CarMan skrev:
hur litet hus har du i exemplet???? 6kW vid -20 grader, det är väl vad en välissolerad friggebod drar!
ett normal hus på 120 m2 Drar nog 9kW (om det är lite nyare mad bra snurr i ventilationan så drar det mer)
Jag tror du har drabbats av ett tankefel, eller så har vi hittat förklaringen till att du endast kan se bergvärmepumpar. 6 kW vid -20 grader motsvarar för skåne ungefär ett värmebehov (utan varmvatten) på runt 14000 kwh per år, det vill säga runt 19000 kwh per år inklusive varmvatten.

Är din bild att detta är hus som är extremt snåla jämfört med små modernt byggda hus på 120 kvadratmeter?

--- Mats ---

Kolla www.swanstar.se där hittade jag en pump som är väldigt vettig. Har köpt en själv. Fungerar mycket bra!

bergvärme pupar på 6kW räcker inte heller til en normal villa !

luft/luft värmepumpar har bättre cop, så dom inte behöver jobba med så varm kondensor.
jag har aldrig tvivlat på det!

självklart instalerar man inte 2 st 14 kW pumpar om nu 6,6 kW räcker. men en vetig mensika instalerar inte heller en 14kW pump i det huset!

har sett många exempel på där hus i skåne drar mer energi än hus i norrland.
husen i skåne är dåligt issolerade & har för klena radiatorsystem.

du anger en sifra på 14000kWh som förbrukning. detta säger ingenting om husets topp effekt ! (snacka om att snura till det)

CarMan skrev:
luft/luft värmepumpar har bättre cop, så dom inte behöver jobba med så varm kondensor.
jag har aldrig tvivlat på det!
Vi vet du inte tvivlar på det, du har upprepat det många gånger. Men hellre än att höra dig berätta hur säker du är, vill vi att du berättar hur mycket COP en luft/luft pump har vid minus 20 grader, så vi får bakgrunden till ditt uttalande. Du har själv gett oss en luft/vatten med COP bättre än 2 att jämföra med vid den temperaturen.

--- Mats ---

CarMan skrev:
självklart instalerar man inte 2 st 14 kW pumpar om nu 6,6 kW räcker. men en vetig mensika instalerar inte heller en 14kW pump i det huset!
Se där, vi har i alla fall kommit ur ditt krav på att han skall installera två pumpar när en enda pump räcker. Vi är alltså överens om att vi kan klara oss på 6.6 kW vid minus 20, och att detta kan levereras av en enda värmpeump, till exempel en luft/vatten som heter NIBE 2020-14, och vi har ingen anledning att vilja klara kallare temperaturer än minus 20.

Vad är det då för motiveringar du har när du så ståndaktigt säger att det är en dålig lösning, denna gången genom att tala om att den vettiga människan inte köper denna pump trots att den uppenbarligen är tillräcklig för behovet?

--- Mats ---

du var den dumaste jag har pratat med på länge.
man instalerar inte en nibe 2020-14 till ett hus tom har en topp effekt på 6kW kan jag vara tydligare.

vist kan jag lka väl som du surfa runt o hitta en pump med ett vist cop men då alla pumpar har olika cop så är det ju ointressant at se vad just den pumpen jag visar har. de säger u lixom ingen ting!!!

det hela börja med att du trdde att en luft/vatten värmepump gav samma effekt oavsett utomhus tempratur. kan du inte ta att du hade fel? eller varför tjafsar du sönderhela den här tråden?

Redigerat:
CarMan skrev:
vist kan jag lka väl som du surfa runt o hitta en pump med ett vist cop men då alla pumpar har olika cop så är det ju ointressant at se vad just den pumpen jag visar har. de säger u lixom ingen ting!!!

det hela börja med att du trdde att en luft/vatten värmepump gav samma effekt oavsett utomhus tempratur. kan du inte ta att du hade fel? eller varför tjafsar du sönderhela den här tråden?
Där ser man hur otydligt man kan bli tolkad. Vad har jag skrivit som fått dig att tro att jag tror att en luft/vatten har samma effekt oavsett utomhustemperatur?

--- Mats ---

CarMan skrev:
du var den dumaste jag har pratat med på länge.
man instalerar inte en nibe 2020-14 till ett hus tom har en topp effekt på 6kW kan jag vara tydligare.
Jag är inte säker på att du kan vara tydligare. Men jag är säker på att om du skall ge något som skall kunna kallas skäl måste du anstränga dig för att försöka bli tydligare på varför, istället för at bara fokusera på vad du tycker.

Du har själv redovisat att en NIBE 2020-14 inte ger mer än 6.6 kw vid minus 20 grader. Om det nu är så att huset man har behöver 6.6 kw vid minus 20 grader, och man inte vill klara kallare än minus 20 grader, vad är då skälet till att man inte skall välja denna 2020-14?

--- Mats ----

du får ju på tok för många start/stopp. om efekte är orimligt hög

CarMan skrev:
du får ju på tok för många start/stopp. om efekte är orimligt hög
Om effekten är orimligt hög i förhållande till förbrukning och vattenvolymen får man många för många start stopp, så långt kan vi enas.

Men om pumpen nu inte mer än precis levererar vad som behövs, det vill säga den är på 6.6 kw vid minus 20 och huset behöver 6.6 kw vid minus 20, då kan vi ju utesluta "orimilgt hög effekt", eftersom detta är den minsta luft/vatten pump som klarar effektbehovet, effekten är alltså inte orimligt hög.

Om huset sedan har en naturligt vattenvolym på 100 liter i värmesystemet, och att man till det har en volymtank på 100 liter, då får man när det är som värst 12 start stopp per dag, och kortaste gångtid på pumpen av 12 minuter (titta gärna på http://www.mibnet.se/house/heating/TemperatureBasedHeatInvestmentCalculationForm.php).

Då har vi både ett rimligt antal start/stopp (när det är som värst, på våren respektive hösten, mitt mellan varmt och kallt), en ganska kort gångtid (lättreglerat) och en enkel möjlighet att öka volymtanken ytterligare för att få ännu förre start stopp utan att driva iväg gångtiden för långt.

Med andra ord, inget problem alls så länge pumpen är dimensionerad för huset och vattenvolymen.

Har du något bra skäl att denna pump inte skulle vara lämplig?

--- Mats ---

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.