16 967 läst ·
122 svar
17k läst
122 svar
2 offerter, L/V eller Berg, Vad välja??
Precis. Skillnaden i förbrukning med bergvärme kontra luft/vatten är ofta inte så stor. Extrainvesteringen för bergvärme tar därför ofta längre tid att få tillbaka än många inser, eller som du visar ovan, kanske inte ens fås tillbaka. Ju bättre isolerat hus man har, ju större delen av förbrukningen som är varmvatten och ju mer söderut man bor, dess mindre blir chansen att extrainvesteringen för bergvärme skall betala sig på rimlig tid.jonand skrev:Merkostnaden för bergvärme enligt de hypotetiska sifffrorna är 40000 kr. Om man räknar med 5% ränta på det så kostar bergvärmen 2000 kr mer per år i ränta på "investeringen". Men man sparar bara 1800 kwh med bergvärme. Elen kostar 80 öre idag så just nu lönar det sig inte i varje fall inte.
Att gissa genomsnittligt elpris om 60 år är ungefär som att gissa vilket väder vi har första maj 2068.
Sen är det en fråga vad man tycker är rimlig tid. Jag anser att risken med en investering som kräver att man räknar över mer än en livslängd för utrustningen man köpt är alldeles för hög för att det skall vara rekommendabelt. Andra räknar gärna på 60 år, och är övertygade att just den här gången kommer de förändringar som eventuellt sker i framtiden inte att innebära att de riskerar sin investering.
--- Mats ---
Jag vet inte vad jag förbrukar, bara vad kalkylerna jag fått säger (ca 25000kwh). Hur bra dom brukar stämma kanske någon annan kan svara på. 250m2 och förort till stockholm.Mats Bengtsson skrev:
Kalkylerna med bergvärme säger ca 8-9000:- / år i uppvärmning och varmvatten.
Kalkylerna med luft/vatten säger ca 12-13000:-/ år i uppvärming och varmvatten.
Offert installation bergvärme ca 160-170.000.
Offert luft/vatten ca 110.000 (har i dagarna fått en ny offert på 80.000 med Daikin vp)
Räknar jag på den större skillnaden mellan de två, alltså 5000:- mindre kostnad med bergvärme och att skillnaden är 50´ i investeringskostnad tar det 10 år innan jag är breakeven. Räknar jag på den mindre skillnaden i förbrukning (säg 4´om året) och att jag kan få l/v-pumpen för 80´. Då tar det istället 20 år.
Med andra ord, det är svårt att förutse hur tekniken,priserna och förhållanden kring skatter etc etc ser ut om 10 år. Ännu svårare att gissa hur det ser ut om 20 år. Därför lutar det i dagsläget åt luft/vatten för min del.
Redigerat:
Det viktigaste att komma ihåg är att de som lämnar offerterna säljer. Det innebär att om det saknas uppgifter och de måste välja väg kommer de att ta en väg som är bra för deras produkt. Så nummer ett är om du kan få fram bättre uppgifter på din gamla elförbrukning och din framledningstemperatur.imported_Anders_S skrev:Jag vet inte vad jag förbrukar, bara vad kalkylerna jag fått säger (ca 25000kwh). Hur bra dom brukar stämma kanske någon annan kan svara på. 250m2 och förort till stockholm.
Kalkylerna med bergvärme säger ca 8-9000:- / år i uppvärmning och varmvatten.
Kalkylerna med luft/vatten säger ca 12-13000:-/ år i uppvärming och varmvatten.
Offert installation bergvärme ca 160-170.000.
Offert luft/vatten ca 110.000 (har i dagarna fått en ny offert på 80.000 med Daikin vp)
Räknar jag på den större skillnaden mellan de två, alltså 5000:- mindre kostnad med bergvärme och att skillnaden är 50´ i investeringskostnad tar det 10 år innan jag är breakeven. Räknar jag på den mindre skillnaden i förbrukning (säg 4´om året) och att jag kan få l/v-pumpen för 80´. Då tar det istället 20 år.
Med andra ord, det är svårt att förutse hur tekniken,priserna och förhållanden kring skatter etc etc ser ut om 10 år. Ännu svårare att gissa hur det ser ut om 20 år. Därför lutar det i dagsläget åt luft/vatten för min del.
Om du bott i huset och inte använt någon typ av värmepump eller braskamin, så är din elräkning en bra väg. 25000 i offerterna bör motsvara 20000 värme plus 5000 varmvatten, och din elräkning bör vara på runt 5000 mer för hushållsenergi. Kan det stämma? Eller har de räknat på 25000 för värme, och 5000 till för varmvatten? Det viktiga här är att se till att offerterna innehåller samma utgångspunkt för värmebvehovet och varmvatten via värmpumpen. Är det så?
Framledningstemperaturen som behövs för att värma huset på vintern får inte vara för hög (beroende på pump levererar den ett max som varierar mellan 55 till 65 grader). Om det behövs mer, kommer du att vara tvungen att gå på eltillskott torts att pumpen är stark nog. Men att döma av den uppskattade förbrukningen bör inte detta vara ett problem, dock är det bra om du har den uppgiften.
Skulle gissa du har fått offerter på bergvärme i storleksordningen 6 KW vid 50 grader, vilket i princip betyder en märkeffekt på runt 7-8 kW. Om det stämmer så är förmodligen storlekten (med ovanstående två förbehåll rätt ok).
Luft/vattenpumpen bör inte vara mindre än 8 kw. Den offererade kostnaden för uppvärmning med luft/vatten skiljer mer till bergvärme än den teoretiskt borde göra. I Stockholm med en totalförbrukning på 25000 borde skillnaden inte bli mer än storleksordningen 2000 kwh per år. Det får mig att tro att luft/vattenpumpen är i klenaste laget (6-7 kw??), bara klarar minus 10 grader, eller att den kommer från CTC, som brukar räkna väldigt försiktigt på luft/vatten. Kan det stämma? Har du en offert med till exempel NIBE eller IVT luft/vatten också med samma förmodade årsförbrukning?
Om vi bortser från offerten för Daikin skulle jag säga att med de offerter du fått in, och med den skillnad de räknar på, det vill säga extrainvesteringen tillbaka på 10 år, skulle jag gått på bergvärmepumpen. Om skllnaden legat på 20 år (som med Daikin) hade jag gåt på luft/vatten. Är effekten på Daikin större än de andra luft/vatten, eller tål den lägre yttertemperaturer?
--- Mats ---
Oj, många frågor. Och jag vet inte vilka jag kan svara på. Huset är under uppförande så vi bor inte i det idag.
Vi gör så här, jag visar mina offerter nedan, det kanske säger något?
1,
IVT Greenline HT Plus C11
uppvärmd yta 280m2 (lite för högt räknat)
Toppeffekt 12,6kw
VV-behov 5000kWh
Framledning 55 grader
Borrhål 172m
Energiförbrukning 29850kWh
Årskostnad med VP = 9420 SEK
2,
IVT Greenline HT Plus C9
uppvärmd yta 235m2
Toppeffekt 10,1kw
VV-behov 5000kWh
Framledning 55 grader
Borrhål 137m
Energiförbrukning 24710kWh
Årskostnad med VP = 8020 SEK
3,
IVT Greenline HT Plus C9
uppvärmd yta 230m2
Toppeffekt 10,8kw
VV-behov 4000kWh
Framledning 37 grader
Borrhål 152m
Energiförbrukning 25450kWh
Årskostnad med VP = 8112 SEK
4,
IVT Optima 1100
Toppeffekt 12,6kw
VV-behov 5000kWh
Framledning 55 grader
Energiförbrukning 26740kWh
Årskostnad med VP = 14180 SEK
5,
IVT Optima 1100
uppvärmd yta 230m2
Toppeffekt 10,8kw
VV-behov 4000kWh
Framledning 37 grader
Energiförbrukning 23860kWh
Årskostnad med VP = 11904 SEK
Jag vet egentligen inget om effekten eller vilka temperaturer Daikin-pumpen ger. Bara ett uppskattat pris på den. Har även en kontakt som säger sig kunna fixa en Nibe L/V till en kostnad på ca 90´.
Detta är en djungel som jag förvirrat mig längre in i ju mer jag försöker förstå.....
1,
Toppeffekt 12,6kw
VV-behov 5000kWh
Framledning 55 grader
Borrhål 172m
2,
IVT Greenline HT Plus C9
uppvärmd yta 235m2
Toppeffekt 10,1kw
VV-behov 5000kWh
Framledning 55 grader
Borrhål 137m
3,
IVT Greenline HT Plus C9
uppvärmd yta 230m2
Toppeffekt 10,8kw
VV-behov 4000kWh
Framledning 37 grader
Borrhål 152m
4,
IVT Optima 1100
Toppeffekt 12,6kw
VV-behov 5000kWh
Framledning 55 grader
5,
IVT Optima 1100
uppvärmd yta 230m2
Toppeffekt 10,8kw
VV-behov 4000kWh
Framledning 37 grader
Jag vet egentligen inget om effekten eller vilka temperaturer Daikin-pumpen ger. Bara ett uppskattat pris på den. Har även en kontakt som säger sig kunna fixa en Nibe L/V till en kostnad på ca 90´.
Detta är en djungel som jag förvirrat mig längre in i ju mer jag försöker förstå.....
Redigerat:
Aha, nybyggt, då förstår jag att du inte har siffrorna, och det gör djungeln mycket värre, brukar alltid hålla mig ifrån kalkyler för nybyggda hus.imported_Anders_S skrev:Oj, många frågor. Och jag vet inte vilka jag kan svara på. Huset är under uppförande så vi bor inte i det idag.
1,
Toppeffekt 12,6kw
VV-behov 5000kWh
Framledning 55 grader
Borrhål 172m
2,
IVT Greenline HT Plus C9
uppvärmd yta 235m2
Toppeffekt 10,1kw
VV-behov 5000kWh
Framledning 55 grader
Borrhål 137m
3,
IVT Greenline HT Plus C9
uppvärmd yta 230m2
Toppeffekt 10,8kw
VV-behov 4000kWh
Framledning 37 grader
Borrhål 152m
4,
IVT Optima 1100
Toppeffekt 12,6kw
VV-behov 5000kWh
Framledning 55 grader
5,
IVT Optima 1100
uppvärmd yta 230m2
Toppeffekt 10,8kw
VV-behov 4000kWh
Framledning 37 grader
Detta är en djungel som jag förvirrat mig längre in i ju mer jag försöker förstå.....![]()
Jag ser på offerterna att du har två sorter, de som räknar på 55 grader framledning (1,2,4) och de som räknar på 37 grader fram (3 och 5). Redan där uppstår första frågan, de radiatorer som skall in i huset, vad är de dimensionerade till för framledningstemperatur? Om de inte är stora nog för framledningen i offert 3 och 5 kan inte de offerterna räcka till. Så detta är första och största frågan för dig att reda ut.
Jag ser dessutom att både offert 3 och 5 samt 1 och 4 använder samma storlek på luft/vatten pumpen som på bergvärmepumpen, vilket hade kunnat förklara varför skillnaden i uppvärmningskostnad blir så stor mellan luft/vatten och bergvärme. En luft/vatten pump på sama storlek som en bergvärmepump kommer att bli för liten om bergvärmepumpen var rätt dimensionerad, och följaktligen blir då extrakostnaden för luft/vatten hög. Nästa fråga blir därför vilken förbrukning de egentligen skall räkna på (förbrukningen före värmepump kan inte variera, den skall vara samma för alla leverantörer, det som kan variera är hur de dimensionerar pumpen och vad de kan spara in).
Offert 1 utgår från att före bergvärmepumpen var värmeförbrukningen 29850 kwh, medan offert 4 som annars ser ut att komma från samma leverantör och samma förutsättningar utgår från att förbrukningen före värmepumpen var 26740 kwh. En liknande skillnad i förmodad årsförbrukning, men mindre, finns mellan offert 3 och 5. Du kommer inte att kunna jämföra offerterna om inte alla räknar på samma förutsättning före värmepump. Det vill säga du får bestämma dig för vad de skall räkna på för utgångsförbrukning. Som du säger lägger sig de flesta kring 25000 kwh, troligen inklusive varmvatten, men de som bygger huset borde kunna ge denna förutsättning. Ge dem allesammans samma siffra att utgå ifrån, annars kan du inte jämföra, men den siffran måste inkludera förutsättningen för framledningen.
--- Mats ---
Jag har golvvärme både uppe och nere samt i garaget. Jag kommer inte ha ett bubbelbad, däremot ett vanligt badkar som förmodligen inte kommer att nyttjas så ofta. Vi är 2 vuxna och en jätteliten, visserligen har vi en vana att duscha ganska länge mellan varven.Mats Bengtsson skrev:Jag ser på offerterna att du har två sorter, de som räknar på 55 grader framledning (1,2,4) och de som räknar på 37 grader fram (3 och 5). Redan där uppstår första frågan, de radiatorer som skall in i huset, vad är de dimensionerade till för framledningstemperatur? Om de inte är stora nog för framledningen i offert 3 och 5 kan inte de offerterna räcka till. Så detta är första och största frågan för dig att reda ut.
--- Mats ---
Jag förmodar att ju högre energiförbrukning, ju större blir fördelen med bergvärmeinstallation? Tycker också det är knepigt att det skiljer i siffror mellan offerterna. Jag har ju helt enkelt talat om vilken storlek vi har och vilka behov vi ungefär har idag. Exakta siffror är väl i princip omöjligt då vi inte bott där än.
Menar du förresten att en L/V ska vara kraftigare dimensionerad än dito BV ?
Om all uppvärmning i alla rum är med golvvärme kan de 37 graderna räcka. Men det måste du få bekräftat av de som deisgnar storleken på slingorna för värmen (husarkitekten, inte värmepumpsleverantören), och om det finns undantag där radiatorer finns och mer värme behövs.imported_Anders_S skrev:
Det är en av grundförutssättningarna och en del av huskonstruktionen. annars kan du hamna i att vissa rum inte blir varma nog. Dessutom kan du inte jämföra offerter, då vissa leverantörer räknat på ett sätt (framledning 37) och andra på ett annat (framledning 55 som säkert räcker).
--- Mats ---
Stämmer, ju mer värme som behövs, dess större fördelen med bergvärme. Dock inte riktigt samma sak med varmvatten.imported_Anders_S skrev:Jag förmodar att ju högre energiförbrukning, ju större blir fördelen med bergvärmeinstallation? Tycker också det är knepigt att det skiljer i siffror mellan offerterna. Jag har ju helt enkelt talat om vilken storlek vi har och vilka behov vi ungefär har idag. Exakta siffror är väl i princip omöjligt då vi inte bott där än.
Exakta siffror kan man inte få, av någon annan än huskonstruktören, som borde kunna ge en den mest troliga bilden. Men oberoende av vilket, du kan inte jämföra offerter så länge alla gissar olika (både framledning, årsförbrukning och varmvatten skiljer). Så även om du inte får en exakt siffra av någon, måste du till slut välja en siffra, och sedan använda den mot alla. Alternativt ställa ett krav att de som levererar garanterar att det räcker till, vilket kan vara svårt att få dem att göra.
--- Mats ---
Glömde svara på sista frågan. Ja, en luft/vatten har som mest effekt på sommaren, och som minst på vintern. En bergvärme har mer konstant effekt. Det är på vintern du behöver mest effekt, vilket innebär att en luft/vatten med samma effekt som en bergvärme kommer att bli underdimensionerad, alternativt bergvämen är överdimensionerad från början. I båda fallen behövs det mer effekt på luft/vatten. Ju varmare klimat, och ju bättre isolerat hus, dess mindre skillnad behövs det mellan pumparna.imported_Anders_S skrev:Jag förmodar att ju högre energiförbrukning, ju större blir fördelen med bergvärmeinstallation? Tycker också det är knepigt att det skiljer i siffror mellan offerterna. Jag har ju helt enkelt talat om vilken storlek vi har och vilka behov vi ungefär har idag. Exakta siffror är väl i princip omöjligt då vi inte bott där än.
--- Mats ---
Ok.
Tack för alla synpunkter Mats. Man är ju som sagt helt och hållet ute i en djungel med det här.
Tack för alla synpunkter Mats. Man är ju som sagt helt och hållet ute i en djungel med det här.
Jo det innehåller alla ingredienser. Svårt område, mycket nytt händer, mycket pengar i omlopp med många hugade, lång investeringshorisont, leverantörerna har olika starka sidor, och marknadskrafterna jobbar för högtryck, och den finstilta delen av kontraktet är lika viktig som tekniken.imported_Anders_S skrev:
Det finns inga garanterat rätt och fel svar, till slut måste man bita samman och ta ett beslut. Gäller att ha tillräckligt fast grund för att passa ens personlighet innan man tar det steget, och hitta en leverantör man har förtroende för.
--- Mats ---
vilket elbolag har du? dom vill jag också ha..........jonand skrev:Merkostnaden för bergvärme enligt de hypotetiska sifffrorna är 40000 kr. Om man räknar med 5% ränta på det så kostar bergvärmen 2000 kr mer per år i ränta på "investeringen". Men man sparar bara 1800 kwh med bergvärme. Elen kostar 80 öre idag så just nu lönar det sig inte i varje fall inte.
Att gissa genomsnittligt elpris om 60 år är ungefär som att gissa vilket väder vi har första maj 2068.