20 320 läst ·
100 svar
20k läst
100 svar
2,75 timmars jobb för att installera en kommod och tillhörande kran
Om man vänder på detta och frågar som jag alltid gör "vad har jag betalat och vad har jag fått?"Torbjörn Lindholm skrev:
Tror fan att man är rädd för att anlita hantverkare när det ofta blir något!
Anlitade stans största rörmokarfirma för att montera ett element i ett nytt rum och gubben sätter det över eluttaget. När jag påtalar det så blåljuger han och säger att det inte var då han gjorde monteringen. ”Ord står mot ord” tillade han. Firman backade och skulle bjuda på besöket som tillkom men efter några sökningar på nätet kunde jag konstatera att vissa av delarna för monteringen hade ett pris på fakturan som låg runt 150 % över de priser som jag som privatperson kunde hitta på nätet. Så jag antar att hans extrabesök hamnade bland kostnaden för dessa istället.
grundpris omfattar 2 timmars arbete plus framkörningsavgift = 2380kr
Så visst det är mycket billigt, jag blev mest fundersam på hur det kan ta nästan 3 timmar. Pengarna som tillkommer kan jag leva med men det är principen.
Jag var på plats. 2,75 timmar
Du har fått en komod och blandare installerat och du har betalt 2380 kr. Om arbetet är rätt och bra gjort är det i min mening rimligt. Det är inte väldigt billigt eller väldigt dyrt. Det är ett helt ok pris.
Att sitta och titta på materialpriser, notera minuter hit och dit när dom är där, hur många måste man vara för att åka och köpa material.... Allt det där försvinner om du följer det enkla rådet att bara tänka "vad har jag betalt, vad har jag fått".
Och alltid överens om pris i förväg och alltid fast pris om du inte är van konsument av hantverkstjänster....... 🤔😬
Har precis i dagarna fått installerat en ny 120 cm kommod som kom färdigmonterad, ny blandare och ballofixer.
1st VVS montör var inblandad i "projektet".
Han monterade även ner den gamla kommoden samt forslade bort allt skräp inkl gamla kommoden.
4,5 h blev jag debiterad. Blev snyggt gjort och det var ungefär den faktiska tiden han var på plats hos mig så jag är nöjd.
1st VVS montör var inblandad i "projektet".
Han monterade även ner den gamla kommoden samt forslade bort allt skräp inkl gamla kommoden.
4,5 h blev jag debiterad. Blev snyggt gjort och det var ungefär den faktiska tiden han var på plats hos mig så jag är nöjd.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 241 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 241 inlägg
Om en timme är skillnaden på 800 kr så JA alla dagar i veckan.M Modski skrev:
Du kanske lever efter samma devis när du handlar på ICA? ”skälvscannade jag tre hushållsostar när jag bara plockade på mig en? Äsch då! Skit samma! Det är bara pengar!”
🤔 ”vad har jag betalat och vad har jag fått?”Farstatjej90 skrev:
Om man vänder på detta och frågar som jag alltid gör "vad har jag betalat och vad har jag fått?"
Du har fått en komod och blandare installerat och du har betalt 2380 kr. Om arbetet är rätt och bra gjort är det i min mening rimligt. Det är inte väldigt billigt eller väldigt dyrt. Det är ett helt ok pris.
Att sitta och titta på materialpriser, notera minuter hit och dit när dom är där, hur många måste man vara för att åka och köpa material.... Allt det där försvinner om du följer det enkla rådet att bara tänka "vad har jag betalt, vad har jag fått".
Och alltid överens om pris i förväg och alltid fast pris om du inte är van konsument av hantverkstjänster....... 🤔😬
Anledningen till min fråga, vad tror du den var?
Jag sällar mig till de som tycker att det var en rimlig tidsåtgång för det jobbet.
Själv höll jag på en hel lördagkväll, ca 5-6 timmar, när jag installerade kommod, handfat, blandare, vattenlås och ballofixer i vårt badrum. Ihopmontering av själva kommoden oräknad, vilket tog trekvart.
Själv höll jag på en hel lördagkväll, ca 5-6 timmar, när jag installerade kommod, handfat, blandare, vattenlås och ballofixer i vårt badrum. Ihopmontering av själva kommoden oräknad, vilket tog trekvart.
Torbjörn Lindholm skrev:
Hyfsat bra med sparade kulorKeiller skrev:
m a o.
Det handlar numera så mycket om att: "komma sig för" i stället för annat som pockar på.
Själv har jag inget behov av att glana på TV:n. Sport och serier i timmar för att nämna något.
Ser fram emot vårens vedhantering.
Det fixar jag själv.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 535 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 535 inlägg
Rörmokeri kan ta oändligt mycket mer tid än vad det gör för en rörmokareKeiller skrev:
Jag skulle upp med två rör från källaren in i köksbänksskåpet. PGA. hur huset är byggt så var rören tvungna att komma upp cirka 13CM in i skåpet från bakkant, planerade, tänkte, funderade tog flera timmar och min lösning var att säta reglar som klossar på väggen bakom för att fästa rören i när de kom upp. Efter mycket funderande och delvis utfört arbete konstaterade jag att det såg ut som absolut skit och jag var inte ens halvklar.
Ringde en rörmokare som löste det fackmannamässigt på 3-4 timmar. Hade säkert tagit mig 15-20 timmar och till slut fått ett resultat som såg ut som kalle hempuls fixarverkstad varit i farten.
Det är inte bara rörmokeri som tar längre tid för en nybörjare som jag. I stort sett allt som jag gör här hemma tar längre tid än om en hantverkare skulle göra det. Och ska jag göra det snyggt dessutom tar det ännu längre tid 🥴S SueCia skrev:Rörmokeri kan ta oändligt mycket mer tid än vad det gör för en rörmokare
Jag skulle upp med två rör från källaren in i köksbänksskåpet. PGA. hur huset är byggt så var rören tvungna att komma upp cirka 13CM in i skåpet från bakkant, planerade, tänkte, funderade tog flera timmar och min lösning var att säta reglar som klossar på väggen bakom för att fästa rören i när de kom upp. Efter mycket funderande och delvis utfört arbete konstaterade jag att det såg ut som absolut skit och jag var inte ens halvklar.
Ringde en rörmokare som löste det fackmannamässigt på 3-4 timmar. Hade säkert tagit mig 15-20 timmar och till slut fått ett resultat som såg ut som kalle hempuls fixarverkstad varit i farten.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 241 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 241 inlägg
Så kan det naturligtvis vara men jag tänkte mer i banorna att TS är husägare och verkar vara varken ohändig, gammal eller handikappad. Och vi är ju trots allt på ett "byggahus"-forum, inte ett "hyra lägenhet"-forum 😉BirgitS skrev:
Det jag menade från början i mitt svar till dig var att har man som jag inte ekonomin att alltid ta in hantverkare, så kan man göra jobbet själv. Det tar bara längre tid.
Det innebär att dom måste sätte upp 6st kommoder för att fylla en arbetsdag…Torbjörn Lindholm skrev:
Tror fan att man är rädd för att anlita hantverkare när det ofta blir något!
Anlitade stans största rörmokarfirma för att montera ett element i ett nytt rum och gubben sätter det över eluttaget. När jag påtalar det så blåljuger han och säger att det inte var då han gjorde monteringen. ”Ord står mot ord” tillade han. Firman backade och skulle bjuda på besöket som tillkom men efter några sökningar på nätet kunde jag konstatera att vissa av delarna för monteringen hade ett pris på fakturan som låg runt 150 % över de priser som jag som privatperson kunde hitta på nätet. Så jag antar att hans extrabesök hamnade bland kostnaden för dessa istället.
grundpris omfattar 2 timmars arbete plus framkörningsavgift = 2380kr
Så visst det är mycket billigt, jag blev mest fundersam på hur det kan ta nästan 3 timmar. Pengarna som tillkommer kan jag leva med men det är principen.
Jag var på plats. 2,75 timmar