20 319 läst ·
100 svar
20k läst
100 svar
2,75 timmars jobb för att installera en kommod och tillhörande kran
oavsett hur dålig marknaden är så aktar sej företagen mot besvärliga kunder om dom kanBirgitS skrev:
Ja, det är ju det bedrägligt beteende hos företag leder till. Vilket ger hantverkare färre jobb.
Uppenbarligen är det ofta inte lätt och tacksamt att ha att göra med hantverkare heller. Det är nu en begynnande dålig arbetsmarknad för olika typer av byggjobb och då gäller det nog som hantverkare att kunna ge ett gott intryck bland presumtiva kunder om man vill ha in några pengar framöver.
Är marknaden tillräckligt dålig så kan dom ju inte det. Precis som kunderna inte kunde välja bort oseriösa hantverkare när marknaden var åt andra hållet om det överhuvudtaget skulle bli nåt gjort.L Lars-olov Jonsson skrev:
Småjobb blir alltid väldigt dyraTorbjörn Lindholm skrev:
Fast dem fakturerade ju för en......Rkarlsson skrev:Enkelt och korrekt svarat.
Du har lärt dig en läxa.
Var frågvis nästa gång.
Det krävs inte 2 man för att skruva fast en kommod och en kran.
Om kommoden är väldigt stor så hade du kunnat hjälpa till då du var hemma.
Så nästa gång så fundera på om du själv kan göra jobbet, om inte så tillåt verkligen inte 2 gubbar vara där för att göra enmansjobb.
Det krävs inte nästan 3 timmar heller för att skruva fast en kommod och sätta dit en kran.E erikjakan skrev:
Stod det nånstans att de drog nya rör ?
Hade hit en vvs som drog helt nytt till toa, hela källaren osv på 15 timmar.
Min kommod skruvade jag upp på väggen på 30 minuter och vvs:aren tog max en timme att koppla in toa och kran.
Sen jobbar såklart alla olika.
Det kan det visst göra, beror på allt.Rkarlsson skrev:Det krävs inte nästan 3 timmar heller för att skruva fast en kommod och sätta dit en kran.
Stod det nånstans att de drog nya rör ?
Hade hit en vvs som drog helt nytt till toa, hela källaren osv på 15 timmar.
Min kommod skruvade jag upp på väggen på 30 minuter och vvs:aren tog max en timme att koppla in toa och kran.
Sen jobbar såklart alla olika.
Så det hela rör sig om att jobbet tog trekvart längre än de två timmarna du fick som förhandsbesked att jobbet skulle ta.Torbjörn Lindholm skrev:
När du beställde jobbet, sa de att det skulle ta exakt två timmar eller var det mer svävande "jobbet tar ett par tre timmar"?
Var det exakt två timmars arbete som var avtalat i offerten kan du kanske bestrida fakturan för den extra tidsåtgången och bara betala för de avtalade två timmarna?
Annars så tycker jag att 2 tim 45 min var en rimlig tidsåtgång.
jodå det kan man, riskerar man att hamna i tjafs så vet man att man förlorar som entreprenör och då e de bättre att inte ha den kundenFarstatjej90 skrev:
Nej nej! Klart som tusan tänker jag inte bestrida någon faktura - givetvis betalar jag.Keiller skrev:
Så det hela rör sig om att jobbet tog trekvart längre än de två timmarna du fick som förhandsbesked att jobbet skulle ta.
När du beställde jobbet, sa de att det skulle ta exakt två timmar eller var det mer svävande "jobbet tar ett par tre timmar"?
Var det exakt två timmars arbete som var avtalat i offerten kan du kanske bestrida fakturan för den extra tidsåtgången och bara betala för de avtalade två timmarna?
Annars så tycker jag att 2 tim 45 min var en rimlig tidsåtgång.
Och nej, det var inte fast pris,jag räknade bara med att ett så enkelt jobb skulle hinnas med på de två timmar som ingick i grundpriset. Därav frågan på forumet.
Nä men så går vissa i konkurs också. Det är ju så marknaden fungerar. Men jag respekterar att man hellre gör konkurs än att ta sig an kunder man av princip inte vill. Det kan jag nånstans förstå om man har ekonomi privat till det.L Lars-olov Jonsson skrev:
Ja. Jag följer tråden också och läser inläggen. 🤔Keiller skrev:
Nu har det däremot övergått till att svara på inlägg där man inte förstått vad jag var ute efter i den ursprungliga frågan.
Du får gärna peka ut i vilket inlägg jag skriver att jag anser mig luradS Staffan123456789 skrev:Eller så frågar man innan vad det kommer att kosta om man är rädd att bli lurad. Att ha med privatpersoner som ifrågasätter varje minut och tycker att 2,75 timmars arbete är att bli lurad.. Tänk om din arbetsgivare ifrågasatte varje minut på ditt arbete, och tycker att du lurar han. Hur länge skulle du stå ut med det?