Så, nu har jag äntligen pratat med min elektriker.

Kom fram till att vi byter hela centralen istället.
Kommer göra en 3-fas grupp så llvp får en egen personskyddsautomat.
Kyl/frys kommer få egen personskyddsautomat
förråd/garage får en egen personskyddsautomat

Resten kommer dela på en 3-pol jfb.

så inköpslistan blir
hager gamma 4x13
1st 3pol C10A Dvärgbrytare
3st 1pol C16A Dvärgbrytare spis (vet inte ifall en 3pol 16A är bättre, men häll och ugn kommer väl ha olika faser, den dan jag byter?)
3st Personskyddsautomat C10 30mA
ist 4pol 25A jfb
20st 1pol c10 Dvärgbrytare (även värmen som är 3-fas kommer ha 1poliga tyckte han, vet inte varför dock)
2 st 40A huvudbrytare.

Så till den stora fråga, behöver jag köpa fler saker? Grov kabel tar han med sig 6mm2 eller vad det du är, men annat som kan behövas till centralen?
Fasskenor?

Något som verkar fel?

Märken kommer blir siemens, ABB, hager, hager Quick Connect och möjligtvis garo

Och det är ju trevligt om all kan monteras eller demonteras med fasskenan fastmonterad, borde ju sanbba upp lite för elektriken och förenkla för framtiden.
Dock inte alltid lätt och veta ifall detta funkar.

Hur är det att blanda hager Quick Connect och vanliga med skruv i samma central?

I gamma kan man släppa hela dinskenan, så inga problem och plocka bort en hel rad... Har väl ingen större betydelse om du blandar, men byter man en hel central brukar man ju köpa mtrl samtidigt å då blir allt likadant för det mesta!

Tänk på att du måste ha en enkom fasskena till Hagers QuickConnect, om du ska använda dig av det. Går även att skruva fast RK6, blir nog lite billigare. Men det går otroligt fort om man kör QC hela vägen

bjarne1 skrev:
Kommer göra en 3-fas grupp så llvp får en egen personskyddsautomat.

LVPn skall nog helst ha en 300 mA brandskyddsautomat. Om den inte är ansluten med stickpropp förstås.

Nja, det är väl frånluftsvärmepumpar och bergvärmepumpar som kräver 300 mA's genom sina större motorstyrningar?
Jag kör en 30 mA's jfb till hela mitt hus inkl LVP och jag känner inte till någon LVP som kräver 300 mA's

/Kent

Den kommer sitta med stickpropp, den fasen går bara till uttaget bredvid LLVP.

mycke_nu skrev:
LVPn skall nog helst ha en 300 mA brandskyddsautomat. Om den inte är ansluten med stickpropp förstås.

Nu lutar det år att jag kommer köpa
SiemensC10 1-pol för 29:- st. Känns som en bra produkt till ett bra pris.

Så alla dvärgbrytare, HB och personskyddsautomater blir siemens.
Rest jfb blir en hager. normcentralen en hager.
Inga quick connect blev det.

Rikard Ågren skrev:
Går även att skruva fast RK6
Har läst nånstans att det ska vara 10mm2 som kopplingstråd i centraler nu för tiden. Nån som vet om det stämmer?

Bo.Siltberg skrev:
Har läst nånstans att det ska vara 10mm2 som kopplingstråd i centraler nu för tiden. Nån som vet om det stämmer?
Tidigare hade man ett krångligt sätt att räkna baserat på gruppsäkringarnas antal och storlek. Numera gäller att arean skall vara 'tillräcklig'. Normalt är RK6 fullt tillräckligt.

U
Detta med flera grupper i samma rör är ett av naturliga skäl återkommande ämne. Oftast besvarat med samma sak, dvs att det är tillåtet om man antingen drar allt dubbelt alternativt delar jord och nolla men använder olika faser.

Nyfiken då jag själv bott i flera äldre lägenheter med allt vad det innebär av delade rör skulle jag gärna se en hänvisning till de föreskrifter som rör delning och gemensamma ledare. Jag har framför allt aldrig sett flera framdragna jordledare hur mycket man än dubblerat av fas och nollor. Har elektrikerna helt enkelt givit vika för omständigheterna - i regel är det ju nog svårt att få i fler grupper i gamla pansarrör utan att också behöva tvinga in fler jordledare - eller finns någon gråzon i regelverket här?

Man kan och får 'fuska' med skyddsjordsledaren om speciella omständigheter föreligger. Skyddsjorden är ju vid fel bara aktiv så att säga, en mycket kort tid och risken att det ska bli flera fel exakt samtidigt är väl inte så stor. Sen kan ju var och en tänja på begreppet 'speciella omständigheter'... Men detta är inget för en 'hempulare' att hålla på med...

Men.... varför skall du blanda olika fabrikat? Även om man nu inte skall stå och beundra centralen dagarna i ända så ser det trots allt så mycket bättre ut med enhetliga moduler. Till industri/företag använder vi i 9 fall av 10 MG/ABB och till privatpersoner blir det idag nästan uteslutande Hager QC. Inte bara är prisskillnaden liten - utan jämnas i princip ut av tidsbesparingen du har vid installationen.

Men som sagt... det är bara vad jag tycker... :)

Varför blanda? Pris så klart
Om jag skulle köpa allt hager skulle det kosta 4400 + central
Nu kostar det 1600 + central, och allt är siemens

4pol jfb ej medräknad då jag redan har köpt den billigt (ny)

Vet inte ifall siemens har bra kaplslingar, men hagers gamma verkar folk gilla så då kan jag väl köpa den. Dock lite "dyr", 4x13 moduler 725,00/st +frakt :) Behöver 40 platser + framtidssäkra lite. Men leverantör har inte hager tyvärr.

Men Siemens är väl ett bra märke?
Och till 29kr/st så är det billigare än det sämre garo, hager kostar 48:-/st.
Och hagers Personskyddsautomat är dyr, mer än dubbelt mot siemens.

Minsta area vid upp till 25A huvudsäkring är 10kvmm för penledare, 6kvmm för samtliga andra ledare, alltså även jordledare i en TN-S-matning.

I nuläget har jag 16A huvudsäkring. Men kabelstorlek får min elektriker ha koll på.

Apprentice skrev:
Minsta area vid upp till 25A huvudsäkring är 10kvmm för penledare, 6kvmm för samtliga andra ledare, alltså även jordledare i en TN-S-matning.

Hur är siemens normcentraler? (typ 4x13)

Apprentice skrev:
Det du pratar om är minimiarea för huvudledningen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.