20 320 läst ·
100 svar
20k läst
100 svar
2,75 timmars jobb för att installera en kommod och tillhörande kran
Men det är ju ingen bilverkstad. Det är en anläggning för montörer. Självklart byter riktiga bilmekaniker toppackning fortfarande.blackarrow skrev:
Jag hade hantverkare hemma som tog in en extra hantlangare till vissa moment. Det känndes okay.
Det är väl lite svårt att fatta löneläget och dagens arbetsätt. Jag var tillräckligt praktiskt lagd för att byta topplockspackningen på min första bil. Det kostade 400 kr + moms att plana topplocket och jag gjorde resten av jobbet själv.
Frågade nyligen om vad byte av en topplockspackning kostade på en märkesverkstad . Verkstadskillen drog på det... Nja, eh, nä det går ju inte att göra sånna jobb. Vi byter hela motorn. Räka med 70-80 tusen... 😱
Om jag fattat det rätt så var dom alltså på plats i 2timmar 45minuter plus 15min resväg enkel.
Nu vet jag inte hur det tar 2h45min för att byta en kommod men säg att det jävlades så det stämmer.
2tim45min + 30min resa + 15min admin/plocka delar/slänga skräp.
3tim 30min PER person.
I vissa fall innebär det t.ex 7-11 då man inte kan åka på ett annat jobb i 30min.
Jag hade nog lagt in 4timmar på det jobbet.
Hade en fullbetald kollega varit med hade det blivit 8timmar.
Cirka 8timx800kr=6400kr + bil
Minus rot så runt 5000kr
Skulle tro att det var en praktikant som var med eller att företaget ansåg att det inte kunde faktureras två personer på ett sånt jobb.
Bara för att förtydliga. En person 2 timmar plus resa låter rimligt. Förutsatt att det inte ska köras nånting på soptippen o.s.v.
Men 2,5timmar kan bli 3tim på fakturan ändå pga påbörjad timme.
Nu vet jag inte hur det tar 2h45min för att byta en kommod men säg att det jävlades så det stämmer.
2tim45min + 30min resa + 15min admin/plocka delar/slänga skräp.
3tim 30min PER person.
I vissa fall innebär det t.ex 7-11 då man inte kan åka på ett annat jobb i 30min.
Jag hade nog lagt in 4timmar på det jobbet.
Hade en fullbetald kollega varit med hade det blivit 8timmar.
Cirka 8timx800kr=6400kr + bil
Minus rot så runt 5000kr
Skulle tro att det var en praktikant som var med eller att företaget ansåg att det inte kunde faktureras två personer på ett sånt jobb.
Bara för att förtydliga. En person 2 timmar plus resa låter rimligt. Förutsatt att det inte ska köras nånting på soptippen o.s.v.
Men 2,5timmar kan bli 3tim på fakturan ändå pga påbörjad timme.
Enkelt och korrekt svarat.
Du har lärt dig en läxa.
Var frågvis nästa gång.
Det krävs inte 2 man för att skruva fast en kommod och en kran.
Om kommoden är väldigt stor så hade du kunnat hjälpa till då du var hemma.
Så nästa gång så fundera på om du själv kan göra jobbet, om inte så tillåt verkligen inte 2 gubbar vara där för att göra enmansjobb.
Du har lärt dig en läxa.
Var frågvis nästa gång.
Det krävs inte 2 man för att skruva fast en kommod och en kran.
Om kommoden är väldigt stor så hade du kunnat hjälpa till då du var hemma.
Så nästa gång så fundera på om du själv kan göra jobbet, om inte så tillåt verkligen inte 2 gubbar vara där för att göra enmansjobb.
Din ursprungliga fråga var om tidsåtgången är rimlig. Det är inte helt lätt att förstå vad du vill. Du skriver också i tråden att priset var billigt? Det verkar du inte tycka i andra inlägg.Torbjörn Lindholm skrev:
Du kanske är sur för att du inte fick nåt medhåll utan mest folk som tycker du fått en bra deal? 🤔
Du borde hur som helst inte tänka mer på detta. Du har inte blivit lurad, du kan släppa det.
Husägare
· Klagshamn
· 109 inlägg
Ett dåligt utfört jobb är något helt annat än detta eviga ifrågasättande av tidsåtgång, körtid, tid för materialinköp osv. Hur tror ni hantverkarfirmorna betalar sina anställdas löner?Torbjörn Lindholm skrev:
Tror fan att man är rädd för att anlita hantverkare när det ofta blir något!
Anlitade stans största rörmokarfirma för att montera ett element i ett nytt rum och gubben sätter det över eluttaget. När jag påtalar det så blåljuger han och säger att det inte var då han gjorde monteringen. ”Ord står mot ord” tillade han. Firman backade och skulle bjuda på besöket som tillkom men efter några sökningar på nätet kunde jag konstatera att vissa av delarna för monteringen hade ett pris på fakturan som låg runt 150 % över de priser som jag som privatperson kunde hitta på nätet. Så jag antar att hans extrabesök hamnade bland kostnaden för dessa istället.
grundpris omfattar 2 timmars arbete plus framkörningsavgift = 2380kr
Så visst det är mycket billigt, jag blev mest fundersam på hur det kan ta nästan 3 timmar. Pengarna som tillkommer kan jag leva med men det är principen.
Jag var på plats. 2,75 timmar
Antingen försöker dom hålla nere timpriset men måste då fakturera för varenda minut som har lagts ner på just ditt jobb (allt från körtid, tid för materialinköp, planering, telefonsamtal, raster osv). Eller så har dom ett betydligt högre timpris men tar då bara betalt för tiden dom varit på plats hos dig. Oavsett så ska dom anställdas lön betalas och det ska gärna bli ett par kronor över till ägaren.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 246 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 246 inlägg
Hur kan man känna sig lurad av 2,75 Tim debiterat tid. Hur ska man kunna bedriva en verksamhet när privatpersoner gnäller på det. Problemet är att privatpersoner som aldrig har drivit ett företag vet vad det innebär.. En lön kostar uppskattningsvis 70000kr/månad +bil+telefon+lokal+arbetskläder etc….BirgitS skrev:
Väldigt små jobb blir aldrig "rimliga".
Desto mindre jobb desto sämre valuta för pengarna.
Faktiskt hands on fysisk arbetstid på plats äts upp av ställtid.
Numera räknar jag alltid på att det blir närmare en halvdag för en hantverkare, hur litet jobbet än är.
Det ska först göra platsbesök för att mätas och skrivas shoppinglista, åka till Ahlsell och handla, tillbaka och utföra själva jobbet och vipps så är det dags lunch.
Är det inte något akut jobb så rekomenderar jag alltid att man tar en funderare om det finns fler småsaker man behöver hjälp med när man ändå ringer dit hantverkaren. Har man 2-3 småsaker man kan ta vid samma tillfälle så behöver det inte kosta många kronor mer än att bara fixa 1 grej.
Bättre ekonomi för kunden och mer attraktivt jobb för hantverkaren.
Ingen hantverkare vill hasta runt fakturera 7-8 småjobb á 1 timme per dag.
Desto mindre jobb desto sämre valuta för pengarna.
Faktiskt hands on fysisk arbetstid på plats äts upp av ställtid.
Numera räknar jag alltid på att det blir närmare en halvdag för en hantverkare, hur litet jobbet än är.
Det ska först göra platsbesök för att mätas och skrivas shoppinglista, åka till Ahlsell och handla, tillbaka och utföra själva jobbet och vipps så är det dags lunch.
Är det inte något akut jobb så rekomenderar jag alltid att man tar en funderare om det finns fler småsaker man behöver hjälp med när man ändå ringer dit hantverkaren. Har man 2-3 småsaker man kan ta vid samma tillfälle så behöver det inte kosta många kronor mer än att bara fixa 1 grej.
Bättre ekonomi för kunden och mer attraktivt jobb för hantverkaren.
Ingen hantverkare vill hasta runt fakturera 7-8 småjobb á 1 timme per dag.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 246 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 246 inlägg
Man känner sig lurad när man inte får reda på innan vad som gäller. Om hantverkare innan säger att detta kommer att ta 3 timmar arbetstid och 1 timme restid plus servicebil vilket blir x kronor så kommer man inte att känna sig lurad när det blir så. Till skillnad från när hantverkaren innan bara säger att det är ett litet jobb och vi tar inte mer än x kronor i timmen.S Staffan123456789 skrev:Hur kan man känna sig lurad av 2,75 Tim debiterat tid. Hur ska man kunna bedriva en verksamhet när privatpersoner gnäller på det. Problemet är att privatpersoner som aldrig har drivit ett företag vet vad det innebär.. En lön kostar uppskattningsvis 70000kr/månad +bil+telefon+lokal+arbetskläder etc….
När man läser att folk gnäller över en sån här sak så förstår man att många hantverkare inte vill jobba mot privatpersoner och framförallt småjobb. Herregud.....Torbjörn Lindholm skrev:
Redigerat: