20 318 läst ·
100 svar
20k läst
100 svar
2,75 timmars jobb för att installera en kommod och tillhörande kran
Jag hade hantverkare hemma som tog in en extra hantlangare till vissa moment. Det känndes okay.
Det är väl lite svårt att fatta löneläget och dagens arbetsätt. Jag var tillräckligt praktiskt lagd för att byta topplockspackningen på min första bil. Det kostade 400 kr + moms att plana topplocket och jag gjorde resten av jobbet själv.
Frågade nyligen om vad byte av en topplockspackning kostade på en märkesverkstad . Verkstadskillen drog på det... Nja, eh, nä det går ju inte att göra sånna jobb. Vi byter hela motorn. Räka med 70-80 tusen... 😱
Det är väl lite svårt att fatta löneläget och dagens arbetsätt. Jag var tillräckligt praktiskt lagd för att byta topplockspackningen på min första bil. Det kostade 400 kr + moms att plana topplocket och jag gjorde resten av jobbet själv.
Frågade nyligen om vad byte av en topplockspackning kostade på en märkesverkstad . Verkstadskillen drog på det... Nja, eh, nä det går ju inte att göra sånna jobb. Vi byter hela motorn. Räka med 70-80 tusen... 😱
Ur led är tiden. Ingen ids själv att smutsa ned fingrarna. Betalar hellre.
- Känner nån som sålde en bil. Denne frågade om köparen ville ha med en Haynes rephandbok för bilmodellen.
Nääää, allt finns på Google.
- Känner nån som sålde en bil. Denne frågade om köparen ville ha med en Haynes rephandbok för bilmodellen.
Nääää, allt finns på Google.
Tror fan att man är rädd för att anlita hantverkare när det ofta blir något!J Jesper Karlsson3 skrev:
Anlitade stans största rörmokarfirma för att montera ett element i ett nytt rum och gubben sätter det över eluttaget. När jag påtalar det så blåljuger han och säger att det inte var då han gjorde monteringen. ”Ord står mot ord” tillade han. Firman backade och skulle bjuda på besöket som tillkom men efter några sökningar på nätet kunde jag konstatera att vissa av delarna för monteringen hade ett pris på fakturan som låg runt 150 % över de priser som jag som privatperson kunde hitta på nätet. Så jag antar att hans extrabesök hamnade bland kostnaden för dessa istället.
grundpris omfattar 2 timmars arbete plus framkörningsavgift = 2380krU Utsliten och utdömd skrev:Du sa att de totalt fakturerat 2.75h? Och var 2 personer?
Vanligtvis anger fakturerade timmar restid, arbete på plats, tid för att köra skräp, handla delar osv. Och att alla mans-timmar är angivna, inte tiden på plats i form av klockslag. Är man då två personer så dubblas fakturerade timmar mot den faktiska tiden de kom och gick.
Ibland kan de skriva isär posterna på fakturan, tex får man inte ROT för restid.
Sen brukar även avgift för firmabil tillkomma, men det är inte en resekostnad!
Exakt hur står det i fakturan, finns det separat rad för restid? Annars ingår den i antalet timmar.
2personer, 15min resväg enkel resa = 1 timme fakturerad tid.
Så visst det är mycket billigt, jag blev mest fundersam på hur det kan ta nästan 3 timmar. Pengarna som tillkommer kan jag leva med men det är principen.
Jag var på plats. 2,75 timmarmrsnhp skrev:
Du var där 2.75 timmar, dem har Fakturerat 2.75, vad är egentligen frågan?Torbjörn Lindholm skrev:
Tror fan att man är rädd för att anlita hantverkare när det ofta blir något!
Anlitade stans största rörmokarfirma för att montera ett element i ett nytt rum och gubben sätter det över eluttaget. När jag påtalar det så blåljuger han och säger att det inte var då han gjorde monteringen. ”Ord står mot ord” tillade han. Firman backade och skulle bjuda på besöket som tillkom men efter några sökningar på nätet kunde jag konstatera att vissa av delarna för monteringen hade ett pris på fakturan som låg runt 150 % över de priser som jag som privatperson kunde hitta på nätet. Så jag antar att hans extrabesök hamnade bland kostnaden för dessa istället.
grundpris omfattar 2 timmars arbete plus framkörningsavgift = 2380kr
Så visst det är mycket billigt, jag blev mest fundersam på hur det kan ta nästan 3 timmar. Pengarna som tillkommer kan jag leva med men det är principen.
Jag var på plats. 2,75 timmar
Ja, men förstod ändå inte (är trög hantverkare 😁)Torbjörn Lindholm skrev:
Ja det är 100% rimligt. Inte fantomensnabbt, men ändå, följdfråga, hur blev resultatet? Bra och proffsigt eller njae?
Stod de och fikade och pratade strunt, eller jobbade de?
Om de jobbade i 2h 45min så är det ju bevisligen den tid det tar. Det kan såklart hända att du har anlitat någon med tummen mitt i handen som tog onödigt lång tid på sig, men då är det ditt problem som inte tog referenser och kollade upp vad det är för någon du anlitar.
Om de jobbade i 2h 45min så är det ju bevisligen den tid det tar. Det kan såklart hända att du har anlitat någon med tummen mitt i handen som tog onödigt lång tid på sig, men då är det ditt problem som inte tog referenser och kollade upp vad det är för någon du anlitar.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 807 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 807 inlägg
Var dom på plats över 2 timmar och du bara blivit fakturerad för 2.74h trots att de var två personer? Då får man säga grattisTorbjörn Lindholm skrev:
Tror fan att man är rädd för att anlita hantverkare när det ofta blir något!
grundpris omfattar 2 timmars arbete plus framkörningsavgift = 2380kr
Jag var på plats. 2,75 timmar
Jag skulle säga att det tar ca 1.5h-2h på plats att göra ett sånt jobb. Blir lite trixande att bära verktyg till och från bil, montera blandare, kapa avloppsrör och montera vattenlås även fast det går ganska fort att sätta upp kommoden. Satte de silikon runt? Många bäckar små! Var det dubbelkommod?
Men jag vet inte helt varför de behövde vara två.
Eftersom de bara verkar ha fakturerat för en så kan ju den andra varit lärling eller liknande.
Fullt rimlig debitering.
Ja, den del av tiden som är faktiskt skruvande och fixande på plats är kanske ganska liten, men all overhead i form av restid, inköp, fakturering m.m. måste också tas betalt för. Det är helt enkelt riktigt sunkigt att ta in hantverkare på småjobb, men faktureringen tycker jag spontant är helt rimlig, om inte till och med bra.
Ja, den del av tiden som är faktiskt skruvande och fixande på plats är kanske ganska liten, men all overhead i form av restid, inköp, fakturering m.m. måste också tas betalt för. Det är helt enkelt riktigt sunkigt att ta in hantverkare på småjobb, men faktureringen tycker jag spontant är helt rimlig, om inte till och med bra.
Jag hade aldrig tackat nej till en Haynes men google är faktiskt till mer hjälp nu för tiden. Har inte använt Haynes till mina 2-3 senaste bilar.H Hybro skrev:
Låter fullt rimligt tycker jag.