldra felsta värmepumpar fungerar som jag beskrev.
det finns säkert några udda märken med andra lösningar. (annan lösning kräver at kylteckniker anlitas)
Thermia skickar inte heller ut radiatorvattnet utomhus om jag minns rätt, utan använder köldbärare. Men Thermia kanske också räknas som ett udda märke.

CarMan skrev:
nej, man ska inte sätta in dubbla 14kW pumpar...
man ska ha 20A säkring o låta elpatronen sköta köld topparna

men det vi glömt ät att det är vanligast bland i dag instalerade anläggningar i bruk, att dom bara klarar ner till -10 grader. & det händer ialla fall i betydligt fler ställen på vårt land
Om man nu får ut 6.6 kw med en pump, och inte behöver mer, varför vill du fortfarande installera 2 pumpar? Är den andra tänkt som reserv om den första har en ytterdel som har vatten istället för köldmedium och strömmen går under många timmar?

--- Mats ---

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.