16 967 läst ·
122 svar
17k läst
122 svar
2 offerter, L/V eller Berg, Vad välja??
jag har ingen aning om hur du kom fram till 12 starter/ dygn... men det låter som en orimlig siffra. (gissar att troligare ligger på 30 starter/ dygn om du har 100liters volymförstorare, o ännu fler om volymförstorare saknas, gång tiden kan ligga ner imot 7-8 minuter utan volymförstorare)
kortaste gång tid på 12 minuter kan därimo stämma, en siffra som är för låg!
man ska aldrig ha fler än 2 starter / driftstimme, man bör ha 20 min som kortaste drifts tid.
du behöver inte lära mig hur volymförstorare fungerar, jag kan det mycket bra. frågan är hur mycke du kan i ämnet?
man ska aldrig ha fler än 2 starter / driftstimme, man bör ha 20 min som kortaste drifts tid.
du behöver inte lära mig hur volymförstorare fungerar, jag kan det mycket bra. frågan är hur mycke du kan i ämnet?
Om du går in på sidan jag hänvisade till finns det en beskrivning av hur den räknar. Det är inte särskilt komplicerat, Husets effektbehov vid olika temperaturer uttrycks som en effektkurva, och värmepumpens uteffekt anges också som en effektkurva (fast av tredje graden till skillnad från husets som är av första graden). Vattnets volym avgör vid varje yttertemperatur hur snabbt pumpens uteffekt värmer det, och hur snabbt husets effektbehov kyler det. Antalet start stopp blir maximalt när uppvärmningstiden och avkylningstiden summerar till kortast möjliga tid mellan start och stopp.CarMan skrev:jag har ingen aning om hur du kom fram till 12 starter/ dygn... men det låter som en orimlig siffra. (gissar att troligare ligger på 30 starter/ dygn om du har 100liters volymförstorare, o ännu fler om volymförstorare saknas, gång tiden kan ligga ner imot 7-8 minuter utan volymförstorare)
Ditt önskemål på en gångtid på 20 minuter uppnås om volymtanken är på 160 liter, vilket lätt löses med hjälp av en gammal vattenberedare, och på köpet minskar maximala antalet start stopp till 10 (förutsatt att reglersystemet är någorlunda bra).
Har du något bra skäl att denna pump inte skulle vara lämplig?
--- Mats ---
Nibe själva verkar inte tycka att den är lämplig om man utgår från deras spec. jag tolkar deras hemsida så att Fighter-2020-14kW är lämplig vid en årsförbrukning på 37500kWh eller mer och för ett hus som drar 14000kWh så är den i så fall mer än dubbelt så kraftig som den behöver vara. Jag utgår ifrån att man på estimerar erforderlig toppeffekt utifrån årsförbrukningen vilket jag sett göras på flera ställen. Men en tillräckligt stor volymförstorare kanske kan få vilken monsterpump som helst att passa till vilket litet hus som helst, vad vet jag?
dina uträkningar stämmer inte mot mina erfarenheter tyver.Mats Bengtsson skrev:Om du går in på sidan jag hänvisade till finns det en beskrivning av hur den räknar. Det är inte särskilt komplicerat, Husets effektbehov vid olika temperaturer uttrycks som en effektkurva, och värmepumpens uteffekt anges också som en effektkurva (fast av tredje graden till skillnad från husets som är av första graden). Vattnets volym avgör vid varje yttertemperatur hur snabbt pumpens uteffekt värmer det, och hur snabbt husets effektbehov kyler det. Antalet start stopp blir maximalt när uppvärmningstiden och avkylningstiden summerar till kortast möjliga tid mellan start och stopp.
Ditt önskemål på en gångtid på 20 minuter uppnås om volymtanken är på 160 liter, vilket lätt löses med hjälp av en gammal vattenberedare, och på köpet minskar maximala antalet start stopp till 10 (förutsatt att reglersystemet är någorlunda bra).
Har du något bra skäl att denna pump inte skulle vara lämplig?
--- Mats ---
ka ju bero på att vi inte har ett riktigt hus eller någon tiktig vatten volym, du sitter ju bar o stoppar in värden som inte kommer från verkligheten. eller så funkar inte formeln
bra-byggare skrev:Nibe själva verkar inte tycka att den är lämplig om man utgår från deras spec. jag tolkar deras hemsida så att Fighter-2020-14kW är lämplig vid en årsförbrukning på 37500kWh eller mer och för ett hus som drar 14000kWh så är den i så fall mer än dubbelt så kraftig som den behöver vara. Jag utgår ifrån att man på estimerar erforderlig toppeffekt utifrån årsförbrukningen vilket jag sett göras på flera ställen. Men en tillräckligt stor volymförstorare kanske kan få vilken monsterpump som helst att passa till vilket litet hus som helst, vad vet jag?
ja vist ka man ha stor volymförstorare, men då blir systemet trögt.
det man gör ar att man dimensionerar rätt (o jag är normalt den som trycker på att man ska gå upp i storlek på pump !) man man ska inte ha tok stor pump....
läs lite andra inlägg jag skrivit så kanske kan bilda er en bra upfatning om huur det här mar värmepupar funkar, o då specielt inge effekt styrda sådana. Problemet är at dom flästa på marknaden bara kan ge allt eller inget.
En volymförstorare kna kompensera för en hel del. men har du en för stor volymförstorare så kommer du till slut till ett läge att uppvärminingstiden eller avsvalningstiden eller båda blir för lång, varvid det blir hopplöst svårt att få regleringen att fungera. Därför finns det en storlek du inte bör passera. Men fram till dess finns det många fördelar med volymförstoraren.bra-byggare skrev:Nibe själva verkar inte tycka att den är lämplig om man utgår från deras spec. jag tolkar deras hemsida så att Fighter-2020-14kW är lämplig vid en årsförbrukning på 37500kWh eller mer och för ett hus som drar 14000kWh så är den i så fall mer än dubbelt så kraftig som den behöver vara. Jag utgår ifrån att man på estimerar erforderlig toppeffekt utifrån årsförbrukningen vilket jag sett göras på flera ställen. Men en tillräckligt stor volymförstorare kanske kan få vilken monsterpump som helst att passa till vilket litet hus som helst, vad vet jag?
Att estimera baserat på enbart årsförbrukningen ger en god ledtråd, men blir ett lite grovt riktvärde. Som du säger används det rätt ofta. Problemet med att använda bara årsförbrukningen är att du kan ha en samma årsförbrukning baserat på ett väl isolerat hus i ett kallt klimat, eller ett sämre isolerat hus i ett varmt klimat. En skillnad som kan innebära att du bör välja två olika lösningar, men istället kanske du hamnar i en "lagom" lösning, en pump som inte inte är alltför stark när det är varmt, men också en pump som är för klen när det är kallt (viket leder till ett behov av eltillskott). Det sista kostar pengar, men om det är lönt att kompensera för det eller ej beror på kombinationen av husets behov och klimatet det står i.
Nästa steg är att blanda in graddagarna i uträkningen, vilket förbättrar din möjlighet att välja rätt, vilket du också ser användas, om och lite mer sällan. Det är den metoden jag föredrar, kombinerad med at se hur vanligt det är att låga temperaturer som kostar eltillskott inträffar.
--- Mats ---
När du säger att antalet start stopp inte stämmer med dina gissningar, men att gångtiden stämmer bra, så skall du fundera mer på dina gissningar än kalkylerna. Hade gångtiderna blivit fel, då kunde diskussionen om kalkylerna komma upp. Men antalet start stopp är direkt beroende av gångtiderna (som jag skrev innan, varje cykel är en gångtid plus en avsvalningstid). Så antalet start stopp är antalet sådana perdioer som får plats.CarMan skrev:
Men mest intressant av allt, om vi nu bortser från dina gissningar, och bara säger att gångtiden stämmer, som du redan sagt, och därmed antalet start stopp stämmer, har du då något bra skäl att denna pump inte skulle vara lämplig? Ellr är ditt enda argument antalet start stopp?
--- Mats ---
bra-byggare skrev:
Är det start/stopp och gångtid så hör de ihop, och kan kompenseras för, inom vissa ramar, med hjälp av vattenvolym. Då handlar det bara om att göra ett val inom ramen för vad som är lämpligt. Är det COP så är minskat COP och ökat eltillskott två andra motpoler som behöver balanseras när man gör sitt val. Även där handlar det om att välja inom ramen för vad som är lämpligt.
Skälet till att jag frågar är för att höra om Carman (eller någon annan) kan ge fler skäl, några jag inte känner till. Utan att fråga får jag aldrig skälen, bara åsikten att bergvärmepump är bättre än luft/vatten, och undvik att överdimensionera. Men så enkelt är det inte. Ibland är bergvärme bäst, ibland är luft/vatten bäst, och vad som är rätt val och rätt dimension beror på situationen, ett visst eltillskott kan man tjäna på att acceptera, och ett visst eltillskott kan man tjäna på att dimensionera bort. Och ju mer vwrmvatten man vill ha, dess mer påverkar det valet.
--- Mats ---
Nja, tomten är dryga 900 m2 med fin gräsmatta och buskage som jag inte vill förstöra.Leffe_k skrev:
Nu har jag beställt Daikin pumpen och hoppas och tror att detta kommer bli en bra lösning. Installation i slutet av Maj.
För övrigt fattar jag ingenting längre i diskussionen, alldeles för krångliga ord, termer, matematik och dylikt för min del.
Mvh Mikael
med en luft/vatten värmepump, så får man mycket större efekt skilnaer, jämfört med en bergvärmepump.
har man en överdimensionerad värmepump (måttligt överdimensionerad) så kan man via en volymförstorare, kompensera & tillomed kanske få en bättre anläggning.
MEN!
om man har den här 14kW luft/luften som vi tjatar om, dn som nu enligt det extrema exemplet, bara lämnar 6,6 kW när det är -20 grader.
kopplar vi en 5-800liters volymförstorare till den, så får man nog bra gångtider på den varma delan av vintern. men vad tror ni händer med inomhus tempraturen när det är -20 gradet & pumpen som bara då ger 6,6kW ska värma up dssa 800 liter vatten.... det kommer ta för lång tid, så vi hinner få kalt inne inan de hinner ikapp...
Nä det finns inga genvägar, ska man ha luft/vatten så får man säkra up, så man kan köra elpatron för att stötta när det är kalt.
har man en överdimensionerad värmepump (måttligt överdimensionerad) så kan man via en volymförstorare, kompensera & tillomed kanske få en bättre anläggning.
MEN!
om man har den här 14kW luft/luften som vi tjatar om, dn som nu enligt det extrema exemplet, bara lämnar 6,6 kW när det är -20 grader.
kopplar vi en 5-800liters volymförstorare till den, så får man nog bra gångtider på den varma delan av vintern. men vad tror ni händer med inomhus tempraturen när det är -20 gradet & pumpen som bara då ger 6,6kW ska värma up dssa 800 liter vatten.... det kommer ta för lång tid, så vi hinner få kalt inne inan de hinner ikapp...
Nä det finns inga genvägar, ska man ha luft/vatten så får man säkra up, så man kan köra elpatron för att stötta när det är kalt.
Jag förstår inte varför du hela tiden skall ut i dessa extremfall. Innan pratade du om två 14 kw pumpar, vilket jag nu till min glädje ser du slutat med, men bara för att ersätta dem med en 800 liters volymförstorare, herrejistanes, det hade varit lika relevant om du pratade om 3 stycken 14 kw istället.CarMan skrev:med en luft/vatten värmepump, så får man mycket större efekt skilnaer, jämfört med en bergvärmepump.
MEN!
Det är inget extremt exempel att 2020-14 lämnar 6.6 kw vid -20 grader, det är så mycket den lämnar. Och en mindre luft/vatten hade lämnat mindre uteffekt vid -20 grader. Men jag tar det att det enda påtagliga negativa du har att säga är antalet start/stopp, så låt oss klara av den diskussionen.
Redan med en volymförstorare på 160 liter var du nöjd med gångtiden (20 minuter). Det finns alltså ingen anledning att komma hemsläpandes med ytterligare 500 liter tank, så ditt hemska 800 liters exempel lämnar vi därhän.
Du har också skrivit att man inte skall ha fler än 2 starter per timme. Redan med volymtanken på 160 liter hade vi minimum 20 minuters gångtid för att värma upp vattnet. Gångtiden är som kortast när pumpen är som starkast, och när huset belastar värmesystemet som minst. Så precis som du själv skirver, det är på den varma sidan av uppvärmingssäsongen som vi får så korta gångtider.
Det du totalt har missat är att under den varma delen av säsongen tar det huset mycket längre tid att kyla ner det vatten pumpen värmde upp. Huset drar inte 14 kw, huset drar inte i närheten av 14 kw, så när pumpen ägnat 20 minuter åt att värma vattnet får den en lång lång lång paus medans huset tar ut värmen ur det vattnet, en värme som det knappt behöver. Det är skälet till att redan vid 20 minuters gångtid med en 160 liters volymtank kommer vi ner till långt färre start/stopp per dygn än 10.
Högsta antalet start stopp per dygn får vi senare, mellan den varma och den kalla säsongen, när vare sig huset har sin extremt långa avsvalningstid, eller pumpen sin extremt korta (20 minuter) gångtid. Men, gångtiden är nu mycket längre än 20 minuter, och huset är fortfarande inte uppe i sitt fulla effektbehov, så därför behöver vi inte mer än 10 start/stopp per dygn. Dock kan reglersystemet lägga på några extra, men fortfarande väl inom de ramar du själv beskev som ok.
--- Mats ---
Jag är väl medveten om hur värmepump system funkar, både med & utan volyförstorare. (jag haar kopplat en hel del i mit eget värmepumpsystem, både med & volymförstorare) har du nån egen erfarenhet, eller ränkar du med den där formeln du hittat på internet?