14 311 läst · 12 svar
14k läst
12 svar
2 eller 3 stav ek?
Halva huset ska få parkett, men ogillar dagens idé om miljarder kvistar och annat.
-inväntar offerter på "dö" parkett eller snarare mer utvald.
Men, så funderade jag på detta med 2 eller 3stav... att välja 2stav borde väl i sig ge ett lugnare intryck, eller? så stora ytor som jag ska ha, känns som om 3 stav skulle ge ett vildare intryck.
Inte lätt för er att svara på kanske men någon mer har ju kanske klurat på något liknande och kan säga hur erat tänka gick..
-inväntar offerter på "dö" parkett eller snarare mer utvald.
Men, så funderade jag på detta med 2 eller 3stav... att välja 2stav borde väl i sig ge ett lugnare intryck, eller? så stora ytor som jag ska ha, känns som om 3 stav skulle ge ett vildare intryck.
Inte lätt för er att svara på kanske men någon mer har ju kanske klurat på något liknande och kan säga hur erat tänka gick..
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 1 887 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 1 887 inlägg
Det mycket olika varianter av livlighet i olika golv. Har ett 2 stavs vitoljat Berg&berg ask. Dom kallar det 'spader' men det finns både mer och mindre kvistar och därmed livlighet. Titta på det också
Men visst ett 2stav blir lugnare än ett 3stav. Stavarna på ett 2stav är inte bara bredare dom är längre också.
Ett golv med riktigt lite kvistar blir riktigt tråkigt. Vi hade en sådan provbit hemma och den var riktigt tråkig. Såg ut som ett plastgolv.
Hur stor yta är det du ska lägga? Hur kontinuelig stor yta
Men visst ett 2stav blir lugnare än ett 3stav. Stavarna på ett 2stav är inte bara bredare dom är längre också.
Ett golv med riktigt lite kvistar blir riktigt tråkigt. Vi hade en sådan provbit hemma och den var riktigt tråkig. Såg ut som ett plastgolv.
Hur stor yta är det du ska lägga? Hur kontinuelig stor yta
Kolla in kährs, de har en guide i vilka situationer som det ena eller andra rekomenderas.
ca 50 kvadrat fast det blir U format.. halva sidan av huset, öppen planlösning mellan kök och vardagsrum fast ett trapphus i skär av lite från att vara en ända stor fyrkant.
mors lägenhet la vi ca 60kvadrat med vanlig parador... retar mig än på kvistmärken som jag relaterar med brännmärken, och andra märken.. vill ju inte gå och störa mig på det här hemma också.
mors lägenhet la vi ca 60kvadrat med vanlig parador... retar mig än på kvistmärken som jag relaterar med brännmärken, och andra märken.. vill ju inte gå och störa mig på det här hemma också.
Medlem
· Västernorrland
· 152 inlägg
Vi lade ett mattlackat, borstat plankgolv (enstav) på bottenvåningen och tvåstav på övervåningen. Borstningen gör väldigt fina mönster, särskillt på plankvarianten. Det har minimalt med kvist men är på intet sätt livlöst. Så avsaknad av kvist behöver inte alls vara lika med livlöst tycker jag.
Om du har så pass stor yta som 50 kvm tycker jag att du även ska kika på plankvarianten också.
Om du har så pass stor yta som 50 kvm tycker jag att du även ska kika på plankvarianten också.
Du nämner inte träslag, är det ek? Jag har ask, och här finns det inte en kvist, men det är livligt då ask har mycket mörka partier.
Ek blir mörkt med tiden, ek är alltid snyggt nylagt, men mörknar/gulnar snabbt. Så om du vill ha snygg ekparkett, kör på 2-stav det var de som var lungnast till ytan då jag letade.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Kör du öppnare eller större ytor så blir lätt 3-stav på tok för plottrigt. Det beror dock på om stavarna ser "lika" ut eller om de skiljer sig. Typ "rökt ek" eller andra färger blir lätt plottrigt som fasiken. Sedan beror det på om du kommer täcka mkt av golvet med matta eller så. Jag rekommenderar helplank eller 2-stav om det är större blottade ytor iaf.
tänk vilket problem. husbygget står snart still för att jag inte kan hitta en parkett, hehe
lite vilseledande prover dom visar i butik, de provarna är ju helt utan kvistar osv, sen när man väl lägger det så ser det ut som hejsansvejsan
lite vilseledande prover dom visar i butik, de provarna är ju helt utan kvistar osv, sen när man väl lägger det så ser det ut som hejsansvejsan
Redigerat: